02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

پارک کروکدیل قشم

12 آذر ، 1401
راز آسمان پایتخت

پارک کروکدیل قشم

سفر به جزایر جنوبی ایران همیشه جذاب است. جزیره قشم به عنوان یکی از محبوب‌ترین جزیره‌های توریستی ایران می‌تواند مقصد مناسبی برای یک تعطیلات خانوادگی با تور قشم باشد. یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم پارک کروکدیل قشم است. احتمالاً شما نیز تا الان از وجود پارکی که کروکودیل‌ها در آن زندگی می‌کنند بی‌خبر بوده‌اید! اگر دوست دارید بدانید که در پارک کروکودیل قشم چه خبر است؟ و چرا چنین پارکی در قشم وجود دارد؟! با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

crocodile1

پارک کروکودیل قشم؛ عجیب اما واقعی

پارک کروکودیل قشم یا پارک نوپک محلی است که در آن کروکودیل پرورش داده می‌شود. این ایده جذاب برای اولین بار در سال 1380 توسط دو دانش‌آموخته رشته جانورشناسی طراحی و پیاده‌سازی شد. آن‌ها ایده پارکی که در آن ظرفیت نگهداری و پرورش کروکودیل وجود داشته باشد را مطرح کردند و توانستند مجوزهای لازم را بگیرند. البته بهتر است بدانید که مشابه چنین پارک‌هایی در کشورهای دیگر نیز وجود دارد؛ اما پارک نوپک اولین پارک کروکودیل در ایران است.

crocodile2

این پارک حدود 21 هزار مترمربع وسعت دارد و تعداد زیادی کروکودیل در آن نگهداری می‌شود. ده سال پس از راه‌اندازی پارک کروکودیل، بخشی از پارک به محلی برای بازدید توریست‌ها تبدیل شد. اولین گردشگران در سال 1390 توانستند وارد پارک نوپک شوند و کروکودیل‌ها را از نزدیک ببینند.

آيا کروکودیل با تمساح فرق می‌کند؟

این دو حیوان شاید شبیه به هم باشند؛ اما هیچ ربطی به هم ندارند. در واقع کروکودیل‌ها و تمساح‌ها هر دو جزو خزندگان هستند ولی از نظر علمی در دو گونه مختلف قرار می‌گیرند. کروکودیل‌ها در آب‌های شور و آب‌های شیرین زندگی می‌کنند در حالی که زیستگاه تمساح‌ها آب‌های شور است. پوزه‌های کروکودیل‌ها نیز نسبت به تمساح‌ها بلندتر و تیزتر است.

crocodile3

پوست کروکودیل‌ها دارای گیرنده‌های فشاری است که در سراسر بدنش پخش ‌شده‌اند در حالی که تمساح‌ها فقط در قسمت آرواره‌هایشان این گیرنده‌ها را دارند. همچنین کروکودیل‌ها جثه بزرگتری نسبت به تمساح‌ ها دارند. این اختلاف جثه می‌تواند راه خوبی برای تشخیص این دو حیوان از یکدیگر باشد.

چگونه در پارک نوپک از کروکودیل‌ها نگهداری می‌کنند؟

پارک نوپک محلی برای نگهداری کروکودیل‌ها است. این پارک با هدف حمایت از حیوانات تأسیس شد. حتماً برای شما هم جالب است که بدانید در پارک کروکودیل قشم چه خبر است؟ و کروکودیل‌ها در این پارک چه می‌کنند؟ قبل از هر چیز بهتر است بدانید که کروکودیل‌هایی که در نوپک نگهداری می‌شوند از گونه کروکودیل پروسوس هستند. این نوع کروکودیل‌ها در آب شور زندگی می‌کنند و جزو بهترین گونه‌های کروکودیل پرورشی در جهان محسوب می‌شوند. شرایط مناسبی برای نگهداری کروکودیل‌ها در پارک وجود دارد. دما، رطوبت و سایر عوامل محیطی دائماً بررسی می‌شوند.

crocodile4

غذا و آب مناسبی نیز در اختیار حیوانات پارک قرار می‌گیرد. کروکودیل‌های پرورشی به روش طبیعی زادآوری می‌کنند اما پس از تخم‌گذاری، تخم‌ها جمع‌آوری شده و در دستگاه‌های مخصوصی قرار می‌گیرد. پس از اینکه کروکودیل‌ها از تخم بیرون می‌آیند، به محلی منتقل می‌شوند که برای نگهداری و پرورش آن‌ها بهینه‌سازی شده است.

در پارک کروکودیل قشم چه حیواناتی وجود دارند؟

اگر تصور می‌کنید که در پارک کروکودیل قشم فقط تعدادی کروکودیل کوچک و بزرگ خواهید دید، سخت در اشتباهید! در این پارک جذاب حیوانات دیگری نیز نگهداری می‌شوند. همان‌طور که گفتیم فقط بخشی از پارک در معرض دید عموم قرار دارد؛ بنابراین طبیعی است که برای حفظ جذابیت پارک، حیوانات دیگری نیز به آن اضافه شده باشند. سار، مرغ مینا، طاووس، عقاب، کرکس، طوطی، بلدرچین و کبک تعدادی از پرندگان پارک کروکودیل‌ها هستند. به جز پرندگان حیوانات دیگری مانند لاک‌پشت، میمون، جوجه‌تیغی، راسو و برخی آبزیان نیز نگهداری می‌شوند. این پارک در سال‌های اخیر به یک باغ‌وحش تمام عیار تبدیل شده است پس اگر به جزیره قشم سفر کردید؛ بازدید از پارک کروکودیل را از دست ندهید.

crocodile5

معرفی امکانات و خدمات پارک کروکودیل قشم

پارک کروکودیل قشم امکانات و خدمات متنوعی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. شما می‌توانید پس از بازدید از حیوانات در کافی‌شاپ رو به روی حوضچه وسط پارک بنشینید و یک نوشیدنی سفارش دهید. همچنین رستورانی در پارک وجود دارد که می‌تواند انتخاب خوبی برای صرف یک وعده غذای ساده باشد. سرویس بهداشتی، نمازخانه، محلی برای بازی کودکان و غرفه فروش صنایع‌دستی نیز از دیگر امکانات پارک کروکودیل به شمار می‌روند. این مجموعه بزرگ با هدف پرورش نیروی متخصص اقدام به برگزاری‌های دوره‌های خصوصی برای علاقمندان به پرورش کروکودیل کرده است.

crocodile6

علاقمندان می‌توانند در دوره‌های آموزش مدیریت مزرعه کروکودیل و همچنین دوره‌های آموزشی نگهداری و پرورش کروکودیل شرکت کنند. امکان کارورزی نیز در این مجموعه وجود دارد. همچنین افرادی که در دارای مجوز نگهداری از حیوانات هستند می‌توانند از این مجموعه کروکودیل خریداری کنند. برگزاری جلسات مشاوره مدیریت باغ‌وحش، نگهداری و درمان حیوانات آسیب‌دیده و رهاسازی آن‌ها از دیگر خدمات مجموعه بزرگ نوپک محسوب می‌شوند.

چگونه به پارک کروکودیل قشم برویم؟

پارک کروکودیل قشم بین بزرگراه قشم- درگهان قرار گرفته است. برای بازدید از این پارک شگفت‌انگیز باید بلیت بخرید. در سال 1401 قیمت بلیت برای بزرگسالان 90 هزار تومان و برای کودکان 50 هزار تومان است. البته قیمت بلیت برای بازدیدهای گروهی و گردشگران خارجی متفاوت‌تر از افراد معمولی است. شما می‌توانید همه روزه از ساعت سه بعد از ظهر تا هشت شب از این پارک دیدن کنید.

crocodile7

همچنین قوانینی برای بازدید از این مجموعه وجود دارد که باید رعایت شوند. برای مثال در هنگام بازدید از پارک کروکودیل باید همراه با راهنمای پارک از بخش‌های مختلف دیدن کنید. اطلاعات لازم درباره حیوانات پارک توسط آن‌ها به شما داده خواهد شد. سیگار کشیدن در پارک ممنوع است و فقط در محل مخصوصی امکان غذا دادن به حیوانات توسط بازدیدکنندگان وجود دارد؛ پس به هیچ عنوان غذا یا هر شی دیگری را به قفس آن‌ها نزدیک نکنید.

crocodile8

سخن پایانی

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی قشم، این جزیره را به مکانی مناسب برای نگهداری و پرورش کروکودیل تبدیل کرده است. پارک کروکودیل قشم مجموعه‌ای بزرگ با امکانات مخصوص برای نگهداری کروکودیل‌ها و برخی حیوانات دیگر است. اگر شما نیز با مطالعه این مطلب به بازدید از پارک کروکودیل علاقمند شدید و دوست دارید که به این جزیره زیبا سفر کنید؛ کافیست با ما تماس بگیرید.

crocodile9

آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت با سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری تورهای داخلی، بهترین و ارزان‌ترین تورها را به شما پیشنهاد می‌کند. شما می‌توانید تور لحظه آخری قشم را از طریق وب‌سایت ما رزرو کنید و سفری خاطره‌انگیز به این جزیره زیبا داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ