02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

دشت ارغوان مشهد

23 شهریور ، 1401
راز آسمان پایتخت

دشت ارغوان مشهد کجاست؟

دشت ارغوان مشهد که با نام دره ارغوان نیز مشهور است، در نزدیکی شاندیز و در جاده کلاته قرار دارد. دره ارغوان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، دارای هوای خنکی است. در اینگونه مناطق فصل بهار کمی دیرتر مهمان این منطقه می‌شود. فقط در ماه اردیبهشت می‌توان در این درهف گل‌های ارغوان را مشاهده کرد. در اردیبهشت ماه، طبیعت بکر و شگفت انگیز این دره، نظر هر توریستی را به خود جلب میکند.ماه اردیبهشت، بهشت را به این منطقه هدیه میدهد. برگ درختان دشت ارغوان مشهد ظاهری شبیه به قلب دارد. در این منطقه این درختان را درخت عشق مینامند. پیش از روییدن برگ درختان، از تمام قسمت‌های درخت، گل ارغوان آویزان می‌شود. وقتی از دور به دشت نگاه میکنیم، کل دشت را رنگ ارغوانی فرا گرفته است که زیبایی چشم نوازی دارد. این دره با زیبایی چشمگیری که دارد، پاتوق بسیاری از عاشقان است.

arghavan1

دشت ارغوان مشهد دارای نهر های پر آب، کوه و چشمه‌ی آب است و برای اهالی اطراف دره، بخش ییلاقی محسوب میشود. دشت سبز، گل های ارغوان و مسیر شگفت انگیز این دره، هر رهگذری را محو تماشای زیبایی طبیعت رنگارنگ دره میکند. هنگام ورود به این دره، حس کودکانه و سرخوشی در انسان غلیان میکند. طوری که دوست دارید فارغ از همه‌ی دنیا کل مسیر را بدوید و بچرخید و خنده هایی از سر شادمانی سر دهید. این دشت زیبا میتواند برای بسیاری از عشاق نیز مکانی رمانتیک و دور از همه دغدغه های دنیا باشد. ما به مسافران تور مشهد پیشنهاد میکنیم از دشت ارغوان مشهد دیدن کنید.

arghavan2

جاذبه های گردشگری مشهد از زیارت و اماکن تاریخی تا طبیعت گردی های اطراف شهر، بسیار مورد توجه مسافران است. فصل بهار فصل میزبانی از توریستهای طبیعت گرد است. در طول سال اکثر طبیعت گردان منتظر فصل بهار میمانند، تا بتوانند به این دره سفر کرده و از طبیعت جذاب دره استفاده کنند. درخت ارغوان شاخه های محکم و منعطفی دارد. جالب است بدانید زمانی که اردیبهشت تمام میشود و عمر ارغوان ها به پایان میرسد، اهالی طرقبه به بافتن سبدهایی با استفاده از شاخه های درخت ارغوان میپردازند. به این هنر زیبا طرقبه ارغوان بافی میگویند که شاخص صنایع دستی منطقه شمرده میشود.

arghavan7

نکات مهم سفر به دشت ارغوان

وقتی که وارد جاده می‌شوید و به سمت دشت ارغوان مشهد می‌روید، تلفن همراهتان اصلا آنتن نمیدهد. مسیرهای پیاده روی در دشت ارغوان مسیر آسانی ندارد و باید از کفش های کوهنوردی استفاده شود. مسیر مخصوص پیاده روی از میان سنگ و صخره و آب گذر میکند. برای رسیدن به طبیعت بکر ارغوان باید 30 تا 50 دقیقه پیاده روی کرد. همچنین به دلیل سخت بودن مسیر، راه رفتن و عبور از این راه ها برای کوچکترها و افراد مسن بسیار دشوار است. مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشت این است که، این دره بسیار تمیز و عاری از هرگونه زباله است، در حفظ پاکیزگی آن کوشا باشیم.

arghavan3

بند 500 ساله مشهد یا بند گلستان در رودخانه ای به نام گلستان در شاندیز قرار دارد. بند گلستان که دارای پیشینه 500 ساله است یکی از جاذبه های گردشگری شاندیز محسوب میشود. گردشگران زیادی مهمان این مجموعه هستند. اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید، قطعا این مکان شما را به وجد می‌آورد. این مکان تفریحی بعد از پارک وکیل آباد قرار دارد و تا شهر مشهد 53 دقیقه رانندگی باید کرد.برای رفتن به بند 500 ساله مشهد باید از بزرگراه وکیل آباد استفاده کنید. از مشهد به سوی طرقبه بروید. در این مسیر می‌توانید بند گلستان را ببینید. پیشینه بند گلستان با دوره تیموریان مرتبط است. به واسطه وجود بند گلستان یا سد گلستان، هنگام بارش باران، آب به میزان زیادی پشت سد انباشته میشود. این مسئله باعث شده زمین‌های اطراف بسیار سبز و سرزنده باشند و همچنین وجود آب به زمین های کشاورزی مردم منطقه نیز برکت داده است.برخی تاریخ دانان بر این باورند، گوهرشاد، سازنده اصلی مسجد گوهرشاد ، سازنده اصلی این سد نیز بوده است. اما طبق مستندات تاریخی که در دسترس است شخص دیگری با نام ابوسعید گورکانی این بنا را ساخته است.

arghavan4

بهترین زمان گردش در بند گلستان

بند 500 ساله یکی از کهن ترین جاذبه های گردشگری مشهد است که به دلیل پر آب بودن، امکانات تفریحی مثل قایق سواری را فراهم کرده است. ماهیگیری نیز برای افرادی که مجوز ماهیگیری دارند، میتواند بسیار مفرح باشد. اطراف بند گلستان روستاهای گردشی نیز وجود دارد که میتوانید به راحتی به این روستاها سر زده از معماری شگفت آور آنها بازدیدکنید. پیشنهاد میکنیم بازدید از روستای مایان و ازغد را از دست ندهید.بهترین زمان گردش و تفریح در این طبیعت تفریحی، فصل بهار با طبیعت چشم نواز این منطقه است. در این فصل در هوایی خوب و دل انگیز به گشت و گذار بپردازید و از مناطق دیدنی این بخش از استان خراسان لذت ببرید. فصل بهار بهترین چهره از طبیعت بند 500 ساله را ارائه میدهد.

arghavan5

سخن آخر

دشت ارغوان مشهد و بند 500 ساله، هر دو در خارج شهر مشهد و در نزدیکی شاندیز قرار گرفته اند. برای گشت در هر کدام از این جاذبه های گردشگری باید نیمی از روز را به هر کدام از آنها اختصاص داد. بازدید از این اماکن هزینه ای برای شما ندارد و فقط باید زمان مناسب را برای رفتن انتخاب نمایید. 

arghavan6

جهت اطلاع از تور مشهد از قم و تور مشهد از ساری هتل درویشی می‌توانید با کارشناسان ما در راز آسمان پایتخت در ارتباط بوده و بهترین مشاوره را با ما داشته باشید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ