02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

شناخت فرهنگ کیش و چگونگی ارتباط با آنها

06 فروردین ، 1403
راز آسمان پایتخت

فرهنگ و آداب و رسوم بومیان کیش؛ گذشته و حال

بومیان کیش مردمی هستند که از قدیم در جزیره کیش زندگی می کردند. آنها دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود هستند که برگرفته از تاریخ، جغرافیا، مذهب و سنت های این جزیره است. بومیان کیش به عنوان یک قوم مستقل شناخته نمی شوند، اما دارای هویت و افتخار فرهنگی هستند. در این مقاله راجع به شناخت فرهنگ کیش و چگونگی ارتباط با آنها بشناسید صبحت خواهیم کرد. بومیان کیش در زمینه های مختلفی فرهنگ خاص خود را دارند. برخی از این زمینه ها عبارتند از:

kishhhhh

پزبان

بومیان کیش زبان فارسی را با لهجه ای خاص به کار می برند. این لهجه شباهت های زیادی به لهجه بندرعباس و جزایر هرمزگان دارد. بومیان کیش از بعضی کلمات و عبارات خاص خود نیز استفاده می کنند.

آیین ها و مناسبت ها

بومیان کیش به عنوان یک جامعه مسلمان، آیین ها و مناسبت های اسلامی را رعایت می کنند. اما آنها نیز دارای برخی آیین های سنتی و محلی هستند که در طول سال برگزار می شوند. برای مثال، «پیر شال» یک آیین است که در پایان سال شمسی، بومیان کیش با پوشیدن لباس های قدیمی و رقصیدن در خیابان ها، به استقبال سال جدید میروند. حجامت نیز یک آیین درمانی است که در روز پنج شنبه قبل از نوروز، بومیان کیش با خون گیری از سر و پشت، خود را از بلایا و بیماری ها پاک می کنند.

kishhhhh

ادب و هنر

بومیان کیش دارای ادب و هنر های خاص خود هستند که نشان دهنده خلاقیت و تخصص آنها است. شعر، داستان، تئاتر، موسیقی، رقص و نقاشی از جمله فعالیت های فرهنگی و هنری بومیان کیش است.

khane_mardom_shenasi_kish

خانه مردم شناسی بومیان کیش؛ شاهدی بر تاریخ و سنت جزیره

یکی از پاسخ ها به سوال چگونه در کیش با محلی ها ارتباط برقرار کنید و فرهنگ آنها را بشناسید این است که با سبک زندگی آن ها آشنا شوید. خانه مردم شناسی بومیان کیش یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزیره کیش است که در محله سفین قدیم واقع شده است. این خانه 200 سال قدمت دارد و نشان دهنده زندگی، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنر های بومیان کیش است. این خانه به عنوان یک موزه مردم شناسی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ و تاریخ جزیره ایجاد شده است. در ادامه به معرفی بخش های مختلف این خانه و جاذبه های آن می پردازیم.

حیاط خانه

وقتی وارد خانه می شوید، با حیاط بزرگ و سنتی آن روبرو می شوید. در حیاط، چندین تخت خواب تابستانی، چندین اتاق، چندین انبار و چندین حجله (پارچه های رنگی که دور تا دور حیاط پهن شده اند) قرار دارند. در حجله ها، لباس های سنتی، صدف ها، ابزار صید مروارید، تصاویر قدیمی و دست سازه های صدف دیده می شوند.

اتاق ها

در خانه چندین اتاق با کاربرد های مختلف وجود دارد. برخی از این اتاق ها عبارتند از

اتاق میهمان مردان

این اتاق نماد کرم و محبت بومیان کیش است. در این اتاق، لباس های سنتی، تصاویر قدیمی، قالیچه ها، تور های صید مروارید، قرقره ها و وسایل غواصی دیده می شوند.

اتاق زمستانه

این اتاق با سبک زمستانه و رو به آفتاب ساخته شده است. در این اتاق، تخت خواب، قالیچه ها، پتو، جام (ظرف)، قورس (ظرف)، قلمکار (ظرف) و سامان (ظرف) دیده می شود.

kishhhhh

صنایع دستی و هنر های بومی، از مروارید تا صدف

آشنا شدن با صنایع دستی و محصولات محلی کیش باعث می شود که متوجه شوید چگونه در کیش با محلی ها ارتباط برقرار کنید و فرهنگ آنها را بشناسید. جزیره کیش یکی از قطب های گردشگری و تجاری ایران است که دارای طبیعت زیبا، امکانات رفاهی، فرهنگ متنوع و صنایع دستی خاص است. صنایع دستی و هنر های بومی کیش نشان دهنده تاریخ، فرهنگ، هویت و خلاقیت مردم این جزیره هستند. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از این صنایع دستی و هنر های بومی می پردازیم.

شیرکی پیچ

شیرکی پیچ یا گلیم سوزنی یک نوع زیر انداز سنتی است که با استفاده از نخ های رنگین و الگو های منحصر به فرد بافته می شود. این صنعت دستی بسیار زحمت بر و زمان بر است و نشان دهنده صبر و دقت بافنده است. شیرکی پیچ ها در بازار صنایع دستی کیش به فروش می رسند و مورد توجه گردشگران قرار می گیرند.

کوزه های سفالی

کوزه های سفالی از دیرباز در جزیره کیش برای نگهداری آب، شیر، روغن، ماست و غذا استفاده می شدند. این کوزه ها با استفاده از خاک رس و گل مارن ساخته می شوند و رنگ سبز خاص خود را به لطف آهن موجود در خاک دارند. کوزه های سفالی علاوه بر کاربرد خانگی، به عنوان ظروف تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

kishhhhh

صدف کاری

صدف کاری یکی از هنر های بومی کیش است که با استفاده از صدف های دریایی و چوب، آثار زیبا و منحصر به فرد ساخته می شود. صدف کاران کیش با چسباندن تکه های صدف روی چوب، الگوها و نقش های مختلف را ایجاد می کنند. این هنر نشان دهنده تخصص و خلاقیت بومیان کیش در استفاده از منابع طبیعی است. صدف کاری ها در بازار صنایع دستی کیش به عنوان سوغات و تزئینات مختلف به فروش می رسند.

kishhhhh

غذا های محلی و خوراکی های بومیان کیش؛ طعم و عطر جنوب

جزیره کیش یکی از مقاصد گردشگری و تجاری محبوب ایران است که علاوه بر طبیعت زیبا و امکانات رفاهی، دارای فرهنگ و غذا های متنوع و خوشمزه است. غذا های محلی و بومی کیش نشان دهنده تاریخ، فرهنگ، هویت و خلاقیت مردم این جزیره هستند. اگر غذا های محلی کیش را بخورید متوجه سبک زندگی و جواب سوال چگونه در کیش با محلی ها ارتباط برقرار کنید و فرهنگ آنها را بشناسید خواهید شد. در این مقاله به معرفی برخی از این غذا های محلی و خوراکی های بومی کیش می پردازیم.

مضروبه

یکی از خوشمزه ترین غذا های کیش، مضروبه است. در تهیه این غذا، ماهی به همراه برنج، سبزیجات معطر و ادویه جات در پیاز و سیر نگینی شده تفت داده و با آب پخته می شود. این غذا طعم تند و تیز دارد و با دورچین ترشی یا خورشت بامیه سرو می شود. 

قلیه ماهی

قلیه ماهی از معروف ترین غذا های کیش است که با استفاده از ماهی هوور، تمبر هندی، سبزیجات، سیر، پوره گوجه فرنگی و ادویه جات تند تهیه می شود. این خورشت با برنج سرو می شود و طعم شور، ترش و تند دارد. 
اینها فقط چند نمونه از غذا های محلی و خوراکی های بومی کیش بودند. برای آشنایی بیشتر با این غذاها و رستوران هایی که آنها را ارائه می دهند به سایت ها مراجعه کنید. امیدوارم از سفر به کیش و طعم این غذا های خوشمزه لذت ببرید. در این مقاله راجع به سوال چگونه در کیش با محلی ها ارتباط برقرار کنید و فرهنگ آنها را بشناسید صحبت شد و امیدواریم پاسخ آن را گرفته باشید.

شما میتوانید از طریق آژانس راز آسمان پایتخت اقدام به  تور لحظه اخری کیش بنمایید و ازسفر خود لذت ببرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ