02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

حمام خرم استانبول

28 آبان ، 1401
راز آسمان پایتخت

حمام خرم استانبول

شهر استانبول مقصد جذابی برای گذراندن تعطیلات با خانواده است. اگر می‌خواهید برای مدتی از شلوغی‌های زندگی روزمره دور باشید و برای چند روز هم که شده تمام وقتتان را با خانواده بگذرانید تور لوکس استانبول انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. مرکز خریدهای متنوع، سواحل آرام و دنج و مراکز تفریحی گوناگون جزو جاذبه‌های گردشگری استانبول هستند. حمام خرم استانبول یکی از مکان‌هایی است که می‌توانید در آن ماساژ بگیرید و حمام ترکی را تجربه کنید.

hurremsultan

حمام خرم یک حمام معمولی نیست. این حمام تاریخچه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز دارد. اگر درباره حمام خرم کنجکاوید و می‌خواهید بدانید که این حمام چگونه به یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل شده است؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

حمام خرم استانبول؛ از ابتدا تاکنون

اگر از طرفداران سریال‌های ترکی باشید؛ حتماً سریال حریم سلطان را دیده‌اید و با شخصیتی به نام خرم سلطان آشنا هستید. اگر چه در این سریال همه وقایع تاریخی به شکلی واقعی روایت نشده اما چندان هم از واقعیت به دور نیست. حمام خرم استانبول به دستور خرم سلطان همسر سلطان سلیمان ساخته شده است. روکسلانا که بعدها به خرم سلطان مشهور شد در شهر روهاتین و در قلمروی پادشاهی لهستان به دنیا آمد. با حمله تاتارها به شهر روهاتین، سرنوشت او دچار تغییر شد و توانست به دربار عثمانی راه پیدا کند. خرم سلطان در طول حضورش در دربار عثمانی دستور ساخت بناهای مختلفی را با نیتی خیرخواهانه و عام‌المنفعه صادر کرد. محلی که برای ساخت حمام خرم انتخاب شد، یک مکان معمولی نبود.

hurremsultan

در منابع تاریخی مختلفی نقل شده که در گذشته‌های دور در محل فعلی حمام خرم، معبد زئوس قرار داشته است.این حمام در زمان حکومت سلطان سلیمان ساخته شد و معمار آن سنان (یکی از بزرگ‌ترین معماران دربار عثمانی) بود. خرم سلطان از او خواست تا حمامی در نزدیکی مساجد استانبول برای شهروندان مذهبی بسازد. سنان محلی را برای ساخت حمام انتخاب کرد که بین مسجد ایا صوفیه و مسجد آبی قرار داشت. این دو مسجد جزو بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین مسجدهای شهر استانبول بودند به همین دلیل مردم زیادی برای حمام کردن، حمام خرم می‌رفتند. تا اوایل قرن بیستم حمام خرم به روی مردم عادی باز بود؛ اما در سال 1910 حمام بسته شد و گاهی از آن به عنوان مکانی برای انبار کردن روغن و یا نگهداری زندانیان استفاده می‌کردند. چندین سال بعد با گسترش صنعت توریسم در کشور ترکیه، حمام خرم بازسازی و مرمت شد و حمام فعلی به وجود آمد. این حمام اکنون به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی شهر استانبول تبدیل شده است.

نگاهی به معماری حمام خرم استانبول

حمام خرم استانبول مطابق با سبک معماری دوره عثمانی ساخته شده است. این حمام دو بخش مجزا برای خانم‌ها و آقایان دارد که کاملاً شبیه یکدیگرند. قسمت آقایان در بخش شمالی ساختمان و قسمت بانوان در بخش جنوبی قرار دارد. پنجره‌هایی بزرگ با شیشه‌هایی رنگی اتاق مخصوص تعویض لباس را در هنگام روز روشن می‌کنند. همچنین سقف این قسمت گنبدی شکل بوده و با نقاشی‌های زیبایی تزئین شده است. بخش‌های مختلف حمام تزئیناتی با آجر، سنگ مرمر و ورقه‌های سربی دارند.

hurremsultan3

سیستم گرمایشی حمام نیز در نوع خود کم‌نظیر است. برای گرم شدن داخل حمام از سیستم گرمایشی زیر سوز که در قسمت زیرین حمام قرار دارد استفاده می‌کنند. در این سیستم، هوای گرم در داخل حمام جریان پیدا می‌کند و باعث افزایش دمای حمام می‌شود. البته لوله‌های آب گرمی که در دیوارها وجود دارند نیز به گرم شدن حمام کمک می‌کنند. حمام خرم استانبول در مجموع حدود سه هکتار مساحت دارد و یکی از بزرگ‌ترین حمام‌ها شهر استانبول محسوب می‌شود.

حمام خرم استانبول از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

جالب است بدانید که بیش از یازده میلیون دلار برای بازسازی حمام خرم استانبول هزینه شده است. در این حمام از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که در طول سفرتان با تور استانبول به استانبول به این حمام تاریخی سری بزنید و ساعاتی را در آرامش سپری کنید. زمانی که وارد حمام می‌شوید با سه سالن مختلف روبه‌رو خواهید شد.

hurremsultan4

اتاق سرد حمام خرم استانبول

در اتاق سرد هنوز خبری از حمام‌های سنتی ترکی با بخار و آب گرم نیست. در این بخش افراد برای وارد شدن به حمام آماده می‌شوند. اتاق ماساژ، اتاق تعویض لباس، آرایشگاه، قسمت پذیرش حمام و کافی‌شاپی کوچک برای استراحت و صرف نوشیدنی از جمله امکانات اتاق سرد حمام خرم هستند. همه کسانی که می‌خواهند حمام کردن در این مکان را تجربه کنند؛ باید لباس‌هایشان را عوض کرده و یک لباس مخصوص سفید رنگ بپوشند. این لباس مخصوص حمام خرم است. پس از پایان حمام کردن نیز افراد به همین اتاق برمی‌گردند و لباس‌هایشان را عوض می‌کنند.

hurremsultan5

اتاق داغ حمام خرم استانبول

اتاق داغ حمام خرم استانبول از چندین غرفه کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این بخش بزرگ‌ترین قسمت حمام خرم است. دیوارها و کف این اتاق با سنگ‌های مرمری پوشانده شده‌اند و شیرهای آب و کاسه‌های سنگی در غرفه‌ها وجود دارند. دمای هوا در داخل این اتاق بین 42 تا 47 درجه سانتی‌گراد است. البته زمانی که وارد غرفه‌ها می‌شوید دمای هوا به نزدیک 60 درجه نیز می‌رسد. به دلیل گرمای هوا، شیرهای آب سرد و فواره‌های مختلفی در گوشه و کنار اتاق داغ قرار داده شده‌اند تا افراد بتوانند کمی خودشان را خنک کنند. علت گرمای زیاد اتاق، آماده کردن افراد برای کیسه کشیدن است.

hurremsultan6

بعد از اینکه مراجعان برای مدتی در سالن داغ ماندند، به سالن گرم منتقل می‌شوند. در این قسمت کارکنان حمام، افراد را برای یک حمام ترکی جانانه به اتاق‌های مختلفی هدایت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اصول حمام ترکی، کیسه کشیدن است. بدن افرادی که در سالن گرم هستند به اندازه کافی عرق کرده‌اند و نرم شدند؛ بنابراین آماده کیسه کشیدن هستند. کیسه کشیدن باعث می‌شود سلول‌های مرده از سطح پوست جدا شده و منافذ پوست به خوبی تمیز شوند. همچنین شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان پکیج‌های مختلفی را برای حمام کردن یا ماساژ گرفتن انتخاب کنید. هر کدام از پکیچ‌های حمام و ماساژ از نظر زمان و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند.

hurremsultan7

چگونه به حمام خرم استانبول برویم؟

حمام خرم استانبول در بخش اروپایی این شهر قرار دارد. این حمام در منطقه فاتح و در نزدیکی میدان ایاصوفیه واقع شده است. منطقه فاتح محلی شلوغ و پر رفت و‌ آمدی است. هتل‌های گوناگون، مرکز خریدهای رنگارنگ، حمام خرم، مسجد ایاصوفیه استانبول و کاخ توپکانی استانبول به همراه تعداد دیگری از جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول در این منطقه قرار دارند. فاصله حمام خرم تا میدان تکسیم کمتر از نیم ساعت است؛ بنابراین شما به راحتی می‌توانید از میدان تکسیم استانبول به حمام خرم بروید. این حمام در همه روزهای هفته از ساعت هشت صبح تا ده شب آماده خدمت‌رسانی به گردشگران و شهروندان استانبول است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ