02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

چالیدره مشهد

21 شهریور ، 1401
راز آسمان پایتخت

چالیدره مشهد کجاست؟

چالیدره مشهد یک منطقه‌ی گردشگری است که در محدوده شاندیز قرار گرفته است که سالانه افراد زیادی با تور لحظه آخری مشهد از این مکان دیدن می کنند. چالیدره در میان دو کوه و در دره ای نزدیک به دشت ارغوان، در ییلاق های طرقبه قرار گرفته است. سال 1376 سدی به نام چالیدره روی رودخانه‌ی جاغرق احداث شد. احداث این سد به تصمیم شرکت آب و فاضلاب و شهرداری استان خراسان بود. به دلیل حفظ طراوت دامنه های بینالود، فراهم کردن آب زمین کشاورزی و تدارک آب باغ های ناحیه چالیدره، سدی برای آن احداث گردید.

chalidare1

مراحل ساخت و تکمیل سد چالیدره مشهد تا سال 1381 زمان برد. وجود این سد منجر به آبادی زمین های کشاورزی و باغ های اطراف شد. منبع رودخانه‌ی جاغرق، قله فِلسکه و دِهبار در کوه های بینالود است. این رودخانه در منطقه کوهستانی به نام جاغرق قرار دارد. رودخانه‌ی جاغرق از روستای کردینه میگذرد. همچنین این رود از روستاهای جاغرق و حصار نیز گذر میکند. بعد از گذشت از این مناطق به رودخانه دهبار و مایان میرسد و در آخر به سد گلستان منتهی میشود. رودخانه ی جاغرق رودی کوچک و باریک است که یکی از مسیرهای دره نوردیِ شناخته شده، میان گردشگران است. دره های فرعی بسیاری در مسیر این رودخانه قرار دارند که آبهای جاری در این دره ها به جاغرق متصل میشوند. دره‌هایی همچون زه دره، بل غنی، چُوردُر، ماکو دِرو، کمر حصار، بزه نو سورو، هزار جریب، لُویدُون، بدچو و رودخانه خِشکو دره‎‌های متصل به جاغرق هستند. 

chalidare2

در دوران قدیم مسافران برای سفر به مشهد و شهر های اطراف از روستای جاغرق عبور میکردند. روستای جاغرق در مسیری در کوهستان قرار داشت. این جاده مسیری مالرو بود و روستا در مسیر مسافران بود. داستان های زیادی درباره نامگذاری روستا وجود دارد. اول نام روستا را جاقَرق نهادند که به معنی اختصاص داشتن مکانی به افراد خاص است. سپس نام دوم روستا را جام غرق نهادند، یعنی رودخانه ای پر آب که جام پادشاهی در آن غرق شده است. بعد از آن نام روستا را به جاغرق تغییر دادند که معنی رودخانه ای پر آب است که سیل های بزرگی را به چشم دیده است.

جاذبه های گردشگری مشهد در چالیدره 

تفنُن در چالیدره مشهد به دو دسته آبی و غِیر آبی بخش می‌شوند.
تفریحات آبی:
لذت تماشای دریاچه در اِسکله هیجان انگیز چالیدره
لذت قایق سواری با قایق های پدالی، موتوری
گشت و گذار و لذت نوشیدنی ها در کشتی شناور 
آموزش غواصی
ماهیگیری در فضایی آرام و ساکت

chalidare3

تفریحات غِیر آبی:
تله کابین چالیدره مشهد با ارتفاع 270 متر بالاتر از سطح زمین، بهترین تله کابین در ایران است.
تله سیژ هیجان انگیز
ترن هوایی کوهستان با وجود 200 پله که شما را به بالاترین نقطه در چالیدره میبرد. 
هیجان در بانجی جامپینگ
کارتینگ ورزشی پر شورو هیجان مناسب علاقه مندان به هیجان و سرعت
سافاری یا طبیعت گردی با خودروی شاسی بلند
زیپ لاین
داشتن عکس با لباس های سنتی چالیدره در عکاسخانه سنتی
پاکیزگی پوست پا با ماساژ ماهی ها

chalidare4

امکانات رفاهی چالیدره مشهد

چالیدره از شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این مجموعه سالانه مهماندار بسیاری از توریستهای داخلی با تور مشهد و خارجی است. چالیدره برای گردشگران، فضایی برای تفریح و استراحت است. با سفر به چالیدره یک روز خاطره انگیز را در دفتر سفر خود ثبت کنید.
رستوران چالیدره: این رستوران از چوب ساخته شده است و دیوارهای آن با شیشه پوشیده شده است و نیمی از آن روی آب قرار گرفته است. رستوران چالی 2، کشتی پذیرایی، شب های کوهستان با غذاهای داخلی و بین المللی در این مجموعه قرار گرفته اند.
برج گردان چالیدره مشهد: این برج در ارتفاع 40 متری از سطح زمین قرار دارد و در ایران اولین کافی شاپ گردان است.
چایخانه و لمکده در چالیدره: نوشیدن چای دبش ایرانی و استراحتی دل انگیز در لمکده چالیدره را تجربه کنید.

chalidare5
اقامت در چالیدره مشهد چگونه است؟

اقامتگاه های چالیدره در دسته هتل های مشهد قرار دارند. در نزدیکی مجموعه تفریحی چالیدره برای آسایش مسافران و اقامت آنها اقامتگاه هایی برپا شده است که در زیر نام میبریم
هتل سحاب: این هتل با فاصله 15 دقیقه ای تا چالیدره دارای 51 سوئیت و اتاق است و در مجاورت رودخانه قرار دارد.
متل بام: این هتل با چالیدره 12 دقیقه فاصله دارد که دارای 12 سوئیت و اتاق است.
هتل پارک حیات: این هتل دارای اتاق های مجهز است. این هتل تا چالیدره 13 دقیقه فاصله زمانی دارد. دارای 324 واحد اقامتی است. دسترسی آسانی به مرکز خرید طرقبه دارد.

chalidare7

اماکن گردشگری اطراف چالیدره

روستای جاغرق در فاصله 7 کیلومتری از چالیدره مشهد
شهر زیبای طرقبه در فاصله 6 کیلومتری از چالیدره
روستای کنگ مشهد در فاصله 16 کیلومتری از چالیدره
روستای نغدر مشهد در فاصله 8 کیلومتری از مجموعه گردشگری چالیدره
آرامگاه فردوسی واقع در روستای پاز و در فاصله 28 کیلومتری از چالیدره 
پارک آبی موج های خروشان در فاصله 19 کیلومتری از مجموعه تفریحی چالیدره

chalidare6

مسیر دسترسی به چالیدره در مشهد

چالیدره مشهد هر روز از ساعت 9 صبح تا بامداد باز است. گردشگران علاقه مند میتوانند در این ساعات به این مجموعه تفریحی مراجعه کنند. راحت ترین روش سفر به چالیدره استفاده از ماشین شخصی است که میتوانید ماشین خود را با پرداخت جزئی ورودی، در پارکینگ مجموعه پارک کنید. همچنین تاکسی برون شهری، مترو یا اتوبوس برای رفتن به چالیدره وجود دارد. 
مسافران علاقه مند به سیاحت در جاذبه های گردشگری مشهد میتوانند با کارشناسان ما در راز آسمان پایتخت مشاوره داشته باشند. همچنین جهت رزرو تور لحظه آخری مشهد، کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند. بهترین سفر مشهد را با راز آسمان پایتخت تجربه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ