02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

شهر مشهد دومین شهر بزرگ و مهم ایران است و با جمعیت حدود 5 میلیون نفری اش بعد از تهران پرجمعیت ترین شهر کشورمان است. مشهد سابقه ای طولانی دارد و با وجود حرم امام رضا مسافران بسیاری از شهر های ایران و کشورهای شیعه برای زیارت و همچنین تجارت با تور لحظه آخری مشهد به این شهر سفر می کنند. مشهد با داشتن جاذبه های بسیار زیاد تاریخی و مذهبی و طبیعی بیشتر حجم مسافر را بعد از تهران به خود اخصاص داده است . به همین علت و با گسترش مسیر  های حمل و نقل جاده ای و ریلی و همین طور پرواز های زیادی که دارد و مسافران بی شماری که به مشهد سفر می کنند محلی برای خرید و داد و ستد بسیار احساس می شد.

bazarrezamashhad

برای نیل به این هدف فکر ساخت بازاری بزرگ شکل گرفت و در سال 1355 به دستور محمد رضا پهلوی و توسط استاندار و نایب التولیه آستان قدس رضوی در کنار حرم امام رضا ساخت آن آغاز شد. مغازه های قدیمی اطراف حرم تخریب گردید و بازاری بزرگ ساخته شد که به نام بازار رضا نام گرفت. با اینکه ساخت این بازار در دوران معاصر انجام شده است ولی در طراحی و ساخت آن از معماری بازاری های سنتی ایران الهام گرفته شده است.

rezabazarmashhad

بازار رضا در دو طبقه و به صورت سرپوشیده ساخته شد که یاد آور بازار بزرگ تبریز و تهران و شهرهای مهم ایران است . دو سردر اصلی برای این بازار در نظر گرفته شده است و 12 فرعی نیز دارد که رفت و آمد و ورود خروج مردم و کسبه را تسهیل نماید. بازار رضا یک طبقه همکف اصلی دارد که برای خرید اجناس به کار می رود و طبقه دوم بیشتر به کارگاهی صنایع دستی مثل ساخت فیروزه و حکاکی عقیق و طلا سازی اختصاص پیدا کرده است.

rezabazarmashhadiran

حدود 1700 مغازه و غرفه در این بازار ساخته شده است. بازار رضا ساختاری چند بخشی دارد که هر بخش با یک فضای هشتی شکل به هم متصل شده اند. شما با بازدید از این بازار می توانید تمام سوغاتی های مشهد را خریداری کنید . بخشی زیادی از مغازه ها به فروش زعفران و خوراکی ها مانند کشمش و نبات و شیرینی های زنجبیلی اختصاص دارد. بخشی از غرفه ها صنایع دستی مانند انواع انگشتر های عقیق و فیروزه را ارائه می نمایند. طلا و جواهر هم غرفه هایی دارد. مغازه هایی از بازار رضا به فروش لباس و پارچه می پردازند و همین طور می توانید عطر های سنتی نیز از این بازار تهیه نمایید.

bazaarrezamashhad

به  هر حال شما با گشت و گذار در بازار رضا دست خالی باز نخواهید گشت و این بازار هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد .اگر به مشهد سفر کرید چه برای زیارت و سیاحت و چه برای تجارت ، به بازار رضا حتمام سری بزنید و از تنوع و رنگارنگی موجود استفاده نمایید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ