02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

جنگل گیسوم رشت

جنگل گیسوم رشت کجاست؟

تلاقی جنگل و ساحل یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی دنیاست. این صحنه زیبا را می‌توان با گذر از تونل درخت‌های تنومند جنگل گیسوم در استان گیلان دید. اگر با خرید بلیط هوا رشت به این شهر سفر کردید، حتما بازدید از جنگل یا پارک جنگلی گیسوم را در برنامه سفر خود قرار دهید. در این جنگل با انبوهی از درختان تنومند و بلند و یک مسیر زیبا که شبیه به تونل است مواجه خواهید شد. انتهای این مسیر سرسبز به ساحلی بکر و خارق‌العاده می‌رسد و ساحل گیسوم نیز از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان به‌شمار می‌رود. جنگل گیسوم رشت یک منطقه تفریحی و ییلاقی بی‌نظیر در شمال کشور است که سالانه گردشگران بسیاری برای گذراندن لحظاتی خوش و فراموش نشدنی به آن سر می‌زنند. بیایید با این منطقه زیبای تفریحی بیشتر آشنا شویم.

jungelgisoomrasht

آشنایی با جنگل گیسوم

گیسوم در جوار روستایی با همین نام قرار دارد و یک منطقه سرسبز با وسعت حدودا ۸۰ هکتاری است (محلی‌ها به این روستا گسم یا گتگسر نیز می‌گویند). این منطقه از توابع بخش پره‌سره از دهستان دیناچال در استان تالش است. حدود ۱۵ سال پیش شهرداری تالش تصمیم گرفت این منطقه را تبدیل به پارک جنگلی و یک مکان تفریحی کند. بخشی از پارک جنگلی دکتر درستکار نیز در محدوده جنگل گیسوم واقع شده است. یکی از جذاب‌ترین عناصر موجود در جنگل گیسوم تنوع گونه‌های گیاهی آن است. در این جنگل بیش از ۷۶ گونه گیاهی از ۶۶ جنس و ۴۴ خانواده یافت می‌شود. می‌توان گفت گیسوم یکی از متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی را در شمال کشور یا تمام مناطق طبیعی ایران دارد.

در مورد حیوانات دیده شده در این جنگل بیشترین تعداد مربوط به بزهای کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش و قرقاول بوده است. پس هنگام اقامت یا گشت‌وگذار در این ناحیه باد حواستان به حضور همه این حیوانات به‌ویژه نوع گوشت‌خوار آن‌ها مثل پلنگ، خرس و گرگ باشد. توجه کنید که جنگل گیسوم خانه و قلمروی این حیوانات است و شما موظف به رعایت حریم خصوصی آن‌ها هستید؛ پس سعی کنید تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و از آزار آن‌ها به هر شکل بپرهیزید.

rashtGisoomjungel

ساحل گیسوم

گفتیم که در انتهای جاده جنگل گیسوم، به ساحل می‌رسید. ساحل گیسوم یکی از بکرترین و زیباترین سواحل شمالی کشور و استان گیلان محسوب می‌شود. در این ساحل رویایی منطقه شنا برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شده است. امکانات انواع تفریحات آبی و ساحلی نیز در این منطقه به گردشگران ارائه می‌شود. جت اسکی، پاراسل، قایق‌سواری، پاراگلایدر، شاتل و…، بخشی از این تفریحات هستند. پلاژها و بوفه‌های غذا نیز گوشه‌ای دیگر امکانات گردشگری ساحل گیسوم‌اند.

امکانات تفریحی جنگل گیسوم

همان‌طور که اشاره کردیم، شهرداری تالش تقریبا ۱۵ سال پیش، تصمیم گرفت ناحیه بکر و دست‌نخورده گیسوم را به یک مکان توریستی و تفریحی تبدیل کند. بنابراین امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری متعددی طی این سال‌ها در جنگل گیسوم فراهم شده است. پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، بازار، نانوایی، رستوران یا بوفه غذا،‌ دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، ترامپولین (برای کودکان)، پارک بادی (برای کودکان) و…، از جمله امکانات و خدمات رفاهی و تفریحی موجود در جنگل گیسوم گیلان‌اند.

برای گشت‌وگذار در دل این جنگل بکر گزینه‌های مختلف مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در دسترس گردشگران است. گفتیم که، در ساحل گیسوم نیز تفریحات آبی و ساحلی در دسترس‌اند که جذابیت‌های این منطقه را چند برابر می‌کنند. در بوفه‌های غذاخوری موجود در جنگل و ساحل هم انواع غذاها و تنقلات لذیذ محلی و غیرمحلی یافت می‌شود.

jangalhayegisoomrasht


جنگل گیسوم مسیر در رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد (تقریبا انتهای حوزه استان گیلان). گیسوم در ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. اگر با خرید بلیط هواپیما رشت به این شهر و استان گیلان سفر کردید و قصد رفتن به جنگل گیسوم را داشتید، مسیر زیر پیش روی شماست. برای رسیدن به این جنگل زیبا و رویایی و ساحل بی‌نظیر انتهای آن، باید وارد مسیر رشت به آستارا شوید و پس از حدود ۹۰ کیلومتر به این مکان برسید. ۱۰ کیلومتر مانده به پایان جاده ورودی جنگل را مشاهده خواهید کرد.

جنگل گیسوم یکی از بهترین مناطق شمالی کشور برای کمپینگ و آفرود سواری است. اما توجه داشته باشید که هنگام گشت‌وگذار و کمپ زدن در این جنگل سرسبز، آرامش محیط را به‌خاطر حیوانات جنگل برهم نزنید. از ریختن زباله و نابودی گیاهان نیز به‌طور جدی خودداری کنید. همچنین موارد ایمنی را به‌ویژه هنگام روشن کردن آتش به‌طور کامل رعایت کنید. (این نکات را در تمامی مناطق طبیعی و گردشگری کشور رعایت کنید)

بهترین زمان برای رفتن به جنگل گیسوم

شمال کشور در تمامی فصول سال زیباست؛ اما تابستان‌های آن بسیار شرجی و مرطوب است. جنگلی که در نزدیکی ساحل قرار دارد نیز قطعا در این فصل آب‌وهوایی کاملا شرجی و گرم دارد. پس ممکن است تابستان زمان مناسبی برای رفتن به جنگل گیسوم نباشد. اما بهار این منطقه پر از شکوفه، باران و زیبایی است. فصول پاییز و زمستان هم ساحل و جنگل گیسوم بسیار زیبا، جذاب و دیدنی هستند. سوغاتی این جنگل مانند سایر بخش‌های استان گیلان، زیتون و انواع ترشیجات و از آن مهم‌تر کلوچه است. این منطقه تفریحی در تمام ساعات شبانه‌روز باز بوده و رفتن به آن محدودیت زمانی ندارد.

gisoomrasht

اقامت در جنگل گیسوم رشت

عموما گردشگران در این مکان چادر زده و کمپ می‌کنند. اما گزینه‌های اقامتی مختلفی نیز در این منطقه وجود دارد. برخی از اهالی روستای گیسوم خانه‌های بومی خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. همچنین در طرح گیسوم سوئیت ویلاهای مجهز برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.

مناطق گردشگری اطراف جنگل گیسوم

استان گیلان سراسر جاذبه گردشگری طبیعی است. این منطقه سرسبز شمالی زیبایی‌های طبیعی بسیاری دارد که جنگل گیسوم تنها یکی از آن‌هاست. در اطراف این جنگل جذاب، مناطق زیبای تفریحی و گردشگری متعددی دارد. آبشار ویسادار، جاده اسالم به خلخال، قلعه رودخان، ماسوله، چمخاله گیلان، پارک جنگلی سیاه‌داران، منطقه ییلاقی دوخاله کوه، دریاچه سراگاه، ییلاق سوباتان، غار گنج خانه، تالاب استیل، آبشار لاتون و گردنه حیران، جاذبه‌های گردشگری طبیعی اطراف گیسوم هستند. خانه میرزا کوچک خان نیز یکی از مکان‌های تاریخی در این منطقه به‌شمار می‌رود. سورتمه تالش نیز در نزدیکی جنگل گیسوم واقع شده است.

gisoomgilan

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ