02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور هند

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا بدون چون و چرا شبه جزیره هندوستان است. این کشور سال‌هاست خاستگاه مجموعه‌ای گسترده از فرهنگ‌ها، سنت‌ها، آیین‌ها، عقاید و مذاهب گوناگون است. در سفر با تور هند گردشگران درواقع پا به‌دنیایی دیگر می‌گذارند.هند به کشور هفتاد ملت شهرت دارد و گوشه و کنار آن سرشار از رنگ و زندگی است. سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای دیدن زیبایی‌های فرهنگی و بناهای تاریخی این سرزمین و همچنین شرکت در جشن‌ها و رویدادهای سنتی آن به این کشور سفر می‌کنند.اگر شما هم از علاقه‌مندان سفر به هند هستید، بیایید کمی بیشتر با این کشور پهناور و پرجمعیت آسیایی آشنا شویم.

آشنایی با کشور هند

هندوستان در جنوب آسیا قرار گرفته و هفتمین کشور پهناور جهان به‌شمار می‌رود. هند بعد از چین دومین کشور پرجمعیت جهان است (بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر).نشانه‌های زندگی انسان در این سرزمین به ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ اما اولین تمدن شکل گرفته در این منطقه از دره سند شکل گرفته که این تمدن هم‌زمان با تمدن شهر سوخته ایران بود (نام هند باتوجه به این تمدن و از کلمه سند برگرفته شده است). پس از ورود اقوام آریایی به فلات ایران، این تمدن‌ها از میان برداشته شدند. هند بیش از ۸۰۰ سال تحت سلطه حکومت‌های ایرانی بوده است. در دوره‌ای نیز مغول‌ها در این سرزمین فرمانروایی می‌کردند. در اواخر حکومت مغول‌ها، انگلستان توانست هند را به استعمار خود درآورد. دوره استعمار بریتانیا در این کشور، حدود یک قرن و نیم ادامه داشت.در سال ۱۸۶۵ با شکل‌گیری شورش‌‌های مختلف در خاک هندوستان، تلاش‌هایی برای پایان استعمار بریتانیا شکل گرفت؛ اما با تاج‌گذاری ملکه دوم، این تلاش‌های بی نتیجه ماند و هند به‌طور رسمی مستعمره این کشور شد. اما نهایتا در سال ۱۹۴۷ با تلاش‌های «ماهاتما گاندی» مشهور و مبارزات مستمر هندی‌ها، دوره این استعمار پایان یافت.در دوره استعمار بریتانیا، عملا جلوی پیشرفت این کشور در تمامی حوزه‌ها گرفته شد. اما پس از استقلال، هندوستان شروع به رشد و ترقی در زمینه‌های مختلف کرد. هند امروزه یک قطب تحصیلی در جهان به‌شمار می‌رود و ششمین اقتصاد بزرگ جهان است.«روپیه» واحد رسمی پول هندوستان است. این کشور به ۲۹ ایالت و ۷ قلمرو فدرالی تقسیم می‌شود.

فرهنگ و دین مردم هند

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، این سرزمین را کشور ۷۲ ملت می‌نامند؛ بنابراین در سفر با تور هند تقریبا می‌توانید با پیروان تمامی عقاید و مذاهب جهان آشنا شوید. اما دین رسمی آن هندوئیسم است و پس از هندوها، اسلام بیشترین پیروان را در این سرزمین دارد. مسیحیان نیز در هند جمعیت قابل توجهی هستند.هندوستان دو زبان رسمی دارد؛ هندی، انگلیسی. اما ۲۲ زبان دیگر مانند فارسی، مراتی، بنگالی، تلوگو و گجراتی در این کشور رایج‌اند. اما به‌طورکلی ۴۲۳ زبان در هند استفاده می‌شود. نکته دیگر این‌که ایالت‌های این کشور به‌طور اختصاصی زبان رسمی دارند.

آب و هوای هند

پهناور بودن این سرزمین باعث شده که تنوع آب‌وهوایی آن زیاد باشد. هند از جنوب به دریای هند و از شمال به رشته کوه هیمالیا محصور شده است. هندوستان بافت جغرافیایی متنوعی دارد؛ جنگل، کوه، کویر، ساحل، دشت، تپه و سایر ارکان طبیعی همگی در این خاک دیده می‌شوند. کشور هندوستان از سه بخش کلی فلات مرتفع هیمالیا، جلگه سند و گنگ و شبه جزیره هندوستان تشکیل شده است.بخش‌های از این کشور ارتفاع از سطح دریای صفر و بخشی دیگر از آن که همان قله هیمالیاست، ارتفاع از سطح دریای ۸۵۶۸ متر دارد.با‌توجه به جغرافیای متنوع این خاک، آب و هوای هندوستان نیز تقریبا متنوع است. به‌طورکلی هند را می‌توان یک کشور گرم، مرطوب (پر باران) و حاصل‌خیز دانست. خاک حاصل‌خیز، یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد اقتصادی هندوستان بود.

پایتخت هند

در تور هند دیده می شود که پایتخت هندوستان شهر شلوغ و آلوده ولی زیبا و دیدنی دهلی نو است. دهلی با بیش از ۵ هزار سال قدمت یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این قدمت سبب شده در گوشه و کنار دهلی نو آثار و بناهای تاریخی مشاهده شود. این شهر از سال ۱۹۳۱ توسط بریتانیایی‌ها به‌طور رسمی به‌عنوان پایتخت هندوستان انتخاب شد.دهلی بیش از ۲۰‌‌میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از شلوغ‌ترین و پر رفت‌وآمدترین پایتخت‌های جهان به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر جمعیت ساکن در این شهر، سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان برای بازدید از بناهای باستانی و زیبای دهلی و همچنین آشنایی با فرهنگ بومی آن به این شهر سفر می‌کنند.

جاهای دیدنی دهلی

قلعه سرخ (آگرا)
قطب منار 
مسجد جامع دهلی نو
آرامگاه همایون
خیابان چاندی چوک
معبد آکشاردام
مقبره گاندی
گورودوارا بنگلا صاحب
معبد ایسکون
مجتمع حوض خاص
باغ لودی

شهرهای توریستی هند

گوا: دومین شهر بزرگ هند است و جایگاه مهمی در این کشور دارد. به گوا ویترین گردشگری هندوستان می‌گویند. شهری برخلاف دهلی بسیار تمیز و پاکیزه با سواحلی زیبا و آرام که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از گوشه و کنار جهان است.
بمبئی: بزرگ‌ترین بندر تجاری هندوستان در این شهر قرار دارد. بمبئی شهری بسیار مهم در حوزه اقتصاد و تجارت محسوب می‌شود.
کلکته: دیگر شهر مهم هندوستان کلکته است. کلکته شهری بسیار زیباست و رستوران‌های آن مکانی جذاب برای گردشگران هستند.

شهرهای مهم هندوستان

شهر چنای هند که خاستگاه صنعت اتومبیل این کشور به‌شمار می‌رود و در خیابان‌ها آن ترکیبی جالب از مدرنیته و سنت دیده می‌شود. 
شهر بنگلور از شهرهای مهم هندوستان و سومین شهر پرجمعیت این کشور که قطب تحصیلی هند محسوب می‌شود. 
شهر کانپور یک شهر بسیار مدرن، صنعتی و خاص که آب‌وهوایی فوق‌العاده‌ای دارد. 
شهر حیدرآباد که منطقه‌ای فرهنگی در هند محسوب می‌شود. حیدرآباد مکانی ایده‌آل برای تحصیل است و به‌نوعی خاستگاه موسیقی هندوستان به‌شمار می‌رود.
پونا، لکهنو، پتنه، میسور و بوپال نیز سایر شهرهای مهم این کشور هستند.

جاذبه‌های گردشگری هندوستان

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر با تور هند، آشنایی با فرهنگ‌ها و سنت‌های این کشور است. اما کشوری با این قدمت تاریخی قطعا آثار و بناهای بسیاری برای بازدید دارد. همچنین جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای نیز در هندوستان برای گشت‌وگذار وجود دارد.

تاج محل
دروازه هند
شهر مقدس بنارس
معبد طلایی آمریتسار
غارهای الفنتا
شهر طلایی جیز آلمر
مسجد مکه
قلعه عامر
سواحل گوا
پارک ملی پریار
غارهای الورا
قلعه مهرانگار
قصر میسور
معبد ماهابودی
کاخ جهانگیر
کلیسای بوم ژیزوس گوا
قلعه امبر
معبد کایلاسا
معبد ویجایا ویتالا
مجموعه معابد خاجوراهو
غارهای آجانتا
پارک ملی سانداربنس
فاتح پور سیکری
معبد ویروپاکشا
حمام ملکه

جشن‌های هندی

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان، جشن‌ها و فستیوال‌های این کشور است. در این مراسم‌ها شهرهای هندوستان پر از رنگ و رقص می‌شوند. در هند مراسم‌های و فستیوال‌های ملی و سنتی بسیاری در طول سال برگزار می‌شود؛ اما برخی از آن‌ها مشهور‌تر و همچنین جذاب‌تر هستند.
جشن دیوالی : این جشن به جشنواره چراغ‌ها و فانوس‌ها نیز شهرت دارد. واژه دیوالی به‌معنای صف نور است. جشن دیوالی هر ساله در پاییز و به مدت ۵ روز در سراسر هندوستان برپا می‌شود. در شهرهای بنارس، دهلی نو و جیپور،‌ این جشن بسیار باشکوه‌تر از سایر شهرهاست.
جشن هولی هند :جشن مشهور رنگ‌ها یا رنگ‌بازی هندوستان که یک فستیوال پر از رنگ، رقص و شادی است. این جشن هر سال در ماه مارس برپا می‌شود. بهترین شهرها برای جشن هولی، دهلی، راجستان، جیپور، گوا و ماتورا هستند.
جشن دوسه‌را :جشن دوسه‌را هندوستان یک مراسم ۱۰ روزه است هر ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود. اجرای این مراسم در شهرها و مناطق مختلف هند، شیوه‌های خاص و متفاوتی دارد. شهرهای بنارس، میسور، کلکته و کولا، این فستیوال را از سایر مناطق جذاب‌تر برگزار می‌کنند.
جشن ناواراتی :به این مراسم دورگا پوجا نیز می‌گویند که هر ساله به مدت ۹ روز در اکثر مناطق این کشور برگزار می‌شود. بهترین شهرها برای برگزاری مراسم ناواراتی، آسام، کلکته، بیهار و شهرهای ایالت گجرات هستند.
جشن جان‌ماشتامی :از مشهورترین فستیوال‌های هندی است که به مناسبت بزرگداشت الهه کریشنا هر سال در اواخر ماه آگوست برپا می‌شود. این مراسم ترکیبی از روزه‌داری و پایکوبی است. بهترین مناطق برای برگزاری این رسم و آیین شهرهای ماتور، ورین‌داوان و وارکا هستند.
جشنواره‌ گانش چاتورتی :یک مراسم خاص ۱۰ روزه که هرساله در ماه اکتبر برپا می‌شود و از پرطرفدارترین جشن‌‌های هندی است. ایالت ماهاراشترا مرکز اصلی این جشن بوده و در شهرهای حیدرآباد، بمبئی و پیون نیز گانش چاتورتی بسیار باشکوه برپا می‌شود.
جشن بیهو :این مراسم در ایالت آسام برپا می‌شود و یک جشن بسیار باشکوه است. آسام از نمادهای فرهنگی هند به‌شمار می‌رود. 
جشن همیس :مراسمی خاص و هیجان‌انگیز که هر ساله به مناسبت تولد بنیان‌گذار بودیسم تبت در لاداخ هند برپا می‌شود. همیس یک مراسم مذهبی ۲ روزه در ماه ژوئن است.
ماها شیوراتی :یا شب شیوا یک مراسم مذهبی است و هر ساله در ماه مارس و در معبدی با همین نام برپا می‌شود. شهرهای بنارس، سری‌سایلام، گواهاتی و هاریدوار از اصلی‌ترین مراکز برپایی جشنواره شب شیوا هستند.
سال نوی هندو :سال نوی هندو اواسط ژانویه، هر سال توسط هندوهای مناطق شمالی و سیک‌ها برپا می‌شود. این مراسم از دید گردشگران، یکی از بهترین فستیوال‌های هندی است.

سوغاتی هند

کلاه هیماچالی
عروسک‌های راجستانی
ظرف‌های برنجی زیبا
روتختی و رومیزی پارچه‌ای چیکان
پشمینه یا کشمیر
ساری‌های چاندری
مروارید
آثار بیدری
ساری ابریشمی میسور
ماسک کاتاکالی
سوغات چوبی کرالا
چای
محصولات معطر
ادویه هندی
کیسه‌های رنگی
نقاشی مادوبانی
کفش‌هایی از جنس چرم شتر
کاسه آوازه‌خوان
روغن‌های طبیعی و گیاهی هند

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ