02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور روسیه

کشور روسیه در تمام طول تاریخ گردشگری جهان، مقصدی جذاب و هیجان‌انگیز برای سفر بوده است. این کشور زیبا و پهناور علاوه‌بر شرایط جغرافیایی خاصی که به دلیل وسعتش دارد، تاریخ پر رمز‌و‌راز و پر فراز‌ونشیبی داشته؛ تاریخ چند صد ساله این کشور بناها و آثار متعددی در سراسر خاک روسیه به یادگار گذاشته است. همچنین طبیعت بی‌نظیر این کشور و تنوع آب‌وهوایی آن جذابیت‌های تور روسیه را برای گردشگران چندین برابر می‌کند.بیایید کمی بیشتر با این کشور وسیع، تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و شهرهای توریستی آن آشنا شویم.

آشنایی با کشور روسیه

تاریخچه پیدایش روسیه به ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح و اطراف رودخانه ولگا بازمی‌گردد. در آن زمان یک امپراطوری معروف به امپراطوری کیف در منطقه‌ای با همین نام شکل گرفت (شهر کیف امروزه یکی از شهرهای کشور اوکراین است). این حکومت ۲۰۰ سال در منطقه روسیه امروزی حکم‌رانی کرد؛ سپس قلمروی آن به ۳ بخش اوکراین، مسکووی و بلاروس تجزیه شد.در قرن ۱۳ میلادی مغول‌ها به بخش مسکووی این ناحیه یا همان روسیه امروزی حمله کردند و ساکنان آن را از بخش جنوبی به سمت شهر مسکوی امروزی که در آن زمان هم با همین نام پایتخت مسکووی بود، راندند. به‌همین دلیل جمعیت این کشور در شهر مسکو و اطراف آن افزایش یافت.سال ۱۵۵۰ میلادی با بیرون راندن مغول‌ها از این منطقه، حکومت تزاری روسیه شکل گرفت. در دوره پادشاهی تزارها تلاش بسیاری برای مدرن‌تر و اروپایی‌تر شدن کشور روسیه شد. اما در سال ۱۹۱۷ با انقلاب کمونیستی در این کشور گروهی به‌نام بلشویک‌ها قدرت را در دست گرفتند.رهبر این گروه «ولادیمیر لنین»، اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی را شامل روسیه و ۱۱ کشور دیگر تاسیس کرد. مردم در اتحاد جماهیر شوروی روزگار خوشی نداشتند و کمونیست‌ها سال‌های سیاهی را به برگه‌های تاریخ جهان اضافه کردند. این اتحاد نامیمون نهایتا در سال ۱۹۹۱ از هم پاشید و از آن کشور، روسیه امروزی باقی ماند.روسیه حتی بعد از فروپاشی و جدایی چندین کشور از خاک آن، هنوز پهناورترین سرزمین جهان است که در منطقه اوراسیا یا مرز اروپا و آسیا قرار دارد.این کشور از شرق به آسیای میانه و از غرب به اروپای شرقی می‌رسد. شمال روسیه قطب شمال و سیبری و جنوب آن منطقه قفقاز است.

دین و فرهنگ مردم روسیه

زبان رسمی روسیه، زبان روسی است؛ اما به‌دلیل پهناور بودن این سرزمین ۲۷ زبان نسبتا رایج به‌جز روسی در آن وجود دارد. واحد رسمی پول این کشور نیز روبل است.روسیه بیشتر از ۱۴۰ میلیون جمعیت دارد و نیمی از مردم آن پیروان کلیسای ارتدوکس مسیحیت هستند. دومین دین بزرگ در این کشور اسلام است.بخش از اعظمی از جمعیت روسیه در بخش اروپایی آن زندگی می‌کنند و بیشتر از ۸۰ درصد مردم این سرزمین، اصالت روسی دارند. اقوام اوکراینی، چوواش، باشقیر، چچنی و ارمنی‌ها قوم‌های پرجمعیت دیگر ساکن در این خاک‌اند. قفقازی‌ها، بلاروس‌ها، آسی‌ها، آذربایجانی‌ها و قزاق‌ها نیز از دیگر اقوام پرجمعیت روسیه هستند.

آب و هوای روسیه

همان‌طور که اشاره کردیم روسیه پهناورترین کشور جهان است. در این سرزمین ۹ منطقه زمانی مختلف وجود دارد. بین شرق تا غرب روسیه، بیش از ۸ ساعت اختلاف زمان وجود دارد.از لحاظ پوشش جغرافیایی نیز، روسیه سواحل زیبا، مناطق قطبی، دشت‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع را یک‌جا دارد. شرایط آب‌وهوایی در خاک روسیه به شکلی است که در برخی مناطق زمستان دمای ۳۰- درجه سانتی‌گراد هم ثبت می‌شود و از طرفی دیگر برخی مناطق آن در تابستان دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم گزارش شده است.برای انتخاب بهترین زمان تور روسیه همه‌چیز بستگی به شهری دارد که مقصد اصلی شماست و تقریبا سفر به روسیه در تمام طول سال جذاب و بی‌نظیر خواهد بود.

پایتخت روسیه

مسکو پایتخت این کشور، بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا و یکی از توریستی‌ترین مناطق آن محسوب می‌شود. پایتخت روسیه بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد.این شهر پرجمعیت و پر‌جنب‌وجوش، پر است از ساختمان‌ها و نمادهای تاریخی؛ همچنین هنرهای نمایشی، باله و اپرا از دیگر جذابیت‌های مسکو هستند. کافه و رستوران‌های این شهر نیز مکانی دوست‌داشتنی برای گذراندن اوقات خوش در سفر هستند.مسکو سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیاست. یکی از نکات قابل توجه در سفر به این شهر، آب‌وهوای آن به‌شمار می‌رود؛ زیرا مسکو آب‌وهوای معتدل و مطلوب ندارد. زمستان‌های این شهر بسیار سرد و پر برف و تابستان‌های آن گرمای شدیدی دارد. بنابراین برای سفر به این شهر باید سلیقه آب‌وهوایی خود را درنظر داشته باشید. فراموش نکنید که مسکو شهری گران‌قیمت برای سفر محسوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری مسکو

میدان سرخ
کاخ‌های کرملین
کلیسای جامع سنت باسیل
متروی مسکو
میدان مانژ 
کیلومتر صفر مسکو
خیابان آربات
شاه زنگ مسکو
شاه توپ
مقبره ولادیمیر لنین
صومعه ناوادویچی
تئاتر بولشوی
آسمان نمای مسکو

شهرهای توریستی روسیه

علاوه‌بر شهر مسکو، روسیه شهرهای توریستی دیگری نیز دارد.سن پترزبورگ بعد از مسکو دومین شهر محبوب گردشگران در این سرزمین است. این شهر پایتخت تزارهای روسیه بود و تاریخ پر‌فرازونشیبی را پشت‌سر گذاشته است. بنابراین بناها و یادبودهای تاریخی متعددی در آن ساخته شده که امروزه تبدیل به جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ شده‌اند.موزه فابرژ، صومعه الکساندر نوسکی، موزه دولتی روسیه، موزه هنرهای معاصر اراتا، تئاتر ماریینسکی، کاخ یوسوپوف، موزه ایالتی ارمیتاژ، کاخ بزرگ پیترهوف، قلعه پل پیتر و…، تعدادی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها هستند.در کنار این بناها پارک‌ها، رودخانه‌ها، کانال‌ها، جزایر و سایر جاذبه‌های طبیعی این شهر، جذابیت سفر به سن پترزبورگ را چند‌برابر می‌کنند. جزیره نیو هلند، کاخ و پارک کاترین، باغ تابستانی، باغ میخایلوفسکی و پارک ویکتوریا مهم‌ترین آن‌ها هستند.

شهر کازان روسیه

این شهر پایتخت تاتارها بوده و همچون سن پترزبورگ و مسکو، تاریخچه طولانی دارد. یکی از جالب‌ترین نکات در شهر کازان قرارگیری تعداد زیادی گنبد کلیسا در کنار مناره‌های مساجد است. تنوع ادیان در این شهر نکته‌ای جذاب برای گردشگران به‌شمار می‌رود.تنها قلعه باقی‌مانده از تاتارها در روسیه، موزه هرمیتاژ کازان، موزه مسجد کول شریف، مجسمه زیلانت اژدها، کلیسای جامع پیتر و پاول، صومعه رائفیا، موزه چاک چاک، بنای یادبود موسی جلیل، دریاچه نیژنی کابان و…، بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر کازان هستند.شهرهای یکاترینبورگ، سوچی (شهر تفریحی) و سوزدال دیگر شهرهای توریستی این کشور هستند که می‌توان با تور روسیه به آن‌ها سفر کرد. پسکوف، پرم، امسک و سورتاوالا، سایر شهرهای بزرگ و مهم این کشور هستند.

نکات مهم برای سفر به روسیه

در سفر با تور روسیه از لحاظ حمل‌ونق عمومی در همه شهرهای این کشور، گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. اتوبوس، تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی، اتوبوس برقی، مترو و کشتی، وسائط نقلیه عمومی فعال در خاک روسیه هستند. برای استفاده از ناوگان حمل‌ونق درون شهری در این کشور باید بلیط الکترونیک ترویکا (Troika) تهیه کنید.

مردم روسیه چندان علاقه‌ای ندارند تا با زبان‌های دیگر صحبت کنند. قبل از سفر به این کشور بهتر است کمی با زبان روسی آشنا شوید یا حتما مترجم آنلاین داشته باشید.
آب لوله‌کشی روسیه بی‌کیفیت است؛ سعی کنید در طول سفر از آب معدنی استفاده کنید.
این کشور نسبتا امن است اما نمی‌توان امنیت آن را با کشورهای اروپایی برابر دانست.
در اماکن مذهبی با پوشش مناسب ظاهر شوید و به این مکان‌ها احترام بگذارید.
عکس‌برداری از اماکن و ساختمان‌های دولتی روسیه خلاف قانون است و دستگیری و جریمه دارد.
مدارک سفر و کپی آن را در تمام مدت سفر همراه خود داشته باشید؛ پلیس روسیه به گردشگران و بررسی مدارکشان توجه ویژه‌ای دارد.
در سفر با تور روسیه باید از جستجوگر یاندکس (Yandex) به‌جای گوگل استفاده کنید.

غذاهای سنتی روسیه

بورش: سوپ چغندر و گوشت است که در فصل زمستان میان مردم روسیه طرفداران بسیاری دارد. 
آکروشکا: این غذا سوپ سرد است که تقریبا در فرهنگ‌های غذایی سایر کشورها غذایی عجیب محسوب می‌شود. این سوپ با سیب‌زمینی، پیاز و زیتون پخته می‌شود.
پلمنی: یک آش لذیذ و محبوب که داخل آن تکه‌های خمیر پر شده با گوشت و سبزیجات می‌ریزند.
سوپ کلم: یک سوپ محبوب روسی که از ترکیب کلم شیرین و کلم بروکلی، سرکه، سیب زمینی، کره، پیاز و گوشت، تهیه می‌شود. سوپ کلم مخصوص روزهای سرد زمستانی این کشور است.
بلینی: نانی شبیه به پنکیک که با سبزیجات معطر پخته می‌شود و می‌توان با مربا به‌عنوان دسر هم آن را میل کرد.
خوراک قارچ جولیان: از ترکیب قارچ کبابی با سس خامه ترش و پنیر تهیه می‌شود و غذایی چرب و لذیذ است.
خوراک شاه ماهی ملبس: یک سالاد محبوب روسی که از تکه‌های این ماهی با چغندر و سس مایونز تهیه می‌شود.
ماهی کبابی بارابولکا دریای سیاه: یک ماهی با رنگ فلس بسیار خاص که کبابی شده و با لیمو و سبزیجات معطر سرو می‌شود.
بیف استراگانوف: معروف‌ترین غذای روسی که از گوشت گاو، سیب‌زمینی با خامه ترش روسی، پیاز و سس کره‌‌ای، تهیه می‌شود.
میموزا: نوعی سالاد روسی است که از تن ماهی، تخم‌مرغ آب‌پز، پنیر رنده شده و سس مایونز تهیه می‌شود.
پیراشکی: در فصل زمستان داخل پیراشکی‌های روسی را با سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، خیارشور، مرغ و سس پر می‌کنند و در فصل تابستان با گوشت‌ گاو و گوسفند.
چاک چاک: از خمیرهای کوچک و نرم که با شهد عسل به‌هم می‌چسبند، تهیه می‌شود و یک نوع دسر روسی به حساب می‌آید.

فرودگاه‌های مهم کشور روسیه

فرودگاه بین‌المللی شرمتیووا مسکو
فرودگاه بین‌المللی دوموددوو مسکو
فرودگاه بین‌المللی ونوکوو مسکو
فرودگاه بین‌المللی پولکوو سن پترزبورگ
فرودگاه بین‌المللی سوچی 
فرودگاه بین‌المللی نووسیبیرسک

سوغاتی‌های کشور روسیه

ظروف خولخوم روسیه (از جنس چوب)
عروسک ماتروشکا روسی
جعبه‌های نقاشی شده روسیه
والنکی (چکمه نمدی روسی)
سنگ کهربای روسی
شال و روسری‌های روسی

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ