02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور اصفهان

یکی از مقاصد گردشگری جذاب در کشور ما برای مسافران داخلی و خارجی، شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان است. این شهر مرکزی کشورمان در دوره‌های مختلف همواره خاستگاه فرهنگ، هنر و تاریخ ایران بوده و هست. این شهر تاکنون دو بار در حکومت‌های صفویه و سلجوقیان به‌عنوان پایتخت انتخاب شده و یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور به ویژه در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود. اصفهان سومین شهر بزرگ کشور است و ۲۲۰ کیلومتر وسعت دارد. جمعیت آن بیش از ۳ میلیون نفر و در فاصله ۴۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد. بدون شک صفهان یکی از نمادهای اصلی هنر، فرهنگ و تاریخ ایران محسوب می‌شود و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. اگر قصد سفر با تور اصفهان را دارید، بیایید بیشتر با این شهر آشنا شویم.

آشنایی با اصفهان

شهر اصفهان توسط طهمورث (سومین پادشاه سلسله پیشدادیان) بنیان گذاشته شد و همواره از شهرهای مهم این سرزمین بوده است. دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی مهم‌ترین برهه‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آیند. در دوره ساسانیان اصفهان محلی برای گردهمایی سپاه ایران بود و به آن اسپهان (جایگاه ارتش) می‌گفتند؛ این نام به‌مرور به نام امروزی تبدیل شد. البته تاریخچه نام این شهر بسیار طولانی بوده و از دوره باستان تاکنون اصفهان اسامی بسیار زیادی داشته است. این شهر در تاریخ ما دو بار مورد حمله غاصبان کشور قرار گرفته (محمود افغان و تیمور لنگ)، اما همچنان با عظمت و زیبایی بی‌نظیرش پابرجاست.یکی از ویژگی‌های خاص فرهنگی اصفهان حضور اقلیت‌های مذهبی در کنار هم است. گفته می‌شود ساکنین اولیه این شهر یهودیان ایران بوده‌اند؛‌ زیرا در دوره هخامنشی عده زیادی از یهودیان عراقی به اصفهان مهاجرت کردند. امروزه نیز تعداد قابل توجهی از پیروان یهودیت در این شهر سکونت دارند (در دوره‌ای از تاریخ به اصفهان یهودیه یا دارالیهود می‌گفتند). 
در زمان شاه عباس صفوی، ارمنی‌هایی که از ترس عثمانی به ایران پناه آوردند در جلفای اصفهان ساکن شدند. امروزه نیز تعداد زیادی ارمنی یا همان پیروان دین مسیحیت، در این منطقه ساکن هستند.

چرا اصفهان نصف جهان است؟

در وصف زیبایی‌های معماری و شهرسازی اصفهان همین بس که در سال ۱۳۹۴ به شبکه شهرهای خلاق یونسکو اضافه شد (شهرهای خلاق یونسکو از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری بهره می‌برند). اصفهان در سطح کشور یکی از بالاترین رتبه‌های سرانه فضای سبز را دارد و از شهرهای سرسبز ایران محسوب می‌شود. قوچ و میش، نمادهای این جانوری شهر هستند.به‌دلیل وجود چندین پل تاریخی، تونل‌ها و بلوارهای بسیار زیبا، کاخ‌ها و مساجد عظیم و زیبای تاریخی و سایر بناها و ساختمان‌های بی‌نظیر در این شهر، به آن لقب نصف جهان را داده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۸۸ این شهر پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و پایتخت صنعتی کشور پس از تهران لقب گرفت.در سال ۱۳۸۳ تصمیم گرفته شد که روز یکم آذر ماه به‌عنوان روز ملی اصفهان نام‌گذاری شود. دلیل انتخاب این روز نقوش صور فلکی قوس (نماد ماه آذر) بر سردر بازار قیصریه و میدان نقش جهان بود. بر اساس برخی روایت‌ها اصفهان در ماه آذر بنا شده است.

آب و هوای اصفهان

اصفهان شهری روی یک دشت هموار است و ۱۵۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد؛ دلیل پیدایش این شهر رودخانه زاینده رود بود که تقریبا دیگر نیست. اصفهان از غرب با خمینی‌شهر و نجف‌آباد، از جنوب با کوه صفه و سپاهان‌شهر، از شمال با شاهین‌شهر و از شرق نیز با دشت سگزی مرز دارد. این شهر در منطقه نیمه بیابانی کشور قرار گرفته، پس اگر قصد سفر با تور اصفهان را دارید باید بدانید که آب‌وهوای این شهر معتدل و نیمه خشک است.این شرایط آب‌وهوایی سبب می‌شود زمستان‌های اصفهان سرد با وزش باد شدید و تابستان‌های آن گرم و خشک باشد؛ اما در فصل بهار اصفهان آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد و بهترین زمان برای سفر با تور اصفهان همین فصل است.

جاهای دیدنی اصفهان

همان‌طور که اشاره شد و همه می‌دانیم، اصفهان به نصف جهان شهرت دارد؛ این نیمه جهان به‌قدری آثار باستانی و جاهای دیدنی دارد که مسافران تور اصفهان در سفری روزه به این شهر بعید است زمان داشته باشند از همه آن‌ها دیدن کنند. شش ساختمان و بنای تاریخی اصفهان در سازمان یونسکو ثبت شده‌اند.
میدان نقش جهان
عالی قاپو
مسجد شیخ لطف‌الله
کاخ چهلستون
بازار اصفهان
کلیسای وانک
کاخ هشت بهشت
مسجد جامع اصفهان
منارجنبان
سی‌‌وسه پل
پل خواجو
پل شهرستان
پل مارنان
موزه موسیقی
آکواریوم اصفهان
محله ارمنی‌ها
خیابان چهارباغ
آتش‌گاه اصفهان
مجموعه تفریحی کوه صفه
مجموعه تفریحی پارک جنگلی ناژوان
باغ پرندگان
باغ گل‌ها
باغ فدک
غار پریان
غار فریدون
آبشار پونه‌زار
آبشار شاه لولاک
آبشار آب ملخ

مراکز خرید اصفهان

اگر قصد گشت‌وگذار در مراکز خرید و بازارهای اصفهان را دارید نیز گزینه‌های مختلفی از بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن و امروزی پیش روی شما خواهد بود. 
سیتی سنتر اصفهان 
مجتمع تجاری اوسان اصفهان
غرفه‌های میدان نقش
مجتمع پارک اصفهان
مجتمع تجاری اداری ارکیده اصفهان
مرکز خرید ارگ عظیم جهان‌نما
مرکز خرید جلفا اصفهان
مجتمع تجاری مارتین
مجتمع تجاری کوثر
مجتمع تجاری اداری آزادی
مجتمع تجاری مریم
بازار بزرگ اصفهان یا همان بازار قیصریه
بازار هنر
مجتمع تجاری نوژان

هتل‌های اصفهان

برای اقامت در شهر زیبا و دوست داشتنی اصفهان، گردشگران گزینه‌های مختلف اعم از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، اقامت‌گاه‌های بومگردی و همچنین خانه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای را پیش رو دارند.
هتل عباسی، هتل عالی قاپو، هتل پیروزی، هتل آوین، هتل خواجو، هتل شیخ بهایی، هتل ستاره، هتل صفوی، هتل سنتی ابن سینا، هتل سنتی طلوع خورشید، هتل توریست، هتل ملل، هتل ونوس، هتل ملک، هتل خاتون، هتل سپاهان، هتل اصفهان، هتل آزادی، هتل باران، هتل چهل پنجره و…، هتل‌های این شهر با درجه‌بندی‌ها و امکانات مختلف‌اند.
مهمانپذیرها: 
هتل پارتیکان، هتل آپارتمان شروین، هتل آپارتمان هخامنشیان، هتل جمشید و…، مسافرخانه‌های اصفهان‌اند که برای سفری مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌توان در این مجموعه‌ها اقامت داشت.
اقامتگاه های بومگردی:
اسکندر اصفهانی، هتل جلفا، هتل کاوه، فانوس کویر، خان نشین، ایروانی، کرباس، خانه کشیش، آریو، هاتف، کاروان کویر، کاریز کویر، خاطره کویر، نازگل، شب نشین و… نیز مجموعه‌های اقامتی برای کسانی است که قصد دارند در خانه‌های سنتی این شهر اقامت داشته باشند.در کنار این‌ها خانه‌ها و سوئیت‌های شخصی نیز مانند همه شهرهای گردشگری کشور برای اجاره و اقامت در دسترس مسافران تور اصفهان است.

غذاهای اصفهان

اصفهان هم مانند همه شهرهای کشورمان، غذاهای محلی لذیذی دارد که در سفر به آن حتما باید طعم آن‌ها را بچشید.
بریونی: معروف‌ترین غذای اصفهان بریونی است. این خوراک لذیذ از مخلوط گوشت گردن گوسفند، جگر سفيد گوسفند، ادويه اصفهانی، پياز، نمک و فلفل و زردچوبه تهیه می شود.
خورش ماست: یکی از دیگر خوراک‌های سنتی اصفهان خورش ماست است که برخلاف نامش شبیه به حلیم بوده و طعم شیرینی دارد. این خوراک که یک دسر اصفهانی است از ترکیب گوشت گردن بدون استخوان، ماست چکیده، نمک، شکر، آب، گلاب، زردچوبه، زعفران و خلال پسته و بادام و زرشک درست می شود.
ماش و قمری: این غذا نیز خوراکی شبیه به حلیم است و از ترکیب کلم قمری و ماش درست می‌شو وبا پیاز داغ تزئین و با نان سرو می‌شود.
گوش فیل و دوغ: یکی از خوراکی‌ها یا تنقلات عجیب و لذیذ اصفهان، ترکیب دوغ با نعنا و گل‌محمدی و گوش فیل است که در کافه‌ها و مغازه‌های مختلف این شهر به‌عنوان یک خوراکی سنتی سرو می‌شود. 
حلیم بادمجان: یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانی حلیم بادمجان نیز از غذاهای سنتی شهر اصفهان است. این خوراک از ترکیب گوشت گردن، بادمجان، کشک و برنج پخته می‌شود.
کباب مشتی یا کباب زردک: این کباب سنتی اصفهانی طعم ملس دارد و با نان سرو می شود. کباب زرد با گوشت چرخ ‌‌کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک، ادویه‌، پیاز و سرکه تهیه می‌شود.
شله بریان با زیره: این خوراک مقوی با گوشت دنده گوسفند، پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل، برنج نیم دانه، زیره سیاه طبخ شده و بافتی نرم و طعمی لذیذ دارد.
یخمه ترش: از دیگر غذاهای سنتی اصفهان یخمه ترش است. یخمه ترش با زرد‌آلو، آلو، به، گوشت گوسفند، برنج و شکر طبخ می‌شود. این خوراک را با نان سنگک سرو می‌کنند.
آش شله قلمکار: این آش معروف و محبوب ایرانی از غذاهای سنتی شهر اصفهان است. شله قلمکار از ترکیب گوشت نخود، ماش، سبزی تره، پیاز، برنج و ادویه تهیه می شود.

مسیرهای اصفهان

سفر به شهر اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای مهم کشور از روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی امکان‌پذیر است. در سفر هوایی مقصد شما فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان خواهد بود.در سطح شهر نیز وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو، اتوبوس، تاکسی، دوچرخه و درشکه (در بخش تاریخی شهر)، برای عبور و مرور گردشگران در دسترس هستند.

سوغاتی اصفهان

اصفهان به‌عنوان یک شهر فرهنگی و تاریخی خاستگاه بسیاری از هنرهای دستی کشور ماست؛ این آثار هنری زیبا و فاخر سوغاتی‌های نصف جهان‌اند.
خاتم کاری
کاشی کاری
قلم زنی، مینیاتور
میناکاری
زرگری نقره و طلا
منبت کاری 
سیم کشی
زر کشی
زربافی
گلابتون دوزی
پولک دوزی
سکمه دوزی
قالی بافی
مسگری
فیروزه کوبی
عبا بافی
گیوه بافی
نقره و ملیله 
در کنار این صنایع دستی، گز اصفهان که همه با طعم بی‌نظیر آن آشنا هستیم، مهم‌ترین سوغاتی این شهر است. پولکی، سوهان، سوهان عسلی، جوز قندی، شیرینی کرکی، برشتوک، نخود‌آب، نبات و گوش‌فیل سایر خوراکی‌هایی هستند که هنگام سفر با تور اصفهان می‌توانید به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ