02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور عمان

یکی از کشورهای تاریخی و زیبای حوزه خلیج فارس عمان است که در سال‌های اخیر توانسته جایگاه نسبتا مناسبی در حوزه گردشگری منطقه کسب کند. ایرانی‌های بسیاری نیز در چند سال گذشته برای سفر، تحصیل و زندگی راهی این کشور می‌شوند. عمان سومین سرزمین پهناور شبه جزیره عربستان و از لحاظ زیبایی‌های طبیعی به‌نسبت سایر کشورهای این منطقه غنی‌تر است. این کشور ناحیه‌ای باستانی و کهن محسوب می‌شود و جاذبه‌های تاریخی متعددی برای جذب گردشگر دارد. عمان با ایران مرز آبی داشته و فاصله کمی با کشور ما دارد.این سرزمین مانند سایر منطق عرب‌نشین آداب و فرهنگی بومی و سنتی اعراب را حفظ کرده و از این نظر نیز می‌تواند مقصدی جذاب برای یک سفر پرماجرا باشد. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به سفر با تور عمان هستید، بهتر است بیشتر با جغرافیا، فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوید.

آشنایی با کشور عمان

کشور عمان در منطقه جنوب غرب آسیا یا خاورمیانه قرار دارد. عمان قدیمی‌ترین کشور مستقل عربی است و از مناطق مسکونی کهن در کره زمین به‌شمار می‌رود.نشانه‌های سکونت در این سرزمین به ۱۰۰ هزار سال پیش می‌رسد؛ اما دوره تمدن آن به  ۱۴هزار سال قبل بازمی‌گردد. گفته می‌شود، نام این سرزمین از محله‌ای در یمن که اهالی آن به عمان مهاجرت کرده‌اند، گرفته شده است. در کتب تاریخی از عمان با نام‌هایی چون اومان، اومانا، مگان، مجان و ماسون نیز یاد می‌شود.در قرن نهم میلادی حکومت اباضی در این خاک به قدرت رسید؛ آن‌ها حکومت خود را امامت می‌دانستند و حاکم را امام می‌نامیدند. در سال ۹۳۱ خاندان قرمطیان توانستند قدرت را در عمان به‌دست بگیرند. پس از آن‌ها و در سال ۹۷۲ خاندان ایرانی‌تبار آل‌بویه توانست بر عمان حاکم شود. حکم‌رانی ایرانیان در این سرزمین در تا سال ۱۰۵۰ ادامه داشت.در سال ۱۶۵۱ میلادی، پرتغالی‌ها توانستند عمان را تصرف کنند، این تصرف تا سال ۱۶۵۱ ادامه پیدا کرد. پس از این فراز‌ونشیب‌های تاریخی سرانجام در قرن ۱۷ میلادی عمانی‌ها با بیرون راندن پرتغالی‌ها از خاک خود، حکومت مستقل کنونی و پادشاهی عمان را تشکیل دادند.اما باز هم در قرن بیستم میلادی، پادشاهی بریتانیا توانست تاحدودی روی این کشور تسلط پیدا کند؛ اما نتوانست به طور کامل در منطقه مسلط شده یا آن را کاملا استعمار کند. پس از این دوره مجددا پادشاهی عمان قدرت گرفت و تا امروز ادامه یافته است.عمان برخلاف سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به‌تازگی مسیر پیشرفت را درپیش گرفته و کشوری درحال توسعه محسوب می‌شود. بخش اعظم درآمد این سرزمین از منابع نفت و گاز آن و بخش دیگر آن از ماهی‌گیری تامین می‌شود. واحد پول عمان ریال است.

آب و هوای عمان

عمان در نزدیکی استوا قرار دارد و آب‌وهوای آن متاثر از شرایط دمایی این منطقه است؛ گرم و خشک. اما همجواری با دریای عمان و خلیج فارس، باعث شده هوای آن به نسبت سایر مناطق استوایی، مرطوب‌تر و شرجی باشد.در بخش‌های میانی این کشور شن‌زارها و بیابان‌های وسیع به‌چشم می‌خورد؛ اما عمان بخش‌های کوهستانی نیز دارد که دمای هوا در این مناطق پایین‌تر از سایر بخش‌های کشور است. عمان در تابستان‌ها دمایی بین ۳۰ تا ۴۰ درجه و در زمستان‌ها دمایی بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد دارد. 
از لحاظ جغرافیایی این کشور هم دشت دارد، هم جلگه و هم رشته کوه‌های پهناور.

دین و فرهنگ مردم عمان

عمان کشوری بسیار کم جمعیت است و بین ۴ تا ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. حدود ۵۰ درصد از این جمعیت نیز مهاجران و خارجی‌هایی هستند که این منطقه را برای کار، زندگی و تحصیل انتخاب کرده‌اند. شهرهای مسقط پایتخت کشور، سیب و صلاله، به ترتیب پرجمعیت‌ترین شهرهای عمان به‌شمار می‌روند.این کشور عرب زبان و دین رسمی آن اسلام است. زبان انگلیسی در عمان تقریبا زبانی رایج به‌شمار می‌رود. خارجی‌های ساکن آن عموما بنگلادشی، مصری و هندی هستند. بیشتر اقوام ساکن در این کشور بعد از اعراب نیز آفریقایی و بلوچ‌اند.حجاب در عمان آزاد است؛ اما مردم آن عموما سعی می‌کنند لباس‌های پوشیده بر تن کنند. مردم این کشور مانند سایر کشورهای عربی در تلاش‌اند آداب و رسوم سنتی اعراب را حفظ کنند؛ با این تفاوت که عمان در سال‌های اخیر کشوری مهاجرپذیر بوده و فرهنگ غربی در آن به شدت رو به گسترش است.

پایتخت عمان

ما ایرانی‌ها شهر مسقط پایتخت عمان را با حلوا یا دسر مشهور آن مسقطی می‌شناسیم. مسقط بزرگ‌ترین شهر استانی با همین نام و منطقه‌ای ساحلی یا یک بندرگاه است. در گذشته کشتی‌های یونانی در این بندرگاه لنگر می‌انداختند؛ کلمه مسقط به‌معنای محل سقوط است که گفته می‌شود مربوط به همین لنگر انداختن کشتی‌هاست.بر‌اساس اسناد و مدارک تاریخی، شهر مسقط حدود ۹۰۰ سال پیش بنا شده و بافت و معماری آن کاملا قدیمی است. بنابراین بناهای و ساختمان‌های باستانی متعددی در آن وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری سفر با تور عمان محسوب می‌شوند.این شهر در کرانه‌های دریای عمان قرار گرفته و از سمتی دیگر به رشته کوه‌های حجر و اخضر محصور می‌شود. مسقط با آن‌که در کشور کویری عمان قرار دارد، آب‌وهوایی معتدل و دلپذیر دارد. تابستان‌های آن گرم و شرجی است، اما در فصول پاییز و زمستان هوای این شهر بسیار دلپذیر و مناسب برای سفر است.سواحل تفریحی مسقط نیز مکانی جذاب برای گشت‌وگذار هستند. سواحل تفریحی مشهور مسقط عبارتند از: ساحل البستان، ساحل تنتب و ساحل الجصه. در این سواحل امکانات ورزش‌ها و تفریحات آبی و سایر امکانات تفریحی و گردشگری در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.فرودگاه بین‌المللی مسقط مهم‌ترین و پررفت‌و‌آمدترین فرودگاه کشور عمان است. نکته مهم این‌که مسقط شهری ارزان برای سفر محسوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری مسقط

قلعه جلالی
مسجد جامع سلطان قابوس
قلعه میرانی
رستوران و مجموعه رفاهی الخیران
مجسمه کندرسوز
باشگاه غواصی عمان
موزه عمان
موزه کودکان عمان
بازار مطرح
موزه عمان و فرانسه
موزه خانه الزبیر
دژ نخل
قلعه بهلا مسقط
کوه اخضر یا جبل اخضر
وادی شاب
استخر طبیعی بیمه
مرکز آب‌گرم نخل
کویر وحیبا
جزایر دیمانیات

سفر با تور عمان

با آن‌که عموما گردشگران برای سفر با تور عمان شهر مسقط را انتخاب می‌کنند، اما این کشور شهرهای توریستی دیگری نیز دارد.شهر صلاله در نزدیکی مسقط یک منطقه کوهستانی با آب‌وهوایی دلپذیر است که آبشارها و دریاچه‌های متعددی دارد. صلاله را نیز می‌توان از جاهای دیدنی مسقط دانست.همچنین جزیره مسندم یک منطقه ساحلی و تفریحی مشترک بین امارات و عمان است که گردشگران می‌توانند از این منطقه نیز دیدن کنند. ظفار، بریمی، صور، نزوی و ظاهره سایر شهرهای مهم و تاحدودی توریستی این کشور هستند.سفر از تهران به مسقط، حدود ۲ ساعت با سفر هوایی، زمان نیاز دارد. ساعت این شهر حدود ۳۰ دقیقه جلوتر از تهران است. ایرانی‌ها از مسیرهای های هوایی و دریایی می‌توانند به عمان بروند.به‌طور کلی رفتن به این کشور شاید یک سفر بسیار ارزان نباشد، اما در مقایسه با سایر کشورهای عربی مثل امارات متحده، سفری به‌مراتب کم‌تر هزینه‌تر خواهد بود.

جاهای دیدنی عمان

جزیره مصیره
راس الجنیز
تپه یا ماسه‌های واحیبا
فلات موساندام
گرند کنیون عربی
روستای الحمرا
روستای کومزار
روستای لیما
کویر شنی وهیبه
کاخ هتل لوکس ال‌‌بوستان
ساحل مغسیل
پارک ایتین
قلعه طاقه

غذاهای سنتی عمان

فرهنگ غذایی کشور عمان کاملا مشابه با سایر کشورهای عرب زبان است. بنابراین غذاهای محبوب و پرطرفدار در آن نیز مشابه سایر کشورهای عربی خواهد بود.
مجبوس: از ترکیب برنج (باسماتی)، زعفران، هل، سبزیجات، گوشت یا مرغ و ادویه‌های عربی تهیه می‌شود.
کباب شووا: نام دیگر آن قوزی است. نوعی کباب بره با طعم‌دهنده‌های خاص که در مهمانی‌ها و مراسم‌های به‌خصوص مثل عید فطر طبخ می‌شود.
کباب مشکاک: کباب مخصوص عمانی است که گوشت مرغ، گوسفند یا گوساله را با ادویه‌های مخصوص مزه‌دار می‌کنند. این کباب هم مخصوص مهمانی‌هاست.
نان عمانی: یک نان گرد کوچک، ضخیم و برشته است که در خانه همه عمانی‌ها پخته می‌شود.
هریس: غذایی کاملا شبیه به حلیم ایرانی است.
شاورما: یک ساندویچ سنتی در خاورمیانه که کاملا شبیه به دونر کباب ترک‌هاست.
مشوی: یک خوراک ماهی مخصوص عمانی که با سس لیمو سرو می‌شود.
همچنین حلوای مسقطی عمان که همه با‌ آن آشنا هستیم، خرما و قهوه نیز در فرهنگ و تغذیه مردم عمان جایگاه ویژه و مهمی دارند. عمانی‌ها قهوه را بیشتر با هل دم کرده و با حلوا سرو می‌کنند.

سوغاتی عمان

ادویه
کندر
خرما
مسقطی یا حلوای عمانی
انواع ظروف سفالی
خنجر عمانی
 نقره و زیورآلات
صنایع دستی حصیری
دشداشه عربی
شیرینی لگیمات
خرمای عمانی

نکات مهم در سفر با تور عمان

برای سفرهای کمتر از ۱۴ روز به این کشور نیازی به ویزا نیست؛ اما برای اقامت طولانی‌تر باید از سفارت عمان درخواست ویزا کنید.
در سفر به این کشور باید به آداب و رسوم و دین مردم احترام کامل بگذارید.
برهنه بودن در مکان‌های عمومی کشور عمان ممنوع است.
جابه‌جا کردن اشیا با پا و اشاره کردن به افراد با انگشت در این کشور بی‌احترامی تلقی می‌شود.
زمان نماز که ۵ بار در روز است، شهرهای عمان خلوت شده و عموم مردم برای اقامه نماز راهی مساجد می‌شوند.
برای عکس‌برداری از افراد و اماکن حتما اجازه بگیرید.
سلطان قابوس پادشاه پیشین عمان که به تازگی فوت کرده است در این کشور احترام و ارزش بالایی دارد؛ احترام او را حفظ کرده و سعی کنید در رابطه با این شخص اظهارنظر نکنید.
مردم عمان بسیار مهمان‌نواز هستند و با گردشگران رفتاری کاملا محترمانه و دوستانه دارند.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ