02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور شیراز

بدون چون و چرا یکی از زیباترین شهرهای کشور، شیراز است. این شهر هم زیبایی طبیعی دارد هم میراث‌دار بخش عظیمی از فرهنگ و تاریخ کشورمان محسوب می‌شود. شیراز یکی از ۵ مرکز توریستی ایران بوده و سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر دنیاست.سفر به شیراز قطعا یکی از جذاب‌ترین سفرهای داخل کشور خواهد بود. شهر شعر و ادب پارسی و شهر راز و گل لقب‌هایی است که به آن داده‌اند. این شهر در کنار باغ‌های زیبا و باصفا، آثار و بناهای تاریخی متعدد، خوراکی‌ها و تنقلات لذیذ، مردم بسیار خون‌گرم و مهمان‌نوازی دارد که جذابیت سفر را برای گردشگران چند برابر می‌کنند. اگر قصد سفر با تور شیراز را دارید، بیایید کمی بیشتر با این شهر آشنا شویم.

آشنایی با شیراز

شیراز مرکز استان فارس با مساحت حدودی ۲۴۰ کیلومتر، در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این شهر را حکومت‌های آل بویه، اتابکان فارس، آل اینجو، آل مظفر و زندیه، به‌عنوان پایتخت انتخاب کردند. گفته می‌شود شیراز پس از تخریب شهر باستانی اصطخر در نزدیکی مرودشت امروزی ساخته شد. در برخی روایت‌های تاریخی نیز آمده که شیراز، فرزند تهمورس یکی از پادشاهان سلسله پیشدادیان این شهر را تاسیس و نام خود را روی آن گذاشت.در نوشته‌ها و اشعار باقی مانده از قرن‌‌های پنجم و ششم هجری از این شهر با نام‌هایی چون مملکت سلیمان، ملک سلیمان، تخت‌گاه سلیمان، دارالملک، دارالعلم، دارالفضل و…، یاد شده است.شیراز با شهر دوشنبه در تاجیکستان، نیکوزیای در قبرس، چونگ کینگ در چین و وایمار در آلمان، پیوند خواهرخواندگی دارد. ۱۵ اردیبهشت ماه در تقویم روز ملی شیراز است. نکته جالب این‌که اولین شهر ایران که ناوگان اتوبوس درون شهری آن راه‌اندازی شد، شیراز بود.

آب و هوای شیراز

شیراز در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد؛ از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل مقام و باباکوهی و از سمت غرب به کوه دراک می‌رسد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۵۴۰ متر است.شیراز در ناحیه گرم و خشک کشور قرار دارد. فصل زمستان آن آب و هوایی معتدل و خنک دارد. در پاییز و زمستان این شهر نیز خبر چندانی از بارش‌های شدید نیست. تابستان‌های شیراز گرم و خشک است؛ اما وجود باغ‌های متعدد در داخل و اطراف آن تا‌حدودی دمای هوا را در این فصل تعدیل می‌کند.اما بهار؛ بهار شیراز دنیای دیگری دارد. هوای شهر خنک همراه با وزش بادهای ملایم بهاری و گاهی نم‌نم باران است. در کنار این‌ها سراسر این شهر زیبا را عطر بهار‌نارنج فرامی‌گیرد. بنابراین بهترین زمان برای سفر با تور شیراز فصل بهار است.

جاهای دیدنی شیراز

دیدنی‌های شیراز به‌قدری زیاد است که شاید یک تور شیراز چند روزه مجال دیدن همه آثار باستانی، باغ‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر را برای شما فراهم نکند.
ارگ کریم خان
بازار وکیل
مسجد وکیل
آب‌انبار وکیل
حافظیه
سعدیه
مسجد عتیق
مسجد نصیرالملک
نارنجستان قوام
سرای مشیر
سرای گلشن
عمارت کلاه فرنگی (باغ نظر)
آرامگاه خواجوی کرمانی
مدرسه خان

موزه‌های شیراز

موزه سنگ و گوهر دریای نور
موزه سنگ باغ ارم
موزه نظامی در باغ عفیف آباد
موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز
موزه پارس
موزه هنرهای تجسمی شیراز در خانه فروغ الملک (مشکین فام)
موزه گرمابه (حمام وکیل)
موزه مشاهیر شیراز (خانه زینت‌ الملک)
موزه پارس
موزه نارنجستان قوام
موزه سنگ هفت‌تنان

جاذبه‌های طبیعی شیراز

رودخانه قره آغاج
برم‌دلک
دریاچه هفت برم
پارک ملی بمو

باغ‌های شیراز

باغ ارم 
باغ عفیف آباد
نارنجستان قوام
باغ جنت
باغ دلگشا
باغ چهل تن
باغ جهان‌نما
باغ تخت
باغ پرندگان

دروازه‌های شیراز

دروازه قرآن
دروازه اصفهان
دروازه سعدی
دروازه قصابخانه
دروازه کازرون
دروازه شاه داعی‌‌الله
دروازه باغ‌ شاه

مراکز خرید شیراز

یکی از بخش‌های لذت بخش سفر برای بسیاری گشت‌وگذار در بازارها و مراکز تجاری شهر مقصد است. مهمانان شیراز می‌توانند در کنار وقت گذراندن در دل بازارهای تاریخی این شهر مانند بازار وکیل، بازار مسگرها، سرای مشیر و بازار حاجی شیراز در مجتمع‌های تجاری و مدرن آن مانند مجتمع تجاری خلیج فارس، مجتمع آفتاب پارس، مرکز خرید زیتون، مجتمع ستاره فارس و مرکز خرید هامون هم گشت‌وگذاری داشته باشند. بازارهای شبانه در خیابان‌های کریم خان زند و قصرالدشت نیز برای گردشگران تور شیراز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

غذاهای شیراز

در فرهنگ غذایی شیراز برنج نقش مهمی دارد. گوشت قلقلی یا کوفته ریزه و گوشت‌های قرمه یا تکه شده هم در بیشتر غذاهای سنتی این شهر استفاده می‌شوند. در سفره شیرازی‌ها سالاد شیرازی و لیمو همیشه حاضر هستند. میوه‌ها نیز بخش جدانشدنی از فرهنگ غذایی این شهر تقریبا جنوبی کشورمان هستند.
شیراز کلم پلو شیرازی: برای تهیه این غذا کلم سر یا قمری را با برنج مخلوط می‌کنند و داخل آن کوفته‌های ریز که از گوشت چرخ کرده مخلوط شده با آرد نخودچی و سبزی‌های معطر مثل تره، جعفری، ریحان، ترخون و مرزه درست می‌شود، می‌ریزند.
یخنی نخود: همان آبگوشت نخود و لوبیا با پیاز و سیب زمینی است.
شیرازی پلو: از مرغ، زعفران، بادمجان و ماست و برنج تهیه می‌شود و همان ته‌چین سنتی ایرانی به سبک شیرازی است.
شکر پلو: شیرین پلوی مخصوص شیرازی هاست که با شهد شکر، برنج، زعفران و خلال بادام تهیه می‌شود. این پلو را بیشتر با خورشت قیمه سرو می‌کنند.
آش ماست: در بیشتر مغازه‌های خوراکی فروشی سنتی شیرازی آش ماست پیدا می‌شود. این آش از ترکیب برنج، پیاز داغ، لپه، سبزی و ماست تهیه می‌شود.
آش سبزی: صبحانه سنتی شیرازی‌هاست. با سبزی ترخون و تره، گوشت، برنج، لوبیا سفید، عدس، نخود، روغن و دارچین تهیه می‌شود و روی آن روغن داغ، پیاز داغ و آبلیمو می‌ریزند.
آش انار: این آش لذیذ از ترکیب آب انار، رب انار، نمک، سبزی‌های مخصوص، پیاز و زعفران دم کرده تهیه می‌شود.
لوبیاپلو شیرازی: در این لوبیاپلو به‌جای لوبیا سبز لوبیا چیتی استفاده می‌شود. همچنین به برنج آن شوید اضافه کرده و با گوشت قلقلی این غذا را سرو می‌کنند.
قورمه به: از ترکیب میوه به با گوشت گوسفند، شکر، پیاز، لپه، زعفران دم‌کرده، آبلیمو، زردچوبه، نمک و فلفل، تهیه می‌شود.
دوپیازه شیرازی: یکی از معروف‌ترین و مرسوم‌ترین خوراک‌های شیرازی است که از ترکیب سیب‌زمینی، جعفری، نمک، فلفل، زردچوبه و آب لیمو و گاهی رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی تهیه می‌شود.
هویج پلو و کوفته‌های مختلف با انواع میوه‌ها و سبزیجات، سایز غذاهای لذیذ و محبوب شیرازی هستند. مسقطی هم دسر سنتی و محبوب این شهر است و برای میان‌وعده‌های عصر شیرازی‌ها اغلب کاهو سکنجبین می‌خورند.

رستوران‌های معروف شیراز

رستوران شرزه هفت‌خوان 
رستوران صوفی 
رستوران خانه پرهامی 
رستوران رودکی 
رستوران باغ راز

خیابان‌های معروف شیراز

شیراز چند خیابان مهم، زیبا و مشهور دارد که پیشنهاد می‌شود در سفر به این شهر حتما از آن‌ها دیدن کنید.
خیابان ارم: این خیابان بسیار زیباست و فضای سبز بسیار زیادی دارد. باغ ارم شیراز نیز در این خیابان قرار گرفته است.
بلوار کریمخان زند: این بلوار طولانی‌ترین بلوار شیراز است. بلوار کریم خان زند مرکز تجاری و اقتصادی شهر محسوب می‌شود. مجموعه زندیه، باغ نارنجستان و خانه زینت‌الملوک در این بلوار قرار گرفته‌اند. در بلوار کریم خان هتل‌ها، کافه‌‌ها و رستوران‌های مختلف نیز وجود دارد که این محل را به یک پاتوق جذاب برای شیرازگردی تبدیل کرده‌‌اند.
خیابان عفیف آباد: در این خیابان هم تعداد زیادی کافه و رستوران وجود دارد و مکانی جذاب برای گردشگران به‌شمار می‌رود.

محله‌های تاریخی شیراز

محله اسحاق ‌بیگ
محله درب شاهزاده
محله بالا کفت
محله میدان شاه
محله سرباغ
محله سنگ سیاه
محله درب مسجد
محله لب آب

سوغاتی شیراز

شهر شیراز به لحاظ هنر و صنایع دستی بسیار غنی است. بهترین سوغاتی از این شهر نیز همین صنایع دستی هستند.
قالی
گبه
گلیم
خاتم کاری
نقره کاری
کاشی هفت رنگ
منبت کاری
گیوه
گبه
بوریا و حصیر‌بافی
در کنار این صنایع دستی هنری، شیراز تنقلات و خوراکی‌های بسیار لذیذی دارد که می‌توان به‌عنوان سوغاتی از این شهر خریداری کرد. لیموی شیرازی و بهار نارنج دو سوغاتی مشهور شیراز هستند. همچنین جذاب‌ترین خوراکی شیرازی فالوده است که امکان سوغاتی بردن آن وجود ندارد.
یوخه: شیرینی سنتی شیرازی که از آرد گندم، شکر ،تخم‌مرغ، دارچین و هل تهیه می‌شود و با پودر قند ،پودر پسته ، پودر نارگیل یا خلال بادام آن را تزیین می‌کنند.
کلوچه مسقطی: این خوراکی ترکیب کلوچه شیرازی با مسقطی است. به‌عبارت دیگر کلوچه‌های شیرازی که از آرد، پودرقند گلاب و تخم‌مرغ تهیه می‌شوند را با مسقطی دسر سنتی شیراز، سرو می‌کنند.
بادام سوخته: یک شیرینی سنتی و مقوی شیرازی است که از ترکیب بادام‌های سوخته با شکر و آب تهیه می‌شود.
رنگینک: این دسر مقوی مخصوص شهرهای جنوبی کشور مانند شیراز است. رنگینک از ترکیب خرما،آرد، دارچین، خاک قند، مغز گردو و پسته تهیه می‌شود.

مسیرهای شیراز

برای سفر هوای به شیراز مقصد شما فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب خواهد بود. فرودگاه بین‌المللی شیراز، دومین فرودگاه بزرگ کشور بعد از فرودگاه بین‌المللی تهران است. از طریق خط راه‌آهن کشور نیز ایستگاه راه‌آهن شیراز مقصد شماست.اگر تور شیراز شما با اتوبوس باشد، یکی از پایانه‌های اتوبوس‌رانی شهید کاراندیش، علی بن حمزه، امیرکبیر، شهید مدرس و شهید طباطبایی مقصد شماست.برای تردد در داخل شهر نیز کشور، تاکسی، اتوبوس و مترو در دسترس شما خواهد بود. سامانه‌های آنلاین تاکسی هم در شیراز به گردشگران خدمات‌رسانی می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف شیراز

مجموعه تخت جمشید 
مجموعه پاسارگاد
آرامگاه کوروش
نقش رستم و کعبه زرتشت 
نقش رجب
دریاچه مهارلو 
تنگ بستانک
آبشار مارگون
چشمه شش پیر
غار شاپور
تنگه تیزاب
تنگه دم اسب 
دشت ارژن 
روستای قلات

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ