02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

جزیره بالی

به جرات می‌توان گفت یکی از زیباترین مناطق توریستی جهان، جزیره بالی در مجمع‌الجزایر اندونزی است. این جزیره زیبا ترکیبی از سواحل آرام، زیبا و شنی، آب‌های آبی درخشان، کوه‌‌های آتشفشانی مرتفع و فعال،‌ جنگل‌های استوایی بکر، معبد زیبای هندو، بناهی باستانی، تورهای آفرود و طبیعت‌گردی، انواع تفریحات و ورزش‌های آبی و..، است. بالی سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. تعدادی از هم‌وطنان ما نیز در سال‌های اخیر برای یک سفر رویایی، آرامش‌بخش و در عین حال هیجان‌انگیز با تور بالی به این جزیره زیبا و هیجان‌انگیز در مجمع‌الجزایر اندوزی سفر می‌کنند. بیایید کمی با این منطقه آشنا شویم.

آشنایی با جزیره بالی

بالی یک جزیره نسبتا کوچک است که حدود ۵,۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره در جنوب غربی مجمع‌الجزایر اندوزی قرار گرفته و یکی از رشته جزایر بخش غربی جاوه است. بالی به سرزمین هزاران معبد شهرت دارد. در این جزیره بیش از ۳ میلیون نفر زندگی می‌کنند که اکثریت آن‌ها اندوزیایی هستند و تعداد کمی از جمعیت این منطقه را مهاجران اروپایی و آسیایی تشکیل می‌دهند.با اینکه اندوزی یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی به‌شمار می‌رود، اما اکثریت افراد ساکن در جزیره بالی پیروان آیین هندو هستند (بیش از ۹۰ درصد). زبان رسمی در این منطقه اندونزیایی است، اما به‌دلیل رفت‌وآمد بسیار توریست‌ها به بالی، زبان انگلیسی نیز در این جزیره نسبتا رواج دارد. عمده درآمد مردم این جزیره از کشاورزی، تجارت دریایی و از همه مهم‌تر صنعت توریست به‌دست می‌آید. این جزیره از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری نیز بسیار غنی است و انواع گونه‌های گیاهی و جانوری استوایی و آسیایی را در بالی می‌توان یافت.

بهترین زمان سفر به بالی

جزیره بالی فاصله کمی با خط استوا دارد؛ بنابراین آب‌وهوای آن گرم و مرطوب است. تغییرات دمای این منطقه در طول سال بسیار محدود بوده و عموما بین ۲۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. اوایل بهار در این جزیره شاهد بارش‌های پراکنده هستیم. از اواخر این فصل تا آخر تابستان هوای جزیره گرم و ساکن است. در فصل پاییز با دریایی نسبتا مواج و خروشان مواجهیم و زمستان‌های بالی دریا بسیار خروشان است و احتمال وقوع طوفان همراه با رعد و برق‌های شدید وجود دارد. بنابراین در فصول پاییز و زمستان به‌دلیل خروشان بودن آب اقیانوس امکان لذت بردن از ورزش‌های آبی و ساحلی فراهم نیست. فصل بهار هم بارندگی‌ها تاحدودی مانع این تفریحات هستند. اما از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور بهترین زمان برای سفر با تور بالی و لذت بردن از همه تفریحات و ورزش‌های آبی و ساحلی این جزیره است.

جاهای دیدنی بالی

معبد تاناه لوط
معبد اولوواتو
جنگل مقدس میمون (جنگل میمون ابود)
مزرعه‌های پلکانی برنج
پارک آبی واتروبوم
معبد قرن هفدهمی اولون دانو براتان
آبشار سکومپول بالی
معبد تیرتا آمپول
معبد پورا بساکی
پارک فیل‌ها
کوه باتور
دره ساید من
مجسمه خدای ویشنو
مرکز هنر اوبود
باغ وحش بالی
موزه هنر آگونگ راین
بوتانیک گاردن بالی

علاوه‌بر این‌ها مسافران تور بالی در این سفر امکان انجام تفریحات هیجان‌انگیز دیگری مانند سافاری و آفرود در دل طبیعت بکر این جزیره، کوهنوردی در میان کوه‌های بکر و زیبا، شنا و تفریحات و روزش‌های آبی و ساحلی، غواصی، رفتینگ، کایت سرفینگ، کانیون توبینگ، بالی سوئینگ (تاب‌سواری در ارتفاع)، رفتن به چشمه‌های آب‌گرم و استفاده از خدمات ماساژ، شرکت در کلاس‌های مدیتیشن و یوگا، بازدید از کوه‌های آتشفشان فعال، گشت‌وگذار در مراکز خرید و بازارهای محلی و…، بخشی از این سرگرمی‌ها و و تفریحات‌اند.

منطقه‌های تفریحی معروف جزیره بالی

منطقه کوتا
منطقه ساحلی سمینیاک
ساحل کانگو
ساحل اکو
ساحل سانور
ساحل نوسا دوآ
ساحل توماس
جزایر نوسا
دهکده کینتا مانی

غذاهای سنتی بالی

همان‌طور که انتظار می‌رود، بخش عمده‌ای از فرهنگ غذایی جزیره بالی را گوشت آبزیان تشکیل می‌دهد. برنج و ادویه‌ها نیز سایر کشورهای جنوب شرق آسیا در غذای مردم اندونزی و جزیره بالی نقش پررنگی دارند.

سامبال: پایه این غذا فلفل چیلی است که با عصاره میگو، شکر، نمک، آبلیمو و سس تند تهیه می‌شود.
باکسو: سوپ نودل با گوشت قلقلی و سبزیجات است.
ساتای: یک کباب لذیذ از گوشت مرغ، خرگوش یا بز است که گوشت را در زردچوبه، سس باربیکیو و سس بادام زمینی مزه دار می‌کنند. ساتای نوعی غذای خیابانی محسوب می‌شود.
ناسی گورنگ: غذای ملی اندونزی است. این غذا از برنج سرخ شده با ترکیب سس غلیظ سویا که به آن کچاپ می گویند و سبزیجاتی مثل هویج و خیار تهیه شده و روی آن هم معمولا با تخم مرغ، خیار و گوجه تزیین می‌شود.
گادو گادو: یعنی مخلوط مخلوط؛ نوعی سالاد سبزیجات است که با لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی، ذرت، تخم مرغ و جوانه گندم، پنیر توفو و خیار تهیه شده و روی آن سس بادام‌زمینی می‌ریزند.
ناسی پادانگ: از ترکیب برنج بخارپز با گوشت گاو و ماهی تهیه می‌شود.
باکمی گورنگ: نودل با ادویه‌های مخصوص اندونزیایی که با گوشت، سبزیجات یا تخم مرغ سرو می‌شود.
اوپور آیام: یک غذای بسیار محبوب برای اندوزیایی‌ها که مرغ سرخ شده با نارگیل است. در این خوراک ادویه سنگاپوری، سیر، زنجبیل، زردچوبه و گشنیز استفاده می‌شود.
باکپائو: یک غذای محبوب خیابانی است که شبیه پیراشکی بوده و داخل آن با گوشت پر می‌شود.
ایکان باکار: ماهی گریل شده که با ادویه‌های مخصوص و سس چیلی سرو می‌شود و یک خوراکی بسیار محبوب در اندونزی است.
پیسانگ گورنگ: یک میان وعده اندونزیایی است که از موز سرخ شده تهیه می‌شود.
می گورنگ: ترکیبی از نودل و انواع گوشت و سبزیجات است.
ببک بتوتو: اردک یا مرغ کبابی است که با مقداری زیادی ادویه‌جات پخته طعم‌دار می‌شود.

سفر به بالی

از کشور ما به این جزیره پرواز مستقیم انجام نمی‌شود و باید از فرودگاه کشور دیگری به‌سمت بالی حرکت کنید.
سفر با تور بالی سفری ارزان قیمت نخواهد بود.
هتل‌های این جزیره خود جاذبه گردشگری و یک تفرجگاه بی‌نظیر هستند.
تاکسی، اتوبوس، تاکسی‌های آنلاین و موتورهای برقی، وسایل حمل‌ونقل عمومی در این منطقه‌اند.
در سال‌های گذشته ویزای ایرانی‌ها در فرودگاه اندونزی صادر می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر حداقل ۲ هفته قبل از سفر باید با مدرک موردنیاز به سفارت اندونزی مراجعه کرده و درخواست ویزا کنید.
صدور ویزای اندونزی بین ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد و اعتبار آن ۳ ماهه است.
پول رایج در این جزیره، همان پول رایج کشور اندوزی یعنی روپیه اندونزی با نماد IPR است.

بهترین هتل‌های بالی

استراحتگاه ساحلی سمینیاک
استراحتگاه ساحلی ساکالا
استراحتگاه ساحلی فیرمونت سانور 
هتل آناتارا سمیناک
هتل سوری
هتل فور سیزن بالی
هتل مولیا ویلا
هتل گرند حیات
هتل اینترکانتیننتال ریزورت
هتل فبری
هتل پرامانا ‌واتو‌ کورونگ
هتل فونتانا 
‌هتل گرند ‌پالاس سانور
هتل اودارا
کلبه‌های آناندا

رستوران‌های معروف بالی

رستوران بامبو
رستوران لوکاور
رستوران کوکا
رستوران راجا (غذاهای حلال)
رستوران باله اودانگ مانگ انگکینگ
رستوران ایام باکار وانگ سولو
رستوران حلال بویز
رستوران ساحلی باوانگ مراه
رستوران سایان هاوس
رستوران کات کچ کاسینا
رستوران کوبو

جشن‌ها و فستیوال‌های جزیره بالی

جنوب شرق آسیا مکانی برای برگزاری جشن‌های و فستیوال‌های متعدد است. در جزیره بالی نیز فستیوال‌های باشکوه و جذاب متعددی برگزار می‌شود که گردشگران می‌توانند زمان تور بالی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که هنگام برگزاری این جشنوار‌ه‌ها در این جزیره باشند.

فستیوال هنری بالی 

این جشنواره از اواسط ماه ژوئن تا ماه جولای یعنی تقریبا در ماه تیر برگزار می‌شود. این مراسم یک ماه طول می‌کشد و فستیوالی برای معرفی فرهنگ بومی جزیره بالی است. در جشنواره هنری بالی انواع رقص سنتی، موسیقی، صنایع دستی و غذاهای رنگارنگ بومی در تمامی میادین و خیابان‌های جزیره به نمایش گذاشته می‌شود. هدف از برگزاری این مراسم زنده نگه داشتن رسوم و آیین‌های کهن و باستانی این جزیره زیباست.

جشنواره بادبادک‌ها

اهالی جزیره بالی از زبده‌ترین بادبادک‌سازیان دنیا هستند. بادبادک در این جزیره استوایی یک وسیله تفریح و بازی ساده نیست و نشان‌دهنده هنر و خلاقیت اهالی این منطقه است. جشنواره بادبادک‌ها در واقع مراسمی برای نمایش دادن این هنر بومی به‌شمار می‌رود. طی این فستیوال مردم بادبادک‌های بزرگ و کوچک و سنتی و مدرن می‌سازند و پرواز در‌می‌آورند. این مراسم عموما در ماه‌های جولای یا آگوست، حدودا از اواسط شهریور تا مرداد که باد مناسبی در جزیره می‌وزد، برگزار می‌شود.

عید نایپی 

مراسم سال نو در تقویم هندوها در جزیره بالی به‌شکل یک فستیوال جذاب برگزار می‌شود. این مراسم در سال‌های مختلف زمان متغیر دارد. طی این جشنواره مردم مشغول عبادت می‌شوند و روزه سکوت می‌گیرند. عید نایپی به‌قدری گسترده است که حالت عادی جزیره از بین می‌رود و رفت‌و‌آمد در خیابان‌ها هنگام برگزاری آن ممنوع است.

مراسم گالنگان و کونینگن

اهالی بالی معتقدند در زمان این مراسم ارواح اجدادشان به زمین بازمی‌گردند. این جشنواره که پایه مذهبی دارد، ۱۰ روز طول می‌کشد و هر ۲۱۰ روز یک‌بار برگزار می‌شود. خیابان‌ها و جاده‌ها در این زمان با فانوس‌های بامبو تزئین می‌شوند و بانوان جزیره با سبدهای میوه صف می‌کشند.

فستیوال موسیقی بالی 

این جشنواره در ساحل مشهور سیمینیاک بالی برگزار می‌شود. هنگام این مراسم گروه‌های مطرح موسیقی بین‌المللی، دی‌جی‌های مشهور جهانی، نوازندگان معروف دنیا و…، برنامه اجرا می‌کنند و نورافشانی‌های زیبا و هیجان‌انگیزی در ساحل برپا می‌شود.

فستیوال محلی نوسا دو 

این فستیوال در ماه‌های اکتبر و نوامبر برگزار می‌شود (مهر و آبان). نمایش‌های هنری و موسیقی زنده، اجزای اصلی این مراسم‌اند. همچنین برگزاری مسابقات دوستانه، سرو غذاهای محلی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایش اتومبیل‌های آنتیک و…، سایر برنامه‌های این فستیوال جذاب‌اند که در منطقه نوسا دو بالی برگزار می‌شود.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ