02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

باغ پرندگان شیراز

باغ پرندگان شیراز کجاست

باغ پرندگان شیراز یکی از جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر شیراز است. امروزه در کلان شهر ها و شهر های پیشرفته، علاوه بر جاذبه های تاریخی و یا باستانی، جاذبه های تفریحی و طبیعی بسیاری ایجاد شده است. باغ پرندگان از جمله مکان هایی است که در بسیاری از شهرها ایجاد شده و بخشی از حیات وحش طبیعی را به نمایش می گذارد. باغ پرندگان در شهرهایی مثل تهران، کیش، اصفهان و شیراز احداث شده که در هر کدام صد ها گونه از پرندگان مختلف را در خود جای داده است. ما در این مقاله به بررسی اطلاعات گردشگری باغ پرندگان در شیراز می پردازیم. اگر قصد سفر به شیراز چه با تور هوایی و چه تور زمینی شیراز را دارید، با ما همراه باشید.

ShirazBirdsGarden

تاسیس باغ پرندگان شیراز

باغ پرندگان شیراز در شهریور ماه سال 88 تاسیس شد. مکانی که برای این باغ در نظر گرفته شد، پارکی واقع در بلوار دکتر حسابی است که از مناطق حاشیه ای شهر شیراز محسوب می شود. در آن زمان هزینه ساخت و تاسیس این باغ، چیزی حدود یک میلیارد تومان برآورد شد. پرندگانی که در این باغ وجود دارند، از 42  کشور آفریقایی، آسیایی و اروپایی گردآوری شده اند. مجموع پرندگانی که در این باغ وجود دارند به 2000 پرنده از 300 گونه مختلف می رسد. گفته می شود حدود 300 پرنده از میان پرندگان موجود در باغ، سخنگو هستند. برای تاسیس این باغ، نیاز به گاز کشی و برق و سیم کشی مناسب از سوی اداره گاز و برق بود که در سالهای اول تاسیس این باغ به خوبی صورت نگرفت. 

همین امر موجب شد که در زمستان 92 به دلیل سرمای ناشی از بارش برف، تعدادی از پرندگان از جمله طاووس، قرقاول، فلامینگو و مرغابی بر اثر سرما تلف شوند. تعدادی از پرندگان نیز بر اثر آوار های ناشی از برف و پاره شدن قفس ها، فرار کردند. این اتفاق دردناک موجب خسارات زیادی به باغ پرندگان شیراز شد که به موجب آن، باغ  تعطیل گشت. در این حادثه، تنها پرندگانی زنده ماندند که در قفس های شیشه ای نگهداری میشدند. برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، مسئولان تصمیم گرفتند مشابه همین باغ را با امکانات مناسب، در مکانی دیگر دایر کنند.

برای نگهداری پرندگان در باغ پرندگان شیراز یک محوطه بسیار وسیع طراحی شده است. این محوطه با استفاده از توری هایی که در ارتفاع بالا نصب شده اند، محیطی را فراهم می آورد که پرندگان می توانند آزادانه تا قسمتی مشخص، پرواز کنند. این سازه قفس مانند موجب پرواز بدون محدودیت پرندگان در باغ می شود. محیط نگهداری پرندگان، با توجه به نوع پرنده و گونه آن مشخص می شود. به عنوان مثال پرندگان گرمسیری در مکان مشخص خود و پرندگان شکاری نیز در قفس های مخصوص خود نگهداری می شوند. بسیاری از پرندگانی که در این باغ به نمایش گذاشته می شوند، ممکن است فقط در مستند های صدا و سیما و سایر مستند های زندگی حیوانات دیده شوند. زیبایی خاص پرندگان این باغ می تواند شما را ساعت ها مجذوب خود کند تا برای چندین ساعت هم که شده در این باغ قدم بزنید و از دیدن این پرندگان لذت ببرید.

ShirazBirdsGarden

از جمله پرندگانی که در باغ پرندگان شیراز نگهداری می شود، شامل پرندگان آبزی مانند قرقاول، اردک، قوی سیاه، پلیکان و ... است. محیط زیست این پرندگان شامل برکه و دریاچه های مصنوعی است. پرندگان شکاری که به دلیل احتمال آسیب زدن به سایر پرنده ها در فاز دیگری قرار گرفته اند، شامل عقاب، شاهین، کرکس، جغد شاخدار و ... می باشند. سایر پرندگان شامل شترمرغ، انواع طوطی، کبوتر، فنچ، خروس و ... که جز پرندگان دشت چر هستند، در قفس های خاص خود نگهداری می شوند. سایر پرندگان شامل فلامینگو، طاووس، انواع شتر مرغ، قمری، غاز و ... نیز در گونه های مختلف در این باغ نگهداری می شوند.

فضای باغ پرندگان در شیراز

فضایی که در باغ پرندگان شیراز برای نگهداری پرندگان و بازدید گردشگران مهیا شده، شامل فضایی مناسب برای نگهداری پرندگان مانند آبشار های مصنوعی، درختان بلند، شاخه های مصنوعی و ... می باشد. هر قسمت از باغ متناسب با نوع پرنده نگهداری شونده، امکانات خاص خود را دارد. بدین ترتیب برای پرندگان مختلف، اقلیم و شرایط زندگی مناسب آنها فراهم شده تا از بروز هر گونه رفتار غیر قابل پیشینی جلوگیری شود. همچنین با ایجاد این شرایط، سلامت رفتاری و فیزیکی آنها تضمین می گردد. علاوه بر فضای مناسب برای پرندگان، مسیر های پیاده روی و بازدید گردشگران نیز به نحوی طراحی شده که بتوانند از مسیر لذت ببرند و پرندگان مختلف را از نزدیک ببینند. همچنین امکانات رفاهی و گردشگری مانند کافه و مکان نشستن و استراحت نیز برای گردشگران در این باغ فراهم است.

ShirazBirdsGarden

مسیر های دسترسی و  ساعات بازدید

باغ پرندگان شیراز، همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره روبری گلدشت حافظ، واقع در بلوار دکتر حسابی احداث گردید. در کوچه باغ پرندگان، باغی است که محل نگهداری انواع مختلف پرندگان بود. باغ پرندگان که در این مکان قرار داشت تا سال 92 قبل از ریزش برف و بوران ، به عنوان باغ پرندگان شیراز برای بازدید عموم پا بر جا بود. اما متاسفانه بعد از خسارات وارد شده به این باغ، امکان نگهداری پرندگان وجود نداشت و باغ برای مدتی بسته شد. اما تا به امروز باغ پرندگان شیراز مجددا بازگشایی نشده است. گفته می شود باغ پرندگان قرار است مشابه همین باغ و با تمهیدات و امکانات بهتر در مکان دیگری تاسیس و احداث گردد. بنابراین باغ پرندگان اکنون بسته است و امکان بازدید عموم از آن وجود ندارد.

   
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ