02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور یزد

شهر یزد بدون شک یکی از خاستگاه‌های اصلی فرهنگ، هنر، معماری و تاریخ ایران است. اولین شهر خشتی دنیا که به شهر بادگیرها شهرت دارد، سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان است. همچنین بسیاری از داخل کشور به شوق قدم زدن در میان ساختمان‌های خاکی رنگ و جذابش و آشنایی بیشتر با فرهنگ آن به یزد سفر می‌کنند. این شهر از معدود شهرهای کشور است که بافت سنتی‌اش هنوز پابرجاست.در سفر با تور یزد خبری از تفریحات هیجان‌انگیز و مفرح نیست و شما دعوتید به یک سفر پر از پیاده‌روی و شهرگردی در میان تاریخ باشکوه کشورمان.

آشنایی با یزد

شهر یزد میان رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق در دشتی یزد اردکان واقع شده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که آبادی‌های این شهر به قرن پنجم هجری باز‌می‌گردد. کلمه یزد به‌معنای پاک و مقدس است. در طول تاریخ به این شهر سرزمین مقدس و شهر خدا نیز می‌گفتند. در برخی روایات تاریخی کشورمان آمده که در دوره ساسانی و به دستور یزدگرد شهری به‌نام «یزدان گرد» در محل یزد امروزی بنا شد.اما تاریخچه نام این شهر به اینجا ختم نمی‌شود. کثه به معنی شهر دارای کتس (قنات)، فرافر به معنی دژ بالایی، ایساتیس استعاره از شهر دارای چشمه یا قنات بزرگ، ایستیخای هم معنی با ایساتیس و هرفت به معنای دژ نگهبانی، برخی از نام‌های مختلف این شهر در تاریخ بلندبالای آن هستند.بعد از تصرف ایران در حمله اعراب به این شهر لقب دارالعباده دادند. هرچند امروزه یزد را برخی با نام حسینه‌ها و هیئت عزاداری‌اش می‌شناسند، اما در جای‌جای آن آثار دوره زرتشتیان و تقدس آتش برای آن‌ها دیده می‌شود.

دانستی‌های شهر یزد

شهر یزد در تابستان سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد. 
این شهر با شهرهای حمص در سوریه، یازبرین در مجارستان، نزوی در عمان، اولگین در کوبا و یئوسو در کره جنوبی، پیوند خواهرخواندگی دارد. 
قدیمی‌ترین نخل کشور در این شهر قرار دارد. 
در کوچه و پس کوچه‌های شهر با دوچرخه‌سواران بسیاری مواجه می‌شوید؛ به‌همین دلیل به آن شهر دوچرخه‌ها نیز می‌گویند. 
گفته می‌شود نخستین بانک یا صندوق امانات جهان، حدود ۱۷۰۰ سال پیش در یزد تاسیس شده است. 
جالب است بدانید که یزد قطب پزشکی کشور محسوب می‌شود.
بلندترین مناره‌های کشور در یزد ساخته شده‌اند.
بر سر اولین یا دومین شهر خشتی جهان بودن یزد، مناقشاتی وجود دارد. عده‌ای ونیز را اولین شهر خشتی جهان و یزد را در مقام دوم می‌دانند.
به این شهر زادگاه معماری آب، باد و قنات نیز گفته می‌شود.
یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب یزد کویرهای اطراف آن است که مهمانان این شهر در طول سفرشان می‌توانند تجربه کویرگردی نیز داشته باشند.
یکی دیگر از نکات جذاب این شهر سکوت و آرامش آن است. یزد از شهرهای کم جمعیت کشور محسوب می‌شود و این موضوع سبب شده شهری آرام و خلوت باشد.

آب و هوای یزد

یزد در بخش مرکزی و کویری کشورمان قرار گرفته و همسایه دشت لوت است. این شهر از سطح دریا ۴۰۷۵ متر ارتفاع دارد. هم‌جواری با بخش کویری کشور، آب‌وهوایی کاملا گرم و خشک را در این شهر پدید آورده است. یزد یک فصل گرمای طولانی از اسفند ماه تا اواخر مهر دارد و یک فصل خنک کوتاه مدت یا تاحدودی سرد از اوایل آبان تا اواخر بهمن دارد.گرمای شدید یزد از اواسط بهار آغاز می‌شود، اوایل بهار هوای این شهر معتدل است. تابستان‌های یزد گرم و خشک و پاییز آن هوایی نسبتا خنک و معتدل دارد. در زمستان این شهر هم خبری از برف و بوران نیست و مانند همه مناطق کویری، شب‌های زمستانی آن سرد هستند. با این تفاسیر بهترین زمان برای سفر با تور یزد اوایل پاییز یا اواخر زمستان و اوایل بهار است.

جاهای دیدنی یزد

همان‌طور که از ابتدا بارها اشاره شد، بافت تاریخی شهر یزد برخلاف سایر شهرهای کشور تا حدود زیادی همچنان پا برجاست. اصلی‌ترین دلیل و انگیزه سفر با تور یزد را هم می‌توان گشت‌وگذار در دل این بافت تاریخی و بازدید از آثار و ساختمان‌های و قدیمی باستانی آن دانست. 
مسجد جامع یزد
مجموعه امیر چخماق
آتشکده یزد
برج سکوت
باغ دولت آباد (ثبت شده در یونسکو)
قلعه سر یزد
مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر
خانه لاری‌ها
موزه آب یزد
آب انبار شش بادگیر
بازار و حمام خان
غار شگفت انگیز یزدان
میدان وقت الساعت
محله فهادان
زورخانه صاحب الزمان
کویر دروازه قرآن
تالاب پساب یزد

جاذبه‌های گردشگری اطراف یزد

جاذبه‌ها و دیدنی‌های یزد به داخل شهر محدود نمی‌شود. همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، هم‌جواری یزد با مناطق کویری کشور سبب شده تورهای کویرگردی در اطراف آن نیز برای گردشگران جذاب و هیجان‌انگیز باشد.علاوه‌بر‌این در اطراف این شهر تاریخی نیز چندین جاذبه گردشگری مهم قرار گرفته که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.
روستای فهرج: در فاصله ۲۶ کیلومتری یزد
بافت تاریخی میبد: در فاصله ۵۵ کیلومتری یزد
زیارتگاه چک چک (دخمه زرتشتیان): در فاصله ۹۹ کیلومتری یزد
روستای خرانق: در فاصله ۷۷ کیلومتری یزد
کوه ریگ مهریز (تپه شنی مشهور): در فاصله ۴۵ کیلومتری یزد
کویر عقدا: در فاصله ۱۰۲ کیلومتری یزد

غذاهای یزد

فرهنگ و طبع غذایی شهر یزد با میوه‌ها رابطه بسیار محکمی دارد. تقریبا در تمامی غذاهای سنتی و اصیل آن یک یا چند نوع میوه در مواد اولیه به‌چشم می‌خورد. فرهنگ غذایی این شهر و مردمانش غنی و گسترده است و غذاهای سنتی یزد تنوع بسیار زیادی دارند.
آش شولی: معروف‌ترین غذای سنتی یزد است. این آش از ترکیب اوماج، سبزی آش، لپه، عدس، چغندر، پیاز، سرکه و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. مواد اولیه آش شولی در فصل زمستان و تابستان تفاوت‌هایی دارد. یزدی‌ها با آرد خمیری به نام اوماج درست می‌کنند و پس از پختن به آن اضافه می‌کنند.
قیمه یزدی: روش طبخ خورشت قیمه در شهر یزد با کل کشور تفاوت دارد. یزدی‌‌ها برای طبخ این خورشت از نخود به جای لپه استفاده می‌کنند.
خورشت کدو و سرکه شیره: غذای مخصوص مهمانی‌های یزد است. این خورشت از ترکیب پیاز، زردچوبه، گوشت ماهیچه یا مغز ران گوسفند با استخوان، کدو سبز، سرکه انگور، شکر و نمک و فلفل تهیه می‌شود.
خورشت سیب: ترکیبات داخل این خورشت مانند خورشت قیمه است؛ فقط به آن‌ها سیب شیرین، دارچین و زعفران اضافه می‌کنند.
فسنجان یزدی یا متنیجه: خورشت فسنجان نیز در فرهنگ یزدی کمی متفاوت با شهرهای دیگر طبخ می‌شود. یزدی‌ها به ترکیبات سنتی فسنجان چغندر، به، سیب، برگ زرد آلو یا آلوچه نیز اضافه می‌کنند و به آن متنیجه می‌گویند.
کله گیپا: همان دلمه سیرابی است. داخل سیرابی را با برنج، عدس و پیاز پر کرده و شبیه دلمه می‌پیچیند.
مشتوک: میان‌وعده یزدی‌هاست که از ترکیب نان خشک، پنیر، پیاز، تره و پیازچه تهیه می‌شود.
ماقوت: دسر یزدی است که از نشاسته، شیره انگور، گلاب، زعفران و شکر تهیه می‌شود.
فله: یکی از دسرها شهر یزد که از جوشاندن آغوز (شیر اول بز، گاو یا گوسفند) تهیه شده و به شکل فرنی است.
مردم یزد چندین آش با طعم‌ها و طبع‌های مختلف می‌پزند. آش سرکه شیره، آش جوگاو، آش کدو حلوایی، آش انار، آش تمبرهندی، آش آبغوره، آش ماش (صبحانه یزدی)، آش توکی، آش کلم و آش گشنیز، آش یا شورباهای سنتی این شهر هستند.همچنین یزدی‌ها چندین نوع کوفته مختلف در فرهنگ غذاییشان دارند. کوفته نخودچی، کوفته برنج و کوفته هویج نیز از غذاهای سنتی یزدی‌ها هستند. قاطی پلوهای سنتی یزد هم پلو یزدی، پلو توکی و گندم پلو نام دارند.درنجوش، اشکنه ارده، اشکنه سماوری، اشکنه مرزن‌جوش و حلوای برنج نیز برخی دیگر از غذاهای سنتی این شهر هستند. یزدی‌ها برای صبحانه و عصرانه نان‌های محلی سوروک و لتیر می‌پزند.

سفر به یزد

برای سفر هوایی به شهر یزد مقصد شما فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی خواهد بود. در سفر ریلی ایستگاه راه‌آهن یزد و در سفرهای جاده‌ای با اتوبوس ترمینال الغدیر مقصد گردشگران این شهر هستند.برای رفت‌وآمد درون شهری در سفر با تور یزد هم اتوبوس، تاکسی‌های شهری و سامانه‌های آنلاین تاکسی در خدمت مسافران هستند. شهر یزد مترو ندارد.

هتل‌های معروف یزد

هتل داد یزد: یک هتل ۴ ستاره که قدمتی ۹۰ ساله دارد. این مجموعه اقامتی جزوی از بافت تاریخی این شهر محسوب می‌شود. 
هتل پارسیان صفائیه یزد: هتلی ۵ ستاره با طراحی و دکوراسیونی شبیه به بافت باستانی یزد است. این مجموعه اقامتی دارای سه فاز است که فاز قدیمی آن با نام هتل باغ در سال ۱۳۳۵ افتتاح و در سال ۱۳۹۴ بازسازی شد. فازهای جدیدتر این هتل در سال ۱۳۷۸ افتتاح شدند.
هتل مشیرالممالک یزد: از دیگر هتل‌های این شهر با معماری قاجاری است. ساختمان این مجموعه اقامتی ۴ ستاره در دوره قاجار بنا شده و نوسازی و تبدیل آن به هتل در سال ۱۳۹۷ انجام شده است. ساختمان هتل مشیرالممالک یزد دارای یک بادگیر تاریخی و زیباست.
هتل سنتی فهادان یزد: در میان بافت تاریخی شهر قرار دارد و ساختمان آن در آثار ملی کشور ثبت شده است. این مجموعه اقامتی در واقع یک هتل موزه به‌شمار می‌رود و قدمتش به ۲۵۰ سال پیش باز‌می‌گردد.

سوغاتی یزد

یزد هم مانند سایر شهرهای کشورمان خاستگاه بخشی از هنر و صنایع دستی کشور است. مردم این شهر سال‌هاست به تولید آثار هنری زیبا و ارزشمند می‌پردازند. این آثار هنری می‌توانند جذاب‌ترین سوغاتی از سفر با تور یزد باشند.
ترمه یزد
زیلو یزد
چادر شب
شمد بافی
ظروف مسی
در کنار این‌ها شیرینی‌ها و تنقلات لذیذ و مقوی یزدی نیز سوغاتی‌های فوق‌العاده از این شهر هستند.
قطاب یزدی
باقلوا یزدی
پشمک یزدی
حلوا ارده
نقل

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ