02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

08 دی ، 1400
راز آسمان پایتخت

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران همواره مورد توجه توریستان و زائران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران بوده است. شهر مشهد علاوه بر حرم مطهر امام رضا دارای جاذبه های گردشگری، تاریخی، امکانات تفریحی قابل توجه ، پارک های آبی بی نظیر، مراکز خرید بزرگ و ... نیز می باشد. به همین دلیل شهر مشهد به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شده است. ما در این مقاله به معرفی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به عنوان بزرگترین فرودگاه این منطقه و دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران می پردازیم، تا شما بتوانید با آگاهی بیشتر برای انتخاب سفر هوایی و رزرو تور مشهد با پرواز ماهان اقدام نمایید

hasheminezhadairport

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

بررسی تاریخچه تاسیس فرودگاه هاشمی نژاد مشهد 

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و در بخش جنوب شرقی شهر مشهد تاسیس شد. این فرودگاه در ابتدا با نام فرودگاه مشهد تاسیس گردید و از این فرودگاه تنها یک پرواز به سمت پایتخت و پرواز های آموزشی انجام می گرفت. این فرودگاه بعد از گذشت ۱۶ سال با پیشرفت های چشمگیر و قابل توجهی مواجه شد به طوری که چند باند پرواز جدید به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد اضافه شد. بعد از آن امکان انجام پرواز های نظامی نیز به این فرودگاه اضافه گردید. با گذر زمان تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش پیدا کرد به طوری که در سال ۱۳۵۷ به علت افزایش میزان رفت و آمد مسافران، برای فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، چند پارکینگ بزرگ و مجزا، برج مراقبت پرواز، ساختمان های رفاهی و ... تاسیس گردید.

پروژه ساخت و توسعه این فرودگاه بعد از  انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و نام آن از فرودگاه مشهد به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد تغییر پیدا کرد. این فرودگاه امروزه به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین، پیشرفته ترین و کارآمد ترین فرودگاه ها در سطح کشور شناخته می شود. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی و پرواز های صورت گرفته در این فرودگاه می پردازیم.

forodgahhasheminezhadmashhad

پرواز های فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

سالیان بسیار زیادی است که شهر مشهد و استان خراسان رضوی به عنوان  توریستی ترین و پر رفت ‌آمد ترین شهر های ایران شناخته می شوند. شهر مشهد هر ساله میزبان تور های مشهد، تور مشهد نوروز،  تور لحظه اخری مشهد و ... می باشد. مسافران و زائرانی که قصد سفر به این شهر را دارند از راه های مختلف و با کمک قطار، هواپیما، خودرو شخصی و ... به این شهر سفر می کنند. استفاده از راه هوایی یکی از پرطرفدار ترین راه های سفر به مشهد مقدس می باشد. به همین دلیل هرسال پرواز های متعدد و بسیار زیادی از شهر ها و استان های مختلف ایران به سمت مشهد و فرودگاه هاشمی نژاد مشهد روانه می شود.  فرودگاه هاشمی نژاد مشهد از نظر تعداد پرواز بعد از فرودگاه امام خمینی در رتبه دوم به عنوان شلوغ ترین فرودگاه های ایران قرار دارد.

۱۴ شرکت هوایی داخلی و ۱۶ شرکت مسافربری خارجی با فرودگاه هاشمی نژاد مشهد همکاری میکنند به طوری که ظرفیت سالانه این فرودگاه به بیش از ۸ میلیون نفر در سال رسیده است. باند های موجود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد قابلیت تردد هواپیما هایی مثل بوئینگ ۷۴۷ را نیز دارند. فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به طور روزانه به شهر های تهران، تبریز، همدان، استانبول، بیروت، جده، بغداد، دوحه، شارجه، شیراز، کرمانشاه، کابل، نجف، اهواز، هرات و ... پرواز دارد.

hasheminezhadmashhad

امکانات موجود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

همانطور که گفته شد فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در طی سالیان متمادی شاهد پیشرفت ها و توصیه های چشمگیری بوده است. امروزه درون این فرودگاه امکانات رفاهی بسیار زیاد و متنوعی مثل ارائه سیم کارت های داخلی به مسافران خارجی، ارائه خدمات مربوط به تلفن های شهری و بین شهری، دسترسی به اینترنت پرسرعت برای مسافران و مراجعه کنندگان، دفاتر و شعبات مختلف شرکت های مسافربری معتبر، دفاتر فروش بلیط بسیاری از مکان های تفریحی و گردشگری شهر، امکان رزرو انواع هتل های موجود در مشهد از داخل فرودگاه، باجه های راهنمایی مسافران، فروشگاه صنایع دستی، فروشگاه بدلیجات و انگشتر، فروشگاه زعفران و سایر سوغات مشهد، نمازخانه، رستوران، باجه های بسته بندی لوازم مسافران به بهترین شکل ممکن، آسانسور، پله برقی، ترمینال های مسافربری، فروشگاه عینک و ساعت و ... وجود دارند. تمام موارد گفته شده  در کنار یکدیگر توانسته اند فرودگاه هاشمی نژاد مشهد را به یکی از بزرگترین، مجهز ترین و پر رفت آمد ترین فرودگاه های ایران تبدیل کنند.

hasheminezhadmashhadforodgah

پایانه های مسافربری موجود در فرودگاه

ترمینال شماره ۱ : ترمینال و پایانه شماره یک به پرواز های داخلی تعلق دارد و در قسمت شرقی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد واقع گردیده است. اما قسمت پذیرش بار، ارائه بلیط، دریافت کارت پرواز و ... پرواز های داخلی در قسمت غربی فرودگاه قرار دارد.

ترمینال شماره ۲: ترمینال شماره ۲ مربوط به بخش خروجی پرواز های خارجی می باشد. این ترمینال هر ساله میزبان بیش از ۲ میلیون مسافر و توریست می باشد.

ترمینال شماره ۳: ترمینال شماره ۳ نیز مانند ترمینال شماره ۲ به پرواز های خارجی اختصاص یافته است، با این تفاوت که ترمینال شماره سه مخصوص ورودی پروازهای خارجی می باشد. این بخش از فرودگاه هاشمی نژاد مشهد نیز هرسال میزبان بیش از ۲ میلیون توریست، زائر و ... می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی جاذبه های توریستی، گردشگری، تاریخی و تفریحی شهر مشهد و آشنایی بیشتر در زمینه فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به مجله آسمان مراجعه فرمایید.

hasheminezhadmashhasdairport

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ