02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

بند 500 ساله مشهد

15 اسفند ، 1400
راز آسمان پایتخت

بند 500 ساله مشهد

شهر مشهد یکی از نقاط غنی کشور ایران از نظر جاذبه های تاریخی، جاذبه های گردشگری و توریستی، جاذبه های مذهبی، مراکز خرید بسیار بزرگ، پارک های آبی بی نظیر و ... می باشد. تمام امکانات و ویژگی ها فوق باعث شده اند که شهر مشهد به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شود. بند 500 ساله گلستان مشهد یکی از جاذبه های تاریخی بی نظیر موجود در این شهر می باشد که قدمت آن به دوره حکومت تیموریان بازمیگردد. بند 500 ساله گلستان مشهد تنها یکی از جاذبه های تاریخی این شهر می باشد که در این مقاله به معرفی تاریخچه، ویژگی ها و ... آن می پردازیم. به شما توصیه می کنیم برنامه بازدید از این بنا تاریخی و بسیار زیبا را در کنار برنامه بازدید از پارک های آبی، مکان های تفریحی، مراکز خرید و .... تور مشهد خود قرار دهید.

bandegolestanmashhad

بند 500 ساله گلستان مشهد

تاریخچه بند 500 ساله گلستان مشهد

همانطور که گفته شد قدمت و تاریخ ساخت بند 500 ساله گلستان مشهد به زمان حکومت تیموریان باز میگردد به همین دلیل بازدید از این منطقه می توانید برای علاقه مندان به تاریخ و حکومت های پیشین ایران بسیار هیجان انگیز باشد. روایت ها و داستان های بسیار زیادی از زمان ساخت این بنا و معمار سازنده ی آن وجود دارد. به عنوان مثال برخی افراد معتقد هستند که این بنا به دست شاهرخ گورکانی ساخته شده است و برخی دیگر بر این عقیده اند که سازنده مسجد گوهرشاد یعنی گوهرشاد بیگم، بند 500 ساله گلستان مشهد را ساخته است. با مطالعه کتاب اسناد و مکاتبات تاریخی ایران به شواهدی بر میخوریم که دستور ساخت بند 500 ساله گلستان مشهد توسط سلطان ابوسعید داده شده است. سلطان ابوسعید طبق اسناد تاریخی موجود در سال ۸۳۷ هجری قمری کشته شده است. در نتیجه تاریخچه ساخت این بنا به حدود چند سال قبل از سال ۸۳۷ میلادی باز می گردد.

bande500salegolestanmashhad

آشنایی با چگونگی ساخت و معماری بند گلستان

بند 500 ساله گلستان مشهد بر روی رودخانه گلستان و در فاصله ۸ کیلومتری از غرب شهر مشهد قرار دارد. این بنا به علت قرارگیری در منطقه ای خوش آب و هوا به یکی از محبوب ترین آثار تاریخی شهر مشهد تبدیل شده است. ساختمان بند 500 ساله گلستان مشهد در مکانی ساخته شده است که گردشگران علاوه بر بازدید از بنا و ساختمان می توانند از محیط و طبیعت زیبای اطراف آن نیز لذت ببرند. این بنا در نقطه ای از رودخانه ساخته شده است که عرض فضای بین کوه ها یا همان دره ها کم شده است. معماری بند 500 ساله گلستان مشهد به گونه ای است که سنگ های بسیار بزرگ از جنس گرانیت و ... قرار گرفته درون دره مانند یک تکیه بسیار مقاوم برای آن عمل کنند.

golestanbandmashhad

برای ساخت این بنا از مصالحی مثل شن، آهک، سنگ، آجر و ... کمک گرفته شده است. امروزه از بند 500 ساله گلستان مشهد به عنوان یکی از مقاوم ترین بنا های تاریخی منطقه نام برده میشود. با اینکه تا به امروز ساختمان این بند ۵۰۰ ساله را بارها مرمت و بازسازی کرده اند اما با این حال این جاذبه تاریخی توانسته است که ویژگی های سنتی و باستانی خود را حفظ نماید و تصویری از تاریخ و معماری کهن ایران برای گردشگران به نمایش بگذارد. در ضلع شرقی بند 500 ساله گلستان مشهد و بر روی صخره های موجود در آن قسمت، کتیبه ی سنتی و بسیار قدیمی باقی مانده  از زمان ساخت این بنا وجود دارد که امروزه با توجه به گذر زمان اغلب نوشته های هک شده بر روی آن از بین رفته و به سختی خوانده می شوند.

امکانات رفاهی و تفریحی موجود در این منطقه

بند 500 ساله گلستان مشهد در یک منطقه سرسبز و بسیار خوش آب و هوا واقع شده است به طوری که میتوانید به همراه خانواده خود ضمن بازدید از ساختمان بند گلستان، از زیبایی های طبیعت اطراف آن نیز لذت ببرید. همچنین امکانات تفریحی مثل قایق سواری نیز در این وجود دارد که شما میتوانید از ان ها برای گذراندن اوقات فراغت خود استفاده نمایید. در این منطقه کافی شاپ ها، رستوران ها و ... بسیار مجلل و معروفی نیز وجود دارد که غذا های سنتی بسیار هیجان انگیزی برای گردشگران و بازدیدکنندگان سرو می کنند. به شما توصیه می کنیم اگر از تور مشهد با قطار vip استفاده می کنید یا با تور های مشهد برگزار شده در فصل های بهار و تابستان به این شهر سفر می کنید، حتما از بند 500 ساله گلستان مشهد بازدید کنید.

golestan500salemashhad

جاذبه های توریستی اطراف بند 500 ساله گلستان مشهد

در اطراف بند 500 ساله گلستان مشهد جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیار قابل توجهی قرار دارد که شما میتوانید با توجه به سلیقه خود چندتا از ان ها را انتخاب کرده و به همراه خانواده و همراهان خود از ایشان بازدید کنید. امامزادگان ناصر و یاسر، روستای ازغد، روستای مایان و ... همگی جز مناطق تفریحی و جاذبه های گردشگری اطراف بند 500 ساله گلستان مشهد محسوب می شوند. مراسم مذهبی و سنتی بسیار زیبا و مهمی در برخی از روز های سال، در مکان های نام برده شده برگزار میشود و شما میتوانید از آن ها بازدید کنید.

bande500salemashhasdgolestan

شما می توانید برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی بند 500 ساله گلستان مشهد و یا سایر مکان های تاریخی، تفریحی، گردشگری، پارک های آبی و ... مشهد به مجله آسمان پایتخت مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی مورد نظر خود را از آن جا برداشت کنید.

    
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ