02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کاخ دلما باغچه استانبول

کاخ دلما باغچه کجاست

استانبول پایتخت اقتصادی و فرهنگی ترکیه است و علاوه بر این قطب گردشگری این کشور نیز می باشد و سالانه میلیون ها نفر از سراسر جهان و به ویژه از ایران با تور لحظه آخری استانبول به این شهر بزرگ و پرجمعیت سفر می کنند. استانبول از تاریخی پر فراز و نشیبی برخوردار است و به همین دلیل نیز بناها و یادگار های بسیاری هم از دوره های مختلف دارد. به طور کلی کشور ترکیه بر آتشفشان خاموش شده امپراطوری عثمانی بنا شده است که به مدت چندین قرن بر بخشهایی وسیع از اروپای شرقی و آسیای غربی سیطره داشت و نهایت با پایان جنگ جهانی دوم فرو پاشید و آتاتورک ترکیه نوین را برخاکستر آن بنا نهاد. حکومت عثمانی بعد از شکست دادن امپراطوری بیزانس یا روم شرقی و فتح قسطنطیه با تغییر نام این شهر به استانبول آن را پایتخت جدید خود نام نهاد و این شهر مرکز حکومت عثمانی تا پایان عمر این امپراطوری بود. 

DolmabahchePalace

سلطان عبدالمجید یکم که 31 مین پادشاه عثمانی بود در سال 1843 میلادی فرمان به ساخت یک کاخ باشکوه برای خود و خاندانش را داد . ساخت این کاخ به مدت 13 سال طول کشید و به نام کاخ دلما باغچه نامگذاری گردید. کاخ دلمه باغچه محل سکونت خاندان سلطان عثمانی بود و در سال 1889 تا سال 1909 میلای به مدت 20 سال به مکرز اصلی اداره حکومت عثمانی تبدیل شد.

istanbulDolmabahchePalace

کاخ دلمه باغچه در کجای استانبول است؟

این کاخ در سمت اروپایی تنگه بسفر استانبول و در محله بشیکتاش واقع شده است و در حدود 45 هزار متر مربع وسعت دارد که این کاخ را به بزرگترین کاخ کشور ترکیه تبدیل کرده است. این کاخ بر خلاف کاخ توپکاپی که قبل از دلمه باغچه محل حکومت عثمانی بوده، به سبک اروپایی طراحی و ساخته شد . نیکوقوس بالیان از معماران مشهور ارمنی طراحی کاخ را به عهده داشت. کاخ دلمه باغچه بسیار با شکوه ساخته شد و در مراحل ساخت آن از بهترین سنگ ها و کریستال ها و مقدار زیادی طلا استفاده شد.

kakhedolmabaghcheistanbul

این کاخ در سه طبقه ساخته شد و دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی است . طبقه اول کاخ در اختیار مستخدمین کاخ ، طبقه دوم در اختیار عوامل حکومتی و طبقه سوم در اختیار سلطان و خانواده اش قرار داشته است. یکی از جذاب ترین بخش های این کاخ سالن اصلی آن است که در آن چلچراغ هدیه داده شده از طرف ملکه ویکتوریا از سقف آویزان است . این چلچراغ منحصر به فرد 4000 کیلوگرم وزن دارد و با 26 متر ارتفاع چشم ها را به خود خیره می کند.

این کاخ از قسمت های بسیار زیادی تشکیل شده است. اتاق های زیادی به امور اداری و حکومتی اختصاص داشته است. سالن های تشریفات نیز بسیار جذاب تزئین شده است. حرمسرای سلطان عثمانی از دیگر بخش های جالب توجه این کاخ با شکوه می باشد.کاخ دلمه باغچه محل زندگی و حکومت 6 سلطان عثمانی بوده است که تا پایان عمر امپراطوری عثمانی در آنجا مستقر بودند.

BeshiktashDolmabahchePalace

با پایان یافتن عمر سلسله عثمانی و تاسیس جمهوری ترکیه این کاخ در اختیار اولین رئیس جمهوری ترکیه آتوتورک قرار گرفت و به عنوان کاخ ریاست جمهوری استفاده دولتی پیدا کرد. آتاتورک در این کاخ حکومتش را آغاز کرد و در همین کاخ و در عمارت مسکونی خود جان سپرد. بعد از مرگ وی کاخ دلمه باغچه به موزه تبدیل شد و درهای آن به روی مردم علاقمند و گردشگران باز گردید.

امیدواریم با سفر به استانبول از این کاخ زیبا و باشکوه دیدن کنید و لذت ببرید. 

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ