02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

شهر مارماریس

همان‌طور که می‌دانید کشور ترکیه چند شهر توریستی زیبا و جذاب دارد که در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. این کشور طبیعتی بسیار بکر و زیبا دارد و شهرهای توریستی آن عموما ساحلی هستند. در کنار این‌ها ترکیه یک مکان جذاب برای خرید به‌شمار می‌رود و مراکز خرید بسیار هیجان‌انگیزی دارد. در سال سال‌های گذشته عمده گردشگرانی که به این کشور رفته‌اند، ایرانی‌ها بودند. نزدیکی ترکیه به خاک ایران و عدم نیاز به دریافت ویزا، باعث شده بسیاری از هم‌وطنان ما برای سفرهای خارجی خود این کشور را انتخاب کنند. یکی از جذاب‌ترین و زیباترین شهرهای ترکیه، مارماریس است. این شهر زیبا از رویایی‌ترین مناطق این کشور به‌شمار می‌رود. رشته‌کوه‌های نزدیک به خط ساحلی، سواحل زیبای شنی، آب‌های فیروزه‌ای، طبیعت بکر، جاذبه‌های گردشگری تاریخی، هتل‌ها و ریزورت‌های بسیار لوکس و مجلل، کافه‌ها، رستوران‌ها، تفریحات و مراکز خرید مدرن و لاکچری و…، تنها بخشی از جذابیت‌های گردشگری شهر مارماریس‌اند. اگر شما هم از علاقه‌مندان سفر به این شهر با تور مارماریس هستید، بیایید کمی بیشتر با این شهر و تاریخ و جغرافیای آن آشنا شویم.

آشنایی با شهر مارماریس

شهر مارماریس در بخش جنوب غربی کشور ترکیه و بین دو دریای اژه و مدیترانه قرار گرفته است (مرز این دور دریاست). این شهر با وسعتی حدود ۸۷۵ کیلومتر‌مربع بین ۳۰ تا ۳۵هزار نفر جمعیت دارد و از شهرهای خلوت و آرام ترکیه محسوب می‌شود. اما در فصول گردشگری جمعیت آن به ۴۰۰هزار نفر هم می‌رسد. مارماریس یک واژه یونانی به‌معنای شهر مرمری است و دلیل این نام‌گذاری قرارگیری این منطقه روی یک معدن سنگ مرمر بوده است. در دوران باستان به این شهر «فیکوس» می‌گفتند. در امتداد این شهر زیبای ساحلی بخش‌های نسبتا کوچک خشکی وارد دریا شده‌اند که مارماریس را شبیه به یک شبه جزیره کرده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم در بخش‌های متعددی از مارماریس کوه‌ها در هم‌جواری ساحل قرار دارند و طبیعت بکر و زیبایی را پدید آورده‌اند. مارماریس با دو لنگرگاه اصلی و چند بندر مهم، یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های کشتی‌رانی کشور ترکیه به‌شمار می‌رود و صنعت ماهی‌گیری در آن بسیار رونق دارد. لنگرگاه پررفت‌وآمد این شهر از جاذبه‌های گردشگری آن نیز محسوب می‌شوند.

تاریخچه شهر مارماریس

طبق اسناد و شواهد تاریخی موجود قدمت تاریخی این شهر به قرن ششم پیش از میلاد بازمیگردد. حکومت‌های مصریان، رومیان، آشوریان، سلجوقیان و در نهایت عثمانی‌ها، مهم‌ترین حکومت‌هایی هستند در طول تاریخ بر این منطقه مسلط شده‌اند. بخش‌های زیادی از ساختمان‌های این شهر هنوز معماری دوران عثمانی دارند و بسیاری از ساختمان‌های مربوط به آن دوره مرمت و بازسازی شده و امروز به‌عنوان کافه، رستوران و مراکز فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. منطقه‌ای که این ساختمان‌ها در آن قرار گرفته‌اند بافت قدیمی شهر است که توسط یک قلعه تاریخی محصور شده؛ به این بخش مارماریس «شهر قدیمی» می‌گویند که از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز به‌شمار می‌رود. قلعه اطراف این منطقه در زمان فتح مارماریس توسط عثمانی‌ها ساخته شد. در زمان فرمان‌روایی عثمانی، این شهر به‌عنوان یک پایگاه نظامی برای نیرو دریایی ترکیه انتخاب شده بود.

آب‌وهوای مارماریس

گفتیم که شهر مارماریس ترکیه در کرانه‌های دریای مدیترانه قرار گرفته؛ بنابراین آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد و تقریبا در تمام طول سال معتدل و مرطوب است. تابستان‌های مارماریس آفتابی و زمستان‌های این شهر هرچند پرباران است، اما سرمای چندانی ندارند. در سردترین روز زمستانی در مارماریس دمای هوا به کم‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد. طبیعت مارماریس همیشه سبز است و در تمام طول سال کوه‌ها و جنگل‌های آن تقریبا سرسبز هستند. تابستان‌های این شهر طولانی و زمستان‌های آن کوتاه مدت است.

اما بهترین زمان برای رفتن به مارماریس چه زمانی است؟

درواقع تمامی روزهای سال، این شهر جذاب و دیدنی است. اما اگر قصد دارید در طول سفرتان از تفریحات آبی و ساحلی لوکس و هیجان‌انگیز مارماریس لذت ببرید، قطعا بهترین زمان سفر با تور مارماریس برای شما، اواخر بهار تا اواخر تابستان خواهد بود. اما اگر به‌دنبال بهترین شرایط آب‌وهوایی برای سفر خود هستید در دو ماهه اول بهار به این شهر سفر کنید. اگر هم از علاقه‌مندان روزهای پاییزی و بارانی یا از عاشقان روزهای سرد زمستانی هستید و به‌دنبال خلوتی دنج و آرام برای کسب آرامش می‌گردید، شش ماهه دوم سال بهترین زمان سفر به مارماریس برای شماست. زیرا در این زمان تعداد گردشگران در این منطقه به‌نسبت تابستان بسیار کم‌تر است و شهر آرامشی دلپذیر دارد. به این موضوع هم توجه داشته باشید که دمای هوای در تابستان‌های مارماریس گاهی به ۴۰ درجه هم می‌رسد و ممکن است برای بسیاری گرما و رطوبت این شهر آزاردهنده باشد.

جاذبه‌های گردشگری مارماریس

باتوجه به توضیحاتی که در رابطه با تاریخچه و قدمت شهر مارماریس ارائه کردیم، دور از انتظار نیست که اغلب جاذبه‌های گردشگری آن آثار و بناهای تاریخی و باستانی باشند. 

قلعه و موزه مارماریس
جزیره سدیر یا ساحل کلئوپاترا
شهر دالیان
رودخانه دالیان
دهکده تورگوت
فواره‌های رقصان
آرامگاه‌های صخره‌ای ساریان
میدان جوان مارماریس 
شهر باستانی کاریان
پارک آبی آتلانتیس 
پارک ملی مارماریس

سواحل مارماریس

علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی، مارماریس سواحل تفریحی بسیار زیبا و جذابی دارد که مهم‌ترین مکان‌های توریستی آن به‌شمار می‌روند.

ساحل مارماریس
ساحل ایچملر
ساحل ترنج
ساحل خلیج کوملوبوک

در تمامی سواحل تفریحی و گردشگری این شهر امکانات ورزش‌ها و تفریحات آبی و ساحلی در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها و دکه‌های فروش تنقلات در این مناطق با سرو انواع غذاها، نوشیدنی‌ها و تنقلات ترکی و بین‌المللی به گردشگران سرویس‌دهی می‌کنند. فراموش نکنید که سافاری در دل طبیعت بکر و بی‌نظیر این شهر بسیار جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود. علاوه‌بر‌این یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات در شهر مارماریس غواصی در دل آب‌های فیروزه‌ای آن است. تجربه غواصی در این شهر یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین لحظات زندگی گردشگران خواهد بود.

سفر به مارماریس

شهر مارماریس فرودگاه ندارد و نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی نزدیک به آن فرودگاه شهر دالامان است که در فاصله ۹۰ کیلومتری از مارماریس قرار دارد. پس از رسیدن به این فرودگاه گردشگران باید یک مسیر ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای و زمینی را طی کنند تا به مارماریس برسند. فرودگاه دالامان در فهرست ۳ فرودگاه مهم و پررفت‌وآمد ترکیه قرار دارد.
توجه داشته باشید که پروازهای مستقیم از فرودگاه‌های ایران به دالامان فقط در فصول پرمسافر انجام می‌شوند. بنابراین اگر در زمان سفر با تور مارماریس شما پرواز مستقیم به دالامان وجود نداشته باشد، باید به ازمیر یا بدروم رفته و از آنجا راهی مارماریس شوید. فاصله فرودگاه ازمیر تا این شهر حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه و فاصله فرودگاه بدروم تا مارماریس حدودا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است (هردو از مسیر زمینی).
برای رفت‌وآمد درون شهری در شهر مارماریس گزینه‌های تاکسی‌، دلموش (مینی‌بوس‌ها یا ون‌های زرد رنگ ترکیه) و اتوبوس‌ها در اختیار گردشگران قرار دارند. اتوبوس ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل در این شهر و تاکسی‌ها وسایل نقلیه گران‌قیمت‌تر هستند. اما دلموش‌ها پرتعدادترین وسیله‌های نقلیه در سطح شهر مارماریس و سایر شهرهای ترکیه‌اند و کارآمدترین وسیله رفت‌وآمد برای گردشگران به‌شمار می‌روند.
مارماریس شهری شبانه است. شب‌های این بندرگاه زیبا پر از جشن و رقص می‌شود. کلاب‌های شبانه و بارهای خیابانی این شهر یکی از جذاب‌ترین نکات برای گردشگران تور مارماریس هستند.
توجه داشته باشید که سفر به شهر مارماریس، نمی‌تواند سفری اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه باشد. هتل‌های این شهر عموما ۵ ستاره و لوکس هستند. کافه‌ها و رستوران‌های مارماریس نیز اغلب مجلل و گران‌قیمت‌اند. علاوه‌بر این‌ها مراکز خرید آن نیز لوکس و مجلل هستند. بنابراین برای سفر در سفر به این شهر باید آماده پرداخت هزینه‌های نسبتا سنگین باشید. چنان‌چه قصد دارید سفری نسبتا ارزان‌قیمت داشته باشید، بهتر است به یکی دیگر از شهرهای ترکیه فکر کنید.

بهترین مراکز خرید مارماریس

شاید مارماریس مانند شهر استانبول مکانی هیجان‌انگیز و جذاب برای خرید نباشد؛ اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، این شهر مراکز خرید لوکسی دارد که گردشگران می‌توانند در آن‌ها گشت‌وگذار کنند. در کنار پاساژهای لوکس و امروزی، بازارها و مراکز خرید سنتی این شهر نیز مکان‌های جذاب برای گشت‌وگذارند.

مغازه‌های مرکز شهر مارماریس
بازارهای هفتگی
بازار بزرگ یا کایسی مارکت
چارشی بازار
مرکز خرید نتسل مارینا
مرکز خرید پوینت
مرکز خرید تانساش
مرکز خرید بلو پورت
مرکز خرید آی کملر

بهترین هتل‌های مارماریس

گفتیم که شهر ساحلی مارماریس مرکز هتل‌ها و ریزورت‌های لوکس مجلل است. در گوشه و کنار این شهر اقامتگا‌ه‌های فوق‌العاده‌ای ساخته شده که گردشگران تور مارماریس با اقامت در آن‌ها نیاز چندانی به خروج از هتل خود ندارند و می‌توانند لحظاتی فراموش‌نشدنی را در همان محل اقامتشان تجربه کنند.

برخی از بهترین اقامتگاه‌های ۵ و ۴ ستاره این شهر از دید گردشگران عبارتند از:

هتل هیلتون دالامان
هتل سنتیدو اورکا لوتوس
هتل الگانس
هتل مارتی ریزورت دلوکس
هتل لابراندا مارس
هتل مارماری بای
هتل بلو بی پلاتینیوم
هتل گرند یازیچی کلاب توربان
هتل گرین نیچر دیاموند

البته در مارماریس مانند تمامی شهرهای توریستی دنیا هتل‌ها و اقامگاه‌های میان‌رده و اقتصادی نیز پیدا می‌شود. بنابراین اگر قصد ندارید سفری گران‌قیمت را تجربه کنید، می‌توانید در هتل‌های اقتصادی این شهر اقامت داشته باشید. برای مثال هتل اوراسیا بیچ مارماریس یکی از بهترین اقامتگاه‌های میان‌رده در این شهر به‌شمار می‌رود. اما همان‌طور که مشخص است گزینه‌های چندانی برای معرفی وجود ندارد.

فستیوال‌های مهم شهر مارماریس

نمایشگاه بین‌المللی قایق‌های بادبانی مارماریس: در ماه می (اردیبهشت و خرداد) برگزار می‌شود.
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه مارماریس: در ماه اکتبر (مهر و آبان) برگزار می‌شود.
هفته مسابقه بین‌المللی مارماریس: از اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر (مهر تا آذر) برگزار می‌شود.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ