02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای نوتردام فرانسه

کلیسا نوتردام فرانسه

بسیاری دهه شصتی ها کتاب گوژپشت نتردام را خوانده اند و با این کتاب خاطرات نوستالژیکی دارند. این کتاب نوشته ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسوی است که داستان در شهر زیبای پاریس پایتخت فرانسه اتفاق می افتد. در این مقاله نمی خواهیم در مورد این کتاب صحبت کنیم بلکه این نوشته در مورد یکی از شخصیت های این داستان است. اشتباه نکنید در مورد اسمرالدا آن دخترک زیبا و نگون بخت و همین طور کازیمودو که گوژپشت بی نوای داستان هم بود هم حرفی نمی زنیم. می خواهیم درباره شخصیت اصلی این رمان برایتان بگوییم.

تعجب نکنید شخصیت اصلی رمان انسان نیست. آنهایی که رمان را خوانده اند می دانند که در این داستان ساختمان و بنایی قدیمی توصیف می شود که بسیاری از اتفاقات در آن روی می دهد و نقش معنوی انکای ناپذیری در این رمان دارد. بله کلیسای نوتردام پاریس که در رمان ویکتور هوگو نقش مهمی دارد مورد نظر ما در این مقاله است.

1NotreDame

کلیسای جامع نوتردام پاریس بنایی به جای مانده از قرن یازدهم میلادی است . این کلیسای زیبا و با شکوه امروزه یک بنای ملی و یکی از نمادهای فرهنگی کشور فرانسعه است کلیسای نوتردام واقع در جزیره سیته در میانه رود سن و منطقه چهار در مرکز شهر پاریس واقع شده‌است.این کلیسا یکی از مهم ترین بنا های کشور فرانسه است و سالانه بالغ بر 15 میلیون نفر از سراسر جهان از آن بازدید می کنند. فرانسوی ها به این کلیسا بسیار افتخار می کنند و جزو اولین بناهایی بود که ثبت ملی شد و جزو میراث جهانی قرار گرفت.

محلی که امروزه این کلیسا واقع شده تاریخ بسیار دوری دارد. این محل در قبل از پیدایش مسیحیت نیز یک مکان مذهبی بوده است. چهار قرن ابتدایی میلادی  یک معبد غیر مسیحی در این مکان وجود داشته است که با رواج مسحیت جای خود را به یک کلیسای مسیحی داد و کلیسایی برزگ در قرن چهارم میلادی در این مکان ساخته شد. با بزرگ شدن پاریس و افزایش جمعیت این شهر کلیسای موجود برای این جمعیت کافی نبود و تصمیم گرفته شد بنای قبلی خراب شود و کلیسایی بزرگتر ساخته شود.

NotreDame2

دستور ساخت این کلیسای بزرگ را لویی هفتم پادشاه وقت فرانسه صادر کرد. او از سازندگان خواست ساخت این کلیسا به گونه ای باشد که نشان دهنده عظمت و شکوه معماری فرانسه در پیش چشم جهانیان باشد. به همین خاطر این کلیسای بزرگ با وسواس بسیار و معماری بی نظیری با سبک گوتیک ساخته شد. دقت صرف شده و مصالح به کار رفته و همین طور تزئینات این کلیسا به اندازه ای باشکوه و پر ابهت کار شد که پایان ساخت آن حدود دو قرن طول کشید.

NotreDame3

برج‌های این کلیسا هر کدام ۶۹ متر طول دارند  و برای رسیدن به بالای آن باید ۳۸۰ پله را بالا رفت. بلندی مناره این کلیسا ۹۶ متر می‌باشد. و بلندترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. 130 متر طول  ساختمان  و ۴۸ متر عرض آن می‌باشد. سقف این بنا بر روی ۷۵ ستون قرار گرفته است و کلیسا  ۱۱۳ عدد پنجره دارد.بنای کلیسای نوتردام با دیوار های بلند و مخصوصا برج های با شکوهش که یاد آور شکوه معماری گوتیک است چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. در دوران انقلاب فرانسه کلیسا مورد بازسازی قرار گرفت و معمار مشهور فرانسوی ویلوت لو دوک تغیراتی را در کلیسا ایجاد کرد که امروزه می توان گفت جذاب ترین دلیل بازدید از کلیسا است.

وی پیکره هایی از الاهه های باستانی را روی دیوار های کلیسا تراشید تا نگهبانی برای کلیسا باشند و از نفوذ شیطان جلوگیری کنند. به مرور پیکره ها و مجسمه های عجیب و غریب تری نیز روی دیوار های بیرونی و همین طور زیر شیروانی ها تراشیده شد که شمایل عجیب و غریبی دارند و شبیه شیاطین و ارواح و موجودات خیالی طراحی شده اند تا مانعی در برابر ورود شیاطین و ارواح خبیثه و موجودات شیطانی باشند.

5NotreDame

در تزئینات این کلیسا از مقادیر زیادی سنگ های نفیس و چوب های گرانبها استفاده شده است. در بالای ورودی اصلی کلیسا و 20 متری از سطح زمین ، بیست و هشت مجسمه سنگی سه و نیم متری نصب شده‌اند. آنها پادشاهانی را نشان می‌دهند که قبل از ظهور عیسی مسیح بر سرزمین بنی اسرائیل حکومت می کردند.این بنای زیبا و با شکوه که تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسا در فرانسه و جهان بود در سال 2019 دچار آتش سوزی گسترده و مهیبی شد. در این حادثه ناراحت کننده گنبد مخروطی سقف و برج کلیسا فرو ریخت و آسیب جدی به داخل کلیسا و تزئینات آن وارد آمد. در پی این حادثه بسیاری از علاقه مندان از سراسر جهان مبالغی را برای بازسازی این کلیسا و بنای قدیمی جمع آوری کردند.

4NotreDame

امیدواریم با باز سازی مجدد که سالها طول خواهد کشید این بنای باشکوه دوباره زنده شده و درهای آن به روی علاقه مندان باز شود.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ