02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

راهنمای تحصیل در آلمان

25 اردیبهشت ، 1402
راز آسمان پایتخت

تحصیل در آلمان

آلمان یکی از پر طرفدارترین کشورهای اروپایی جهت ادامه تحصیل است. شاید بپرسید چرا؟ زیرا آلمان شرایطی را فراهم آورده که متقاضیان امکان تحصیل رایگان را داشته باشند. افراد بعد از فارغ التحصیلی در آلمان 18 ماه زمان دارند که کار پیدا کنند و بعد از 3 سال کار در آلمان می توانند با اخذ ویزای کار اقامت دائم آلمان را دریافت کنند. اگر برای ادامه تحصیل در آلمان اطلاعات کافی در این زمینه ندارید و درباره اینکه چه اقداماتی باید انجام دهید دچار سردرگمی شده اید نگران نباشید ما می خواهیم در 8 مرحله ساده شرایط تحصیل در آلمان را به عنوان یک دانشجوی بین المللی شرح دهیم. این 8 مرحله را به ترتیب انجام دهید تا رویای تحصیل در آلمان به واقعیت تبدیل شود.

1. رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید
2. کلیه شرایط مورد نیاز را فراهم کنید
3. زبان آلمانی یاد بگیرید
4. منبع مالی پیدا کنید
5. برای پذیرش اقدام کنید 
6. ویزای تحصیلی آلمان را بگیرید
7. محل اقامت خود را پیدا کنید
8. در دانشگاه خود ثبت نام کنید

تحصیل در آلمان

1.حداقل 3 ماه قبل از تصمیم گیری شروع به تحقیق کنید

اولین اقدام برای ادامه تحصیل در آلمان پیدا کردن دانشگاه و رشته مورد علاقه خود است. این کار مشکل به نظر می رسد زیرا دانشگاه ها و رشته های تحصیلی بسیاری در آلمان وجود دارد که بی شک کیفیت آنها در سطح جهانی است. شما با هر سبکی که زندگی کنید مطمئنا یک رشته تحصیلی وجود خواهد داشت که با آرزوهای تحصیلی و برنامه آینده شما مطابقت داشته باشد.اما اگر قبل از مهاجرت به آلمان به این موضوع فکر نکرده باشید این مرحله برای شما زمانبر خواهد بود.

تعداد بالای دوره های تحصیلی موجود ممکن است یکی از دلایلی باشد که باعث شده شما تا الان نتوانید تصمیم بگیرید. ما پیشنهاد می کنیم که حداقل سه ماه قبل از تصمیم گیری نهایی در رابطه با رشته ای که می خواهید تحصیل کنید فکر کنید. این دوره زمانی کافیست تا یتوانید تمام دانشگاه های آلمان که دوره های مرتیط با رشته حرفه ای شما را ارائه می دهند را بررسی کنید. حال می توانید روی لیست کوچکی از دانشگاه ها تمرکز کنید که جستجو را برای شما راحت تر می کند.  شما می توانید تصمیم بگیرید که فقط روی یک دانشگاه متمرکز شوید یا روی چندین دانشگاه تا بتوانید بهترین گزینه را داشته باشید و شانس خود را برای تضمین پذیرش افزایش دهید. پیدا کردن دانشگاه و رشته تحصیلی بسیار مهم است زیرا این دو تعیین کننده همه چیز هستند . در آینده لیستی از بهترین دانشگاه های آلمان و رشته های تحصیلی آلمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

تحصیلات در آلمان

2.دو هفته قبل از شروع برنامه

اکنون که تصمیم گرفتید در کدام دانشگاه و در کدام برنامه تحصیلی می خواهید شرکت کنید باید کلیه الزامات را بررسی کنید. برای این منظور وب سایت دانشگاه و بخش الزامات پذیرش آنها را بررسی کنید. اگر مواردی وجود دارد که نمی فهمید هرگز با دانشگاه تماس مستقیم نداشته باشید. شرایط ورود به دانشگاه بستگی به نوع دوره انتخابی شما متفاوت است ، بنابراین توصیه می شود بخش مطالبات را چندین بار بخوانید. زمان بد و مدارک گمشده رایج ترین مواردی است که در این مرحله اتفاق می افتد و هر دو می توانند منجر به تاخیر در پذیرش یا حتی ریجکت شوند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی ، باید این مدارک را  زود آماده کنید. به عنوان مثال ، برای نشستن در آزمون استاندارد زبان آلمانی ، شما باید حداقل 3 ماه یک دوره آموزشی را طی کنید. اگرآموزش زبان آلمانی را از بیس شروع کنید ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. مراحل قانونی پذیرش مجدد مدارک شما ممکن است به اندازه قبل زمان بر باشد. با در نظر گرفتن این تاخیرات در روند پذیرش شما باید 4 ماه قبل مدارک خود را آماده کنید.

شرایط تحصیل در آلمان

3. زبان آلمانی بیاموزید

6 ماه قبل ازینکه برنامه و دوره خود را شروع کنید زبان آلمانی بیاموزید.موفقیت شما در دانشگاه به میزان زیادی بستگی به مهارت شما در زبان آلمانی دارد.هرچند که برنامه شما به زبان انگلیسی باشد. مسلط بودن به زبان آلمانی فهم مطالبی را که مطالعه می کنید گارانتی کرده و متوجه می شوید که در یک سخنرانی چه چیزی آموزش داده می شود در عین حال قادر خواهید بود که نظریات و افکار خود را به طور صحیح بیان کنید.

در آلمان اکثر دروس دوره لیسانس به زبان محلی تدریس می شود در حالی که بسیاری از موضوعات مطالعاتی در سطوح بالاتر دانشگاهی به طور کامل یا بخشی از آن به زبان آلمانی تدریس می شود.گذشته از دانشگاه شما اغلب مجبور خواهید بود که با اطرافیان آلمانی صحبت کنید.یاد گرفتن زبان آلمانی از ابتدا می تواند سخت باشد اما چنانچه یادگیری را زود شروع کنید ، زمانیکه به آلمان بیایید قادر خواهید بود آن را به طور کامل صحبت کنید. ما پیشنهاد می کنیم دست کم 6 ماه قبل از پذیرش دوره اصول پایه زبان آلمانی را بیاموزید.

چگونه در آلمان تحصیل کنیم

4.منابع مالی حداقل 6 ماه قبل از درخواست ویزای دانشجویی آلمان

قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که برای تحصیل و زندگی توان مالی لازم را دارید . طبق قوانین جدید هر دانشجوی غیر اروپایی (EU) یا تحت پوشش اروپا (EEA) باید توان مالی مناسبی جهت زندگی در آلمان در طول دوره تحصیل را دارا باشد. یک دانشجوی بین المللی در آلمان باید حداقل 10.236 یورو داشته باشد که تقریبا می توان گفت که خرج یکسال تحصیل در آلمان است.این مقدار پول برای باز کردن حساب در بانک آلمان مورد نیاز است که طبیعتا این مقدار پول برای دانشجو زیاد است و زمان زیادی برای جمع آوری نیاز دارد.به شدت توصیه می شود قبل از شروع به ثبتنام  دانشگاه پس انداز کنید.مگر اینکه شما بورسیه تحصیلی آلمان را داشته باشید. معمولا 6 ماه برای جمع آوری پول زمان خوبی است و دو هفته قبل از درخواست ویزا دانشجویی باید تمام آن را گرو بگذارید.

study in germany

5.درخواست پذیرش آلمان (به محض تکمیل مدارک مورد نیاز)

پس از دوباره چک کردن مدارک پذیرش خود زمان ثبتنام شما شروع می شود . فرم درخواست شما می تواند به صورت آنلاین باشد اما ممکن است برخی از دانشگاه ها به صورت حضوری یا به صورت پستی باشد.برای این منظور با دانشگاه تماس بگیرید و ببینید که از چه طریقی باید ثبتنام کرد.اکثر دانشگاه های آلمان عضو دانشگاه های ملی هستند که  UNI Assit نام دارند . علاوه بر آن ئانشگاه هایی هم هستند که درخواست ها را از طریق وب سایت پاسخ می دهند. زمانی که اولین تماس برای درخواست باز می شود شما باید ثبت نام کنید و سپس منتظر نامه پذیرش خود باشید.با توجه به مقطع تحصیلی در آلمان روند درخواست تا حدودی متفاوت است.

7.پیدا کردن محل اقامت (در صورت امکان دوهفته قبل از ورود به آلمان)

حال که شما به طور قانونی به عنوان دانشجو در آلمان پذیرفته شده اید و دارای ویزا هستید باید به فکر مکانی برای ماندن باشید . پیدا کردن وسایل راحتی و اقامتگاه در آلمان چندان پر هزینه نیست ، اما به عنوان یک دانشجوی خارجی باید سعی کنید تا مناسبترین را از نظر قیمتی پیدا کنید. به نظر ما حق تقدم با این مسئله است زیرا ممکن است وقت زیادی را از شما بگیرد که می توانستید از آن جهت مطالعه کردن استفاده کنید.پس با توجه به این قضیه شما می توانید قبل از ورود به آلمان به صورت آنلاین مکانی را برای خود پیدا کنید.

در پایان چنانچه نتوانستید چیز مناسبی را پیدا کنید حداقل یک لیستی از جاهایی که می توان به آنها برای پیدا کردن مکان امن در هنگام ورود به آلمان تماس گرفت. همانگونه که قبلا گفته شد شما باید به محض دریافت ویزای دانشجویی به فکر پیدا کردن محل سکونت باشید. دو هفته قبل از ورود زمان خوبی است.

تحصیلات در دانشگاه آلمان

8. ثبت نام در دانشگاه ( یک هفته پس از رسیدن به آلمان)

قدم نهایی جهت دادن صندلی در دانشگاه به طور رسمی ، ثبت نام در دانشگاه در رشته ای که در آن پذیرفته شده اید می باشد. بنابرین دیگر شما از یک دانشجوی پذیرفته شده در اپلای تبدیل به یک دانشجوی موفق پذیرفته شده در دانشگاه مورد نظر خود شده اید. تحصیلات در مقاطع بالاتر رایگان است.اما شما همچنان باید پول ثبت نام را بپردازید، چیزی بین 150 تا 250 یورو. به علاوه شما باید مبلغی را نیز به عنوان بلیط ترمیک برای استفاده از سیستم حمل و نقل به مدت 6 ماه بپردازید. جهت ثبت نام در دانشگاه آلمان حضور شما الزامی بوده و مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید.

پاسپورت معتبر، عکس پاسپورت ، ویزا یا اقامت ، فرم درخواست تکمیل شده و امضا شده ، مدرک تحصیلی ، نامه پذیرش ، داشتن بیمه سلامت آلمان ، رسید پرداخت هزینه. پس از ثبتنام در دانشگاه ، مقامات دانشگاه کارتی را تحت عنوان ID Card ارائه می دهند که به وسیله شما اجازه ماندن در آنجا و حضور در کلاس را دارید.

یک نکته مهم : شما باید هر ترم مجدد ثبت نام کنید و مجددا هزینه آن را بپردازید . مطمئن باشید که مقاله ما را تحت عنوان (اولین چیزی که بعد از رسیدن به آلمان نیاز دارید) را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ