02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای جامع تثلیث

20 آبان ، 1400
راز آسمان پایتخت

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای جامع تثلیث سومین کلیسای بلند ارتدوکس و یکی از مهم ترین بناهای مذهبی و تاریخی جهانه. این مکان جزء شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری در شهر تفلیس هست که روزانه عده زیادی از افراد از سراسر دنیا به این مکان مقدس و تاریخی میان تا هم در آن به عبادت بپردازن و هم از زیبایی ها و معماری منحصر به فرد اون لذت ببرن.

HolyTrinityCathedralofTbilisi

تاریخچه کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث در بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ و در بزرگداشت ۲۰۰۰ ساله ی تولد حضرت مسیح در شهر تفلیس ساخته شد. در سال ۱۹۸۹ مقامات این شهر در صدد ساخت یک مکان مذهبی براومدن و ایده این کار رو به صورت علنی به اطالع عموم مردم رسوندن و از معماران و طراحان برجسته درخواست کردن تا طرح های مورد نظر خودشون رو ارائه بدن. بعد از این پیشنهاد طرح های زیادی ارائه شد و بعد از کلی بررسی و مطالعه در نهایت طرح فردی به نام Mindiashviliwon Archil پذیرفته شد. بعد از پذیرفته شدن طرح مقدمات کار به سرعت فراهم شد.

این بنا در حقیقت یک مجموعه ست چون از ۹ کلیسای کوچک تر ساخته شده که در اصطالح به اون ها نیایش گاه یا عبادت گاه می گن. این عبادت گاه ها و کلیساهای کوچک تر در اکثر ساعت بازدید مملو از جمعیت هستن که برای به جا آوردن فریضه های دینی خود به این جا اومدن. هر کدوم از این عبادت گاه ها دارای یک نام مشخص هست که برگرفته از کتاب مقدس هستن. این نیایش گاه های کوچک به ترتیب عبارتند از جان باپتیست، فرشتگان، سنت نیو، سنت جورج، سنت نیکالس، دوازده رسول و همه قدیسان . فضای کلی این مجموعه عظیم ۵۰۰۰ متر مربعه و ارتفاع اون از کف زمین تا باالی صلیب ۱۰۵۵ متر هست.

HolyTrinityCathedralofTbilisi2

معماری کلیسای جامع تثلیث

سبک معماری این بنای باشکوه از سبک سنتی گرجی هست. در برخی از قسمت های اون سعی شده تا به وسیله فن فوکوس و برجسته سازی نقاط قوت و زیبایی های منحصر به فرد اونو بیشتر به چشم بیارن. صلیب این بنا ۵.۷ متر ارتفاع داره که به وسیله روکش طال تزیین شده که بر روی گنبد اون نصب شده. گنبد هم به نوبه خودش دارای زیبایی و جذابیت های خاصی هست. گنبد رو به شکل مخروطی و از آلیاژ طال ساختن که بر روی ۸ ستون قرار گرفته. کف این کلیسا با استفاده از کاشی های مرمر پوشش دادن و محراب اونو به وسیله موزاییک فرش کردن.

دیوارهای این سازه مذهبی رو با نقش های زیبا و شکیل که از داستان های کتاب مقدس گرفته شده مزین کردن. نقش های شمع و گل به طرز چشمگیری در این نقوش به چشم می خورن . تزیین فضای داخلی رو گروه Gogitidze Amiran با مدیریت امیران گوگشلیدزه بر عهده گرفتن. در ساختار معماری این بنا در کنار سبک ها ی سنتی گرجی تا حد زیادی از معماری بیزانس و روم شرقی هم استفاده شده که در نهایت منجر به ساخت بنایی باشکوه و باعظمت شده. مهم ترین ویژگی ساختار اصلی بنا اینه که ۲ طبقه از کل سازه در زیر زمین بنا کردن که ارتفاع اون از کف تا سقف ۱۳ متر در نظر گرفته شده.

HolyTrinityCathedralofTbilisi3

مسیر دستیابی به کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث،این بنای با ابهت و زیبا بر روی تپه سنت ایلیا و در ساحل چپ رود کورا و در منطقه قدیمی آوالباری قرار گرفته. طراحان و سازندگان سازه قبل از هر اقدامی به دنبال بهترین و مناسب ترین مکان از لحاظ جغرافیایی بودن تا از اتمام پروژه از تمام نقاط شهر بنا قابل روئیت باشه و به نحوی زیبایی و وقار خودش رو به رخ شهر بکشه. البته در رسیدن به این هدف بسیار موفق عمل کردن زیرا در هر نقطه از شهر که باشی کافی ست سر را به طرف تپه سنت ایلیا بچرخانی تا با منظره ای زیبا و باشکوه روبه رو شوی.

بهترین و آسون ترین راه وا سه رسیدن به این مکان استفاده از مترو هست چون تنها چند متر با ایستگاه متروی آوالباری فاصله داره. توریست ها و گردشگرانی که واسه اولین بار از این محل دیدن می کنن باید وقت زیادی رو صرف این کار کنن چون بنا دارای مساحت زیادیه و از بخش های متنوعی هم تشکیل شده. کسانی که به نقاشی های مذهبی عالقه دارن نقوش کار شده بر روی دیوارهای بنا اون ها رو شگفت زده خواهد کرد. دیدار و بازدید این مکان خاطره ای به یاد ماندنی رو واسه بازدید کننده ها رقم می زنه.

HolyTrinityCathedralofTbilisi4

هتل های نزدیک به کلیسای جامع تثلیث

هتل ها و اماکن اقامتی مهم ترین مسئله برای گردشگران و توریست ها ست. با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعت کلیسا بازدید کننده ها بعد از بازدید و دیدن بنا حتما دچار خستگی میشن. بنابراین الزمه در یک هتل مناسب اقامت کنن. مهم ترین و نزدیکترین هتل ها به این مکان شامل هتل گالری این، اوریون اولد تاون، ماریا لوئیس، بریم، تفلیس این، الگانس تفلیس، کی ام ام، فالمینگو، ب یج بوتیک، اولد، امباسادوری، مریم آر، خوخوب، آلفابت بوتیک ، بوتیک تکال پاالس، نیو پالس شاردنی . مسافتی که بین این هتل ها تا کلیسا وجود داره بسیار اندکه . به طوری که کم ترین مسافت ۳ دقیقه و بیشترین مسافت هم ۲۳ دقیقه هستش.

HolyTrinityCathedralofTbilisi5

اماکن تفریحی و تاریخی نزدیک به کلیسای جامع تثلیث

شهر تفلیس شهر نسبتا کوچکی هست . به همین دلیل تمام اماکن دیدنی و گردشگری اون در فاصله اندکی از هم دیگه قرار دارن. مهم ترین جاذبه های گردشگری که به این مکان مذهبی نزدیکن شامل بوستان رایک، پل صلح، برج ساعت، مجسمه واختانگ  گرگاسالی، کلیسای سیونی، حمام های گوگردی، قلعه ناریکاال، بازار درایبریج مارکت، میدان آزادی، درای بریج، چایخانه زیر زمینی استالین، مجسمه مادر تفلیس، باغ ملی گیاه شناسی، مرکز خرید کارواسال، مرکز خرید تفلیس سنترال،باغ موشتایدی، خیابان پکینی، پارک آبی گینو هستن. از اون جا که بیشترین وقت و زمان گردشگران تو مسافت های میون بناها و محل ها تلف می شه و با توجه به مواردی که ذکر شد. بازدید و دیدن مکان ها و بنا های یاد شده در کمتر از چند روز امکان پذیره .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ