02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

باغ ارم

21 مهر ، 1401
راز آسمان پایتخت

باغ ارم شیراز، بهشتی بر روی زمین

باغ های ایرانی یکی از خوش نام ترین و زیباترین باغ های شناخته شده در جهان هستند که نمونه کوچکی از بهشت بر روی زمین به حساب می آیند. یکی از این باغ های بهشت مانند، باغ ارم شیراز است که در لیست جاذبه های گردشگری ایران قرار گرفته است و سالانه افراد زیادی با تور شیراز از این باغ دیدن میکنند. باغی که در فصل بهار، عطر بهار نارنج در فضای آن می پیچد و هر انسانی را سرمست می کند و به سمت خویش می خواند. باغی که هر انسانی پس از ورود به آن مدهوش زیبایی و سر سبزی آن می گردد.

قدمت باغ ارم شیراز

تاریخ ساخت این باغ به طور دقیق مشخص نمی باشد، اما بر اساس اسناد و مدارک موجود، باغ ارم شیراز در دوره سلجوقیان وجود داشته است. این باغ در دوره های مختلفی توسط حکام و بزرگان شهر مورد استفاده قرار می گرفته است. معروف است در دوره فتحعلی خان قاجار، ایلخان قشقایی در این باغ عمارتی زیبا بنا می کند.اما عمارت اصلی باغ در دوره ناصرالدین شاه قاجار و به دستور حاج نصیر الملک شیرازی از نو ساخته می شود. معمار این عمارت زیبا حاج محمد حسن خانه بوده که از شناخته شده ترین معماران دوره قاجار در شیراز محسوب می شده است. این باغ جزو املاک خانواده قوامی بود که در دوران سلطنت پهلوی، توسط دولت مصادره می گردد. بعد از مدتی هم این باغ و عمارت آن را به دانشگاه شیراز واگذار می نمایند.در حال حاضر هم باغ گیاه شناسی این مجموعه در اختیار دانشکده کشاورزی قرار دارد و عمارت آن را به دانشکده حقوق واگذار کرده اند.

عمارت باغ ارم شیراز را می توان نقطه عطف این باغ بزرگ و زیبا دانست. عمارتی که در دوران سلطنت قاجارها ساخته شده است، اما المان های معماری صفویه و زندیه در آن به وضوح دیده می شود. تزئینات بی نظیر این عمارت سه طبقه تلفیقی از گچ بری های پر نقش و نگار، نقاشی های خوش آب و رنگ، منبت کاری های چوبی و ستون های سنگی و زیبا می باشند.سر در اصلی عمارت به شکل سه هلال متصل به هم نمایان شده است، که در معماری به آن سنتوری گفته می شود. بر روی این سنتوری ها کاشی کاری های هفت رنگ، مضامینی از شاهنامه و نبردهای پادشاهان قاجار را ترسیم نموده اند.

طبقات مختلف عمارت باغ ارم شیراز

کاربری هر یک از طبقات این عمارت با هم متفاوت بوده است و هر کدام از بخش های آن در یکی از فصل های سال مورد استفاده قرار می گرفته است.طبقه زیرین این عمارت، به عنوان تالار حوضخانه شناخته می شود و در روزهای گرم سال خنکای دلپذیری دارد و این خنکا را مدیون آب نمایی است که در وسط آن قرار گرفته است. داخل حوض خانه با زیباترین نوع کاشی های معرق و هفت رنگ پوشانده شده که ابهت آن را دو چندان کرده است. چرا که هر کدام از آنها بازگو کننده قصه ای جالب و شنیدنی هستند.طبقه اول بنا دارای یک سالن نسبتا بزرگ و راهرویی کشیده می باشد که به یک ایوان اصلی و دو ایوان ستون دار در دو طرف بنا ختم می شود. ستون هایی که در ایوان این بنا دیده می شوند با الهام از ستون های تخت جمشید ساخته شده اند. بر روی سر ستون ها تصویری از چند مرد با لباس قاجاری و نقوش اسلیمی حک شده اند. طبقه دوم عمارت نیز شباهت زیادی به طبقه اول دارد. این طبقه متشکل از یک سالن بزرگ و چندین اتاق می باشد. برجسته ترین ویژگی این طبقه، اتاقی است که سقف آن با تیرک های چوبی پوشیده است و نقش و نگارهای بی نظیری از چهره زنان، طرح های اسلیمی، شکارگاه و غیره بر آن نقش بسته است.

باغ گیاه شناسی

تنوع گیاهی بالا در این باغ باعث شده تا باغ ارم شیراز به عنوان باغ گیاه شناسی نیز شهرت پیدا کند. اما قابل توجه ترین درخت موجود در این باغ زیبا، سرونازی است که گفته می شود نزدیک به هزار سال از عمر آن می گذرد. قد و بالای رعنای این سروناز کهن به ۳۵ متر می رسد. به همین خاطر هم به عنوان بلندترین سروناز شناخته شده در شهر شیراز معروف گشته است. درختان انار، درختان نارنج، درختان زینتی، درختان میوه، بوته های گل های تزئینی مختلف و  گیاهان متنوعی که از نقاط مختلف جهان به این باغ آورده شده اند، پوشش گیاهی باغ ارم شیراز را تشکیل می دهند. یکی از جذاب ترین بخش هایی که می توان در باغ ارم شیراز دید، گذرگاهی است که در وسط آن کشیده شده است. در وسط این گذرگاه، آبراهه ای زیبا با فواره های متعدد کشیده شده و دو طرف آن درختان سرو و گل های تزئینی متعددی کاشته شده است.

سروناز هزار ساله معروف باغ نیز در همین گذرگاه قرار دارد. گردش در این باغ زیبا می تواند برای ساعت ها شما را سرگرم نماید. می توانید در هر گوشه ای از آن عکس های یادگاری و زیبا بگیرید. بعد برای رفع خستگی و لذت بردن از نمای عمارت مدتی در کافه زیبای آن بنشینید و یک فالوده شیرازی خوش طعم و خوش عطر میل کنید. ما به مسافران تور هوایی شیراز  پیشنهاد می کنیم که حتما در این سفر از تماشای باغ ارم غافل نشوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ