02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

آلانیا ترکیه کجاست؟

کشور ترکیه در دهه‌های پیش دچار بحران اقتصادی شد. مسئولان این کشور برای برون‌رفت از این بحران و بالا بردن ارزش پول ملی کشورشان یعنی همان لیر، تلاش‌های بسیاری کردند. یکی از اصلی‌ترین تصمیمات آن‌ها برای خروج از وضعیت بحران اقتصادی، تمرکز روی صنعت توریست و گردشگری بود. طی سال‌های گذشته ترکیه تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری دنیا شد و توانست با جذب سالانه میلیون‌های گردشگر از سراسر جهان تا حد بسیار زیادی مشکلات اقتصادی و مالی خود را حل کند.البته زیبایی‌های طبیعی ترکیه و تاریخ پرفرازونشیب آن اصلی‌ترین دلیل موفقیت دولت در این حوزه بود.

این کشور شهرهای توریستی متعددی دارد و جاذبه‌های گردشگری آن محدود به یک استان یا شهر نیست. یکی از شهرهای بسیار زیبای آن که در چند سال گذشته تبدیل به منطقه‌ای توریستی شده، شهر آلانیاست. آلانیای ترکیه با طبیعتی بکر و زیبا، سواحلی جذاب شنی، مراکز خرید عالی، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های لوکس، تفریحات آبی و ساحلی و هر چیز دیگری که یک شهر توریستی نیاز دارد، این روزها از مقاصد محبوب مسافران کشور ترکیه است. اگر شما هم از علاقه‌مندان سفر با تور آلانیا هستید، بیایید کمی بیشتر با این منطقه جذاب و زیبا آشنا شویم.

آشنایی با شهر آلانیا

شهر آلانیا در بخش جنوبی کشور ترکیه و در استان آنتالیا واقع شده است. این شهر با شهر آنتالیا ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارد. آژانس‌های گردشگری ترکیه آلانیا را با جمله «جایی که خورشید لبخند می‌زند» معرفی می‌کنند.این شهر ساحلی در کرانه‌های دریای مدیترانه قرار گرفته؛ آلانیا از جنوب با این دریا و از شمال با کوه‌های «تورس» محصور شده است. به‌دلیل وجود این رشته کوه‌ها در دوره‌های تاریخی مختلف از آن به‌عنوان دژ نظامی استفاده می‌کردند.

شهر آلانیا با مساحتی حدودی ۱,۶۰۰ کیلومترمربع طبق آخرین سرشماری‌ها حدودا ۳۳۰هزار نفر جمعیت دارد. جمعیت این شهر در فصول پر مسافر به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. اما به‌طور کلی آلانیا شهری نسبتا خلوت و آرام و عموما بدون ترافیک است. این شهر ۱۰۲ منطقه شهری و روستایی دارد.علاوه‌بر مرکز شهر آلانیا که منطقه‌ای مشهور و محبوب برای گردشگران است؛ محله‌های دمیرتاش، اوبا، جیکجیلی، کارگیجاک، محموتلار، کستل و توسمور، سایر منطقه‌های مشهور و مهم این شهر هستند.

تاریخچه آلانیا

شهر آلانیا در گذشته‌های دور بخشی از سرزمین فرمان‌روایی‌های «کیلیکیه» و «پامفیلیا» بوده است. در برهه‌هایی از تاریخ این شهر به تصرف پادشاهان ایرانی درآمد. یونانی‌ها و رومی‌ها نیز بر شهر آنالیا، حکم‌رانی کرده‌اند. هنگامی که روم شرقی در این منطقه حکومت می‌کرد،‌ آلانیای امروزی را «کولونورس» به‌معنای کوه زیبا نامیدند. در دوره سلجوقیان امپراطوری ایرانی (قرن ۱۳ میلادی) نام این شهر به «علائیه» تغییر یافت؛ این عبارت از نام «علاالدین کی‌قباد» از پادشاهان سلجوقی گرفته شده بود.

سلجوقیان حدود ۸۰۰ سال پیش در این علائیه فرمان‌روایی می‌کردند؛ درواقع در زمان پادشاهی این حکومت ایرانی بود که منطقه آلانیای امروزی موردتوجه قرار گرفت. آلانیا در نهایت در قرن ۱۴ میلادی توسط ترک‌های عثمانی ضمیمه قلمرو آن‌ها شد، تا آن زمان نام این شهر علائیه بود. هنگامی که آتاتورک در ترکیه به قدرت رسید از این شهر بازدید کرد؛ پس از این بازدید نام آلانیا برای آن انتخاب شد (سال ۱۹۳۵). طبق برخی گفته‌ها و روایات این تغییر نام به‌دلیل یک اشتباه نوشتاری در متن تلگراف ارسالی از این شهر به شهری دیگر در حین سفر آتاتورک به آلانیا اتفاق افتاده است.

آب‌وهوای آلانیا

همان‌طور که اشاره کردیم، شهر آلانیا در سواحل دریای مدیترانه قرار دارد؛ بنابراین آب‌وهوای آن مدیترانه‌ای است. یعنی تابستان‌های گرم و آفتابی و زمستان‌های معتدل مرطوب دارد. عموما در شهر آلانیا حتی در سردترین روزهای سال شاهد بارش برف نیستیم و تنها روی کوه‌های شهر گاهی برف دیده می‌شود. میانگین دمای سالانه آلانیا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. آب‌وهوای این منطقه از اواسط خرداد‌ماه تا اواخر شهریور‌ماه، گرم و تابستانی می‌شود. همان‌طور که مشخص است یک شهر ساحلی در این حالت آب‌وهوایی بیشترین میزان گردشگر را دارد.

بنابراین باتوجه به قانون همیشگی عرضه و تقاضا، بالا رفتن تعداد گردشگران باعث می‌شود در این بازه زمانی، قیمت تور آلانیا افزایش پیدا کند.اما از اواسط فصل پاییز تا اواخر زمستان که دمای هوای این شهر رو به سرما می‌رود، تعداد گردشگران و کسانی که با هدف لذت بردن از تفریحات و ورزش‌های آبی و ساحلی آلانیا به آن سفر می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی کم می‌شود. بنابراین کاهش میزان گردشگران قیمت سفر به این شهر زیبای ساحلی را نیز کاهش می‌دهد.

جاذبه‌های گردشگری آلانیا

در ابتدای اشاره کردیم که شهر آلانیا در سال‌های اخیر به‌عنوان یک منطقه توریستی موردتوجه قرار گرفت؛ اما قدمت جاذبه‌های تاریخی موجود در آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد و از تمامی حکومت‌هایی که در این منطقه فرمان‌روایی کردند، یادگاری‌های مختلفی باقی مانده است. علاوه‌بر این بناها و آثار تاریخی، شهر آلانیا یک مکان زیبا با طبیعتی بکر و فریبنده است؛ بنابراین جاذبه‌های گردشگری طبیعی متعددی نیز دارد.

پارک آبی آلانیا
ساحل کلئوپاترا
جمعه بازار آلانیا
غار داملاتاش
موزه باستان شناسی آلانیا
خانه موزه آتاتورک
پارک دلفین سیلانیا
برج قرمز آلانیا
قلعه سلجوقی (قصر آلانیا)
قلعه دختر
آبشار دیم چای
آمفی تئاتر یونانی
آبشار ماناوگات
اسکله آلانیا
تنگه ساپادره
غار دیم

علاوه‌بر این‌ها شهر آلانیا منطقه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان به رشته‌های غارنوردی و کوه‌نوردی است. مجاورت این شهر با کوه‌های تورس سبب شده غارها و قله‌های متعددی در اطراف آن برای فتح و گشت‌وگذار وجود داشته باشد. در کنار این‌ها تورهای آفرود و طبیعت‌گردی، موتورسواری در مسیرهای صعب‌العبور صخره‌ای، رفتینگ، غواصی و سایر ورزش‌ها و تفریحات آبی و ساحلی نیز از جذابیت‌های سفر به شهر آلانیا هستند.

سفر به آلانیا

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی شهر آلانیا ممنوع است و سعی کنید در سفر به این شهر جدا از این کار خودداری کنید.شهر آلانیا مانند سایر شهرهای توریستی ترکیه شلوغ و پر‌رفت‌‌وآمد است؛ بنابراین امکان سرقت از گردشگران در این شلوغی‌ها وجود دارد. اما پلیس شهر تمام تلاش خود را برای افزایش امنیت گردشگران می‌کند برای سفر به آلانیا داشتن بیمه گردشگری الزامی است. آلانیا از شهرهای ارزان‌قیمت کشور ترکیه به‌شمار می‌رود. هزینه اقامت، خورد‌وخوراک، حمل‌ونقل و تفریح و گشت‌وگذار در این شهر به‌نسبت سایر شهرهای توریستی ترکیه پایین‌تر است. برای حمل‌ونقل داخل شهر آلانیا اتوبوس‌های شهری در اختیار گردشگران قرار دارند که تقریبا در تمامی نقاط این آلانیا ایستگاه دارند. دلموش (مینی‌بوس یا ون‌های زرد رنگ ترکیه‌ای) و تاکسی‌های شهری نیز سایر گزینه‌های حمل‌ونقلی در این شهر هستند. همچنین امکان کرایه دوچرخه و اسکوتر برقی نیز در این شهر فراهم است.

فرودگاه‌ شهر آلانیا

نام فرودگاه بین‌المللی شهر آلانیا قاضی پاشا است. فرودگاه قاضی پاشا (Gazipasa Airport) در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است؛ اما پروازهای آن در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. این فرودگاه با مساحت حدود ۶۷‌هزار مترمربع، سالانه نزدیک به یک‌ونیم میلیون مسافر را میزبانی می‌کند.این پایانه حمل‌ونقل هوایی ابتدا به‌منظور استفاده برای پروازهای داخلی راه‌اندازی شد، اما امروزه از پروازهای بین‌المللی نیز میزبانی می‌کند. این فرودگاه در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای با مرکز شهر آلانیا قرار گرفته و اتوبوس‌ها و تاکسی‌های مستقر در آن وظیفه حمل‌ونقل گردشگران از فرودگاه به شهر و بالعکس را برعهده دارند. البته لازم به‌ذکر است که از تهران به فرودگاه آلانیا پرواز مستقیم وجود ندارد و مقصد مسافران ایرانی تور آلانیا عموما فرودگاه‌های بین‌المللی شهر آنتالیاست که در ۲۰ کیلومتری این شهر قرار گرفته‌اند.

بهترین مرکز خرید‌های آلانیا

شهر آلانیا مانند سایر شهرهای توریستی ترکیه، مراکز خرید متعددی دارد و گردشگران می‌توانند خریدهای جذاب و هیجان‌انگیزی را از بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن این شهر داشته باشند.

خیابان آتاتورک آلانیا 
مرکز خرید آلانیوم
مرکز خرید مگامال 
مرکز خرید پلومریا آلانیا
مرکز خرید کیپا 
مرکز خرید مارکامیکس آلانیا
بازار بزرگ آلانیا
مرکز خرید چرم دنور 
خلیج آنالیا 
مزون آلانیا
مرکز خرید هاربور (بازار بزرگ)

فستیوال‌های شهر آلانیا

فستیوال بین‌المللی فرهنگ و هنر که هر ساله در هفته آخر ماه می برگزار می‌شود.
فستیوال هنر و گردشگری که به‌طور سالانه در اواخر ماه می تا ابتدای ماه ژوئن در بندر آلانیا برگزار می‌شود. 
فستیوال بین‌المللی جاز که هر سال در ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار می‌شود.
جشنواره پرتقال در اوبا در ماه ژوئن هر سال در اوبا، در نزدیکی مرکز شهر آلانیا برگزار می‌شود. 
مسابقه بین‌المللی دوچرخه سواری کوهستانی آلانیا عموما در دومین یکشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود. 
شنای ماراتن بین‌المللی آلانیا که در اکتبر هر سال و چند روز قبل از مسابقات سه‌گانه برگزار می‌شود. 
مسابقات سه‌گانه آلانیا که در ماه‌های اکتبر یا نوامبر هر سال توسط باشگاه تنیس و مسابقات سه‌گانه آلانیا برگزار می‌شود. 
کنفرانس بین‌المللی مجسمه سنگی آلانیا هر ساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود.
تورنمنت والیبال ساحلی آلانیا که سالانه برگزار می‌شود.
هندبال خیابانی (در ساحل) که به‌طور دوره‌ای در ماه‌های مختلف در منطقه محموتلار برگزار می‌شود.

بهترین رستوران‌های آلانیا

آلانیا مانند همه شهرهای توریستی دنیا رستوران‌ها و کافه‌های متعددی دارد؛ اما چند کافه بسیار مشهور و محبوب آن از دید 
گردشگران این شهر، عبارتند از:

رستوران باهاما
رستوران تئو
رستوران الیویا

یالانجی دولما، پوآچا، بودک‌هاِ، خوراک لوبیا تازه، حلوا یتیم، لاهماجون و انواع کباب‌های ترکیه‌ای، محبوب‌ترین و لذیذترین خوراکی‌ها در شهر آلانیا هستند.

بهترین هتل‌های شهر آلانیا

آلانیا مانند همه شهرهای توریستی دارای اقامتگاه‌های متعدد با رتبه‌بندی‌های مختلف است.

بهترین هتل ۵ ستاره آلانیا از دید گردشگران هتل لانگ بیچ آلانیاست.
هتل گرند اکان بهترین هتل ۴ ستاره آلانیا از دید گردشگران است.
هتل بیگ بلو نیز بهترین هتل ۳ ستاره و اقتصادی این شهر به‌شمار می‌رود (طبق نظرسنجی‌ها).

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ