02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تخت جمشید شیراز

19 مهر ، 1401
راز آســمان پایتخت

تخت جمشید شیراز، نماینده شکوه ایران باستان

بدون شک تخت جمشید شیراز را می توان یکی از برجسته ترین و شاخص ترین جاذبه های گردشگری ایران دانست. این مجموعه عظیم متشکل از دروازه ها، کاخ ها، نقش برجسته ها و آرامگاه هایی است که در دل کوه ساخته شده اند.تخت جمشید شیراز به عنوان پایتخت آیینی امپراطوری هخامنشی مورد استفاده قرار می گرفته است. پادشاهان هخامنشی در این مکان، سران دیگر سرزمین ها را به حضور خود می پذیرفتند تا در کنار آنها مراسم آیینی خود را به با شکوه ترین وجه ممکن برگزار نمایند. آنها در این بنای شکوهمند جشن های نوروزی خود را برگزار می کردند و مجلس بار عام می دادند.

بر اساس کتیبه های موجود در تخت جمشید، ساخت این مجموعه ۱۲۰ سال طول می کشد و هر یک از بخش های آن به دستور یکی از پادشاهان هخامنشی بنا گشته است. البته بخش عمده این کاخ به دستور داریوش کبیر و پسرش خشایارشاه ساخته شده است.اما در نهایت با حمله اسکندر مقدونی به ایران و فتح این سرزمین پهناور، روزگار شکوه و عظمت تخت جمشید شیراز نیز به سر آمد. روایت های مختلفی در مورد نابودی این بنا بیان می گردد. آثار آتش سوزی در جای جای مجموعه تخت جمشید دیده می شود و بر اساس روایات مختلف این مجموعه به دست فاتح ایران به آتش کشیده شد.

گردش در بخش های مختلف تخت جمشید شیرازیگانه راه ورودی به کاخ تخت جمشید شیراز، پلکان هایی است که در دو طرف پایین صفه کشیده شده اند. این پلکان ها متشکل از سنگ های بزرگی هستند که بدون هیچ گونه ملاتی روی همدیگر قرار گرفته اند. در واقع افراد با طی کردن این پله ها و بالا رفتن از آن خود را برای روبرویی با عظمت امپراطوری هخامنشی آماده می کردند. در حال حاضر نیز این راه تنها راه ورود به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایران می باشد.

پس از عبور از پلکان های ورودی کاخ و قدم نهادن بر بالای کوه، با دروازه ای با عظمت رو به رو می شوید که در جلوی آن ها دو اسفنکس به عنوان نگهبان دیده می شود. اسفنکس ها موجوداتی خیالی هستند که صورت آنها مردی ریش دار را به نمایش می گذارد که کلاه بر سر دارند و بدن آنها، بدن گاو است. نمایندگان ملل مختلف از این دروازه عبور می کردند تا به سایر کاخ های مجموعه دسترسی پیدا کنند. نمایندگان ملت های مختلف جهان با هدایایی که در دست داشتند دراین تالار به انتظار می نشستند، تا نماینده تشریفات ایران به آنها اجازه شرفیابی دهد. این تالار دارای چندین ستون است که جزو سالم ترین ستون های باقی مانده از تخت جمشید شیراز به حساب می آیند. در بالای هر یک از سر ستون های غول پیکر، نیم تنه گاو دو سر دیده می شود که کتیبه های مختلفی بر روی آنها حک گشته است. در ایران باستان نماد گاو نر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

کاخ آپادانا تخت جمشید شیراز

قدیمی ترین کاخ موجود در تخت جمشید شیراز را می توان همین کاخ آپادانا دانست. این کاخ به دستور داریوش اول بنا گشته است و محلی برای پذیرش سفیران ملل به حساب می آمده است. این موضوع را به خوبی می توان از روی کتیبه های موجود بر روی دیوارهای پلکان این کاخ متوجه شد. در این نقش برجسته ۲۳ نماینده از ممالک مختلف به تصویر کشیده شده اند که هر یک هدایایی در دست دارند تا به پادشاه هخامنشی پیشکش کنند. اصالت این نمایندگان را می توان از روی پوشش آنها تشخیص داد که سفیر ماد، مصر، پارت، هرات و سکاها شاخص ترین آنها به حساب می آیند. گفته می شود که ساخت کاخ آپادانا مدت سی سال طول کشیده است.این کاخ دارای ۷۲ ستون است که بر سر ستون آنها شمایل شیر شاخدار تجلی می نماید. پلان این کاخ زیبا مربع شکل و مساحت آن حدود دوازده هزار متر مربع تخمین زده شده است.

کاخ صد ستون تخت جمشید شیراز

کاخ صد ستون تخت جمشید شیراز، پس از کاخ آپادانا وسیع ترین تالار این مجموعه به حساب می آید. دلیل نامگذاری این کاخ نیز وجود صد ستون در آن می باشد، که امروزه تنها دو ستون از آنها باقی مانده است.یکی از ویژگی های بارز این کاخ وجود ازاره هایی است که با سنگ مرمر سیاه ساخته شده اند و جلوه ویژه ای به این کاخ بخشیده اند.

کاخ تچراست تخت جمشید شیراز

یکی از کاخ های معروف تخت جمشید شیراز، کاخ تچراست که با نام تالار آینه نیز شناخته می شود. سنگ های به کار رفته در ساخت این بنا به حدی صیقل یافته بودند که همچون آیینه تصویر انسان را منعکس می کردند. همین موضوع باعث شد تا کاخ تچر معروف به تالار آیینه گردد. نقش برجسته های حک شده بر روی پلکان این کاخ نیز بسیار جالب و قابل توجه است.

کاخ هدیش تخت جمشید شیراز

کاخ هدیش در دوره سلطنت خشایارشاه و به دستور او ساخته شد. این کاخ به عنوان کاخ و اقامتگاه خصوصی شاه مورد استفاده قرار می گرفته است. گفته می شود نام همسر دوم خشایارشاه، هدیش بوده است و به همین خاطر نام این کاخ را هدیش گذاشته اند.از آنجایی که این تالار در زمان حمله اسکندر تا میزان بسیار زیادی ویران گشت، اطلاعات بسیار کمی از آن در دست می باشد. معروف است که شعله های نفرت آتنی ها نسبت به خشایارشاه، کاخ اختصاصی او را سوزاند و ویران نمود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ