02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور گرجستان

یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در سال‌های اخیر کشور گرجستان بوده است. این کشور در منطقه قفقاز قرار دارد و بخشی از مرز قاره‌های اروپا و آسیا (خط اتصال اروپای شرقی و آسیای غربی) را تشکیل می‌دهد. گرجستان که در برهه‌ای از تاریخ بخشی از خاک ایران بوده و طی قرارداد‌های ننگین ترکمنچای و گلستان از خاک ما جدا شد، کشوری کهن با فرهنگ غنی است. در افسانه‌های قدیم گرجی آمده که این زمین بهترین و مرغوب‌ترین خاک بوده و هدیه خدا به مردم این کشور است.فاصله کم این کشور با ایران و عدم نیاز به دریافت ویزا برای سفر، باعث شده تور گرجستان برای ایرانیان مقرون‌به‌صرفه و جذاب باشد.

آشنایی با گرجستان

در حفاری‌های باستان‌شناسی نشانه‌هایی از دوره پارینه‌سنگی در خاک گرجستان یافت شده (جمجمه انسان) و این موضوع نشان از قدمت این کشور می‌دهد. در دوره قرون وسطی گرجستان نظام پادشاهی قدرتمندی داشت. بعدها عثمانی‌ها و ایرانی‌ها توانستند در برهه‌هایی از تاریخ این کشور را تصرف کنند. در دوره اتحاد جماهیر شوروی گرجستان یکی از کشورهای عضو این اتحاد بود و در زمان فروپاشی آن به یک کشور مستقل تبدیل شد. گرجستان در ۱۹ نوامبر ۱۹۸۹ حاکمیت خود و در ۹ آوریل ۱۹۹۱ استقلال خود را اعلام کرد.نماد ملی این کشور مردی سوار بر اسب سفید است که جرجیس مقدس نام دارد. گفته می‌شود او قبل از زمان ظهور اسلام زندگی می‌کرده و یک شهید مسیحی است. واحد پول گرجستان، لاری (Lari) است. یک واحد کوچک‌تر دارند که به آن تِتری (Tetri) می‌گویند. لاری با نماد GEL شناخته می‌شود که مخفف عبارت Georgian Lari به معنی لاری گرجستانی است.

فرهنگ و زبان گرجستان

گرجستان یکی از کشورهای کم جمعیت جهان محسوب می‌شود؛ زبان مردم آن گرجی و دین اکثریت آن‌ها مسیحیت است. زبان مردم این کشور یکی از زبان‌های قفقازی است که از خانواده زبان‌های کارتولی (زبان قفقازی جنوبی) بوده و یکی از ۱۴ زبان دارای الفبا به‌شمار می‌‌رود. در کنار زبان گرجی زبان‌های روسی و ترکی (آذربایجانی) نیز در این کشور تاحدودی مرسوم است.گرجستانی‌ها عموما پیروان مکتب ارتدوکس مسیحیت هستند و پس از مسیحیان، پیروان دین اسلام بیشترین تعداد را در این کشور دارند. به‌طور کلی مسیحیان گرجی ریشه روسی و مسلمانان این کشور ریشه آذربایجانی دارند. در کنار این‌ها ارامنه آپوستولیک و ژرمن‌‌های پروتستان نیز در گرجستان به‌طور اقلیت زندگی می‌کنند.

جشن‌های گرجستان

این کشور مردم شادی دارد و جشن‌های ملی مختلفی در آن برگزار می‌شود
جشن پاک
جشن سال نوی میلادی (کریسمس)
جشن علیلو ۱۵ روز پس از سال نو میلادی
کارناوال‌های سنتی
مراسم‌های ویژه ملی با لباس‌های محلی
جشن برکت خواهی و سبزه سبزکنی
جشن تخم مرغ رنگ کنی (همزمان با نوروز)
جشن بزرگ گل در فصل گل

در کنار این مراسم‌ها گرجستانی‌ها جشنواره‌های مختلفی نیز سالانه برگزار می‌کنند

جشنواره تبلیسوبا برای بزرگداشت تفلیس
جشنواره آهنگ سامگرلو
جشنواره پنیر
جشنواره هنر های قومی با حضور اقوام کرد، آذری و اوکراینی
جشنواره موسیقی پازیسوبا
جشنواره جاز
جشنواره بستنی
جشنواره بالون‌های آسمانی
 فستیوال باربیکیو

آب و هوای گرجستان

کشور گرجستان با کشورهای روسیه (شمال)، آذربایجان (شرق)، ارمنستان و ترکیه (جنوب) مرز جغرافیایی دارد. بخشی از مرزهای آن نیز به سواحل دریای سیاه منتهی می‌شود (غرب). گرجستان کشوری چهار فصل با لاله‌های سرخ است. سراسر آن از کوهستان‌های سرسبز پوشیده شده و از میان آن‌ها رودهایی نه چندان پهناور عبور می‌کنند.کوه‌های این کشور عموما مه‌آلود هستند و در تمام فصول دمای هوای آن متعادل و رو به خنکی است. اما در بخش‌های ساحلی، کمی شرایط متفاوت بوده و این مناطق آب‌وهوای تقریبا تابستانی با سطح رطوبت بالا دارند.به‌طور کلی می‌توان گفت این کشور آب‌وهوای نیمه گرمسیری تحت تاثیر هوای قاره‌ای (معتدل و بارانی) دارد. با‌توجه به آب‌وهوای خنک و رو به سرمای گرجستان بهترین زمان سفر به آن تابستان و بهار است.

شهرهای توریستی گرجستان

شهر باتومی و پایتخت گرجستان تفلیس، شهرهای توریستی این کشور هستند.

جاذبه‌های گردشگری تفلیس

بزرگ‌ترین شهر و پایتخت گرجستان است که قدمت آن به قرن پنجم بعد از میلاد باز‌می‌گردد. تفلیس شهری زیباست که توسط کوه‌ها احاطه شده و در گوشه و کنار آن چشمه‌های آب گرم می‌جوشد. این شهر با معماری زیبا و ساختمان‌های قدیمی، در کنار جاذبه‌های گردشگری متعددی که دارد، سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگری از سراسر دنیاست.
قلعه ناریکالا
پارک متاتسمیندا
مجسمه مادر گرجستان
پل صلح
کلیسای جامع تفلیس
موزه ملی گرجستان
باغ گیاه شناسی
حمام های سلطنتی
باغ وحش تفلیس 
دریاچه لیسی
میدان آزادی
پارک آبی تفلیس
کلیسای صخره‌ای تفلیس

جاذبه‌های گردشگری باتومی

این شهر ساحلی به‌عنوان دومین شهر توریستی و بزرگ گرجستان شناخته می‌شود. باتومی شهری پر از سرگرمی و تفریح در کنار مناظر زیبای طبیعی است. در سراسر باتومی نخل‌های بلند و ساختمان‌های رنگارنگ ساحلی در کنار ساختمان‌هایی با معماری سنتی اروپایی به چشم می‌خورد. 
مجسمه علی و نینو
کلیسای جامع مادر مقدس
دلفیناریوم باتومی
بلوار باتومی
تله کابین آرگو
اما در کنار این دو شهر مشهور، گرجستان شهرهای توریستی دیگر نیز دارد که می‌توانند مقصد مسافران تور گرجستان باشند
مستیا: شهری تاریخی با طبیعتی زیبا که از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به موزه تاریخ و قوم نگاری سوانتی، پیست اسکی، یخچال‌های چالادی، کوه‌های اوشابا، موزه خانه میخائیل خوگیانی، دریاچه کرولدی و… اشاره کرد.
اسپانتسمیندا: از شهرهای کهن گرجستان با طبیعتی کاملا کوهستانی که محلی برای علاقه‌مندان به تفریحات ورزشی مثل اسب ‌سواری، کوهنوردی، دوچرخه‌ سواری، یخ ‌نوردی و پاراگلایدر به‌شمار می‌رود.
متسختا: این شهر قدیمی کلکسیونی از کلیساهای تاریخی است و در آن جاذبه‌های گردشگری مختلفی چون صومعه سنت نینو، موزه باستان شناسی، قلعه Bebristsikhe، قلعه آرمازی و موزه دولتی قرار دارد.
گوری: شهری در نزدیکی تفلیس و زادگاه دیکتاتور شوروی جوزف استالین است. این شهر نیز چند جاذبه گردشگری مثل قلعه گوری، کلیسای مریم باکره و مجسمه قهرمانان جنگ جهانی دوم دارد.
تلاوی: یک شهر کهن دیگر که از شهرهای اداری، سیاسی و مهم گرجستان محسوب می‌شود. در سراسر این شهر کاخ‌ها و ساختمان‌های باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی به چشم می‌خورند. کلیسای جامع، دیوارهای قلعه قدیمی، قلعه لرد، جاده گومبوری، صومعه شوماتا، قلعه باتونیس، صومعه ایقالتو و یک درخت انجیر مصری ۹۰۰ ساله، جاذبه‌های گردشگری تلاوی‌اند.

سفر به گرجستان

برای سفر با تور گرجستان گردشگران از دو مسیر زمینی و هوایی می‌توانند به این کشور برسند. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم ایرانیان برای ورود به خاک این کشور نیاز به روادید ندارند. راه هوایی که مشخص است؛ با‌توجه به شهر مقصد بلیط خود را تهیه کرده و با هواپیما سفر کنید.فرودگاه بین‌المللی باتومی و فرودگاه بین‌المللی تفلیس، فرودگاه‌های اصلی این کشور برای ورود گردشگران هستند. اما در شهرهای کبولتی، کوتائیسی، لاگودخی، سوخومی، تسالکا، پوتی،‌ مستیا، ناتاختاری و موخرانی نیز فرودگاه بین‌المللی وجود دارد.اما اگر قصد سفر زمینی به این کشور را دارید می‌توانید از مسیرهای مختلف به خاک گرجستان برسید
1. از طریق مرزهای آستارا یا بیله‌سوار وارد خاک کشور آذربایجان شده و پس از طی مسیر زمینی در این کشور، از مرز پل قرمز وارد خاک گرجستان می‌شوید. این مسیر کوتاه است و جاده‌های کوهستانی ندارد.
2. از طریق مرز نوردوز وارد کشور ارمنستان شده و پس از عبور از جاده‌های داخلی از مرز ساداخلو وارد گرجستان خواهید شد. ایرانیان برای ورود به ارمنستان نیاز به روادید دارند که در مرز برای آن‌ها صادر می‌شود. جاده‌های این مسیر برخلاف مسیر قبلی کوهستانی هستند.
3. راه دیگر سفر از طریق کشور ترکیه است. در این روش باید از مرز بازرگان از ایران خارج شده و در ترکیه خود را به یکی از دو مرز سارپی یا واله برسانید. مرز سارپی در نزدیکی به بندر باتومی و مرز واله به شهر تفلیس نزدیک است.
حمل‌ونقل عمومی و شهری در گرجستان از طریق اتوبوس، تاکسی، مارشروتکا (مینی‌بوس‌های گرجی ) و دوچرخه‌های سبز‌ رنگ شهری انجام می‌شود. در این کشور هم مانند سایر کشورها برای استفاده از اتوبوس باید کارت مخصوص آن را تهیه کنید. این کارت‌ها رایگان‌اند و فقط باید برای شارژ آن‌ها هزینه پرداخت کرد. همچنین سامانه‌های آنلاین تاکسی مثل یاندکس، اوبر، بلت و ماکسیم نیز در دسترس گردشگران قرار دارند

غذاهای گرجستان

فرهنگ غذایی گرجستان ترکیبی از غذاهای اروپایی، آسیایی و گرجی باستانی است. طعم غذاهای این کشور آمیخته‌ای از مزه‌های مختلف از سراسر دنیاست؛ زیرا در برهه‌های تاریخی مختلف بازرگانان از نقاط مختلف دنیا در این کشور رفت‌وآمد داشتند و فرهنگ غذایی خود را وارد آشپزخانه‌های گرجستانی کردند. یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در این کشور گوشت قرمز است.
خینکالی: غذایی به شکل لقمه گوشت است.
اوستری: نوعی خوراک گوشت است.
لوبیو: نوعی خوراک لوبیا است.
خاچاپوری: صبحانه سنتی گرجستان که تخم‌مرغ را در داخل نان‌های قایقی شکل سرو می‌کنند.
پی‌خالی: توپک‌های خمیری و سبز رنگ هستند که با سبزیجات معطر، گردو با ادویه مخصوص تهیه می‌شوند. یک پیش‌غذای سنتی گرجی است.
چخ بیلی: نوعی سوپ گوشت گاو یا مرغ که داخل آن سبزیجات تازه مانند ترخون می‌ریزند. نام این غذا از عبارت «خوخوبی» به‌معنای قرقاول گرفته شده است.
چاناخی: یک خوراک شبیه به تاس کباب که با گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات، سیر و گوشت بره تیه می‌شود.
چاکاپولی: خوراکی تهیه شده از گوشت بره یا گوساله همراه با سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و چندین سبزی تازه مانند جعفری، نعناع، شوید، گشنیز و ادویه‌های مخصوص است.

سوغاتی‌های گرجستان

زیورآلات دست‌ساز نقره
رومیزی با طرح‌های سنتی
فرش و قالیچه دستباف
پاپاخی (کلاه های پشمی بزرگ)
چورچخلا (نوعی خوردنی که با گردو و انگور درست می‌شود)
ادویه‌های گرجی
چای گرجی

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ