02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

روستای زشک

03 خرداد ، 1402
راز آسمان پایتخت

روستای زشک مشهد

این جاذبه‌ها آثار و بناهای تاریخی، موزه‌ها، پارک‌ها و همچنین مناطق طبیعی و ییلاقی اطراف شهر هستند. مسافران تور لحظه آخری مشهد در کنار زیارت از حرم امام رضا می‌توانند از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنند. یکی از مناطق ییلاقی اطراف این شهر، روستای زشک مشهد است. این روستا یک منطقه ییلاقی و خوش آب‌وهواست که در ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. این روستا با درخت‌های پربار میوه، سقف‌های زیبای شیروانی، چشمه‌های جوشان و رودخانه خروشانش در شرایطی که شهر مشهد و مناطق اطراف آن به سرعت به‌سمت صنعتی شدن پیش می‌روند، همچنان بافت روستایی و طبیعت بکر خود را حفظ کرده است.  زشک یک مکان بسیار جذاب برای طبیعت‌گردی، کمپینگ و گشت‌وگذارهای خانوادگی به‌شمار می‌رود. این منطقه همچنین به‌دلیل این‌که در نزدیکی رشته کوه مشهور بینالود قرار گرفته محلی مشهور و محبوب برای کوه‌نوردان به‌شمار می‌رود و سالانه بسیاری از علاقه‌مندان به این ورزش، راهی این منطقه زیبا و سرسبز می‌شوند. بیایید کمی بیشتر با این منطقه زیبای توریستی در شهر مشهد آشنا شویم.

Zoshk

آشنایی با روستای زشک مشهد

کلمه زشک از ترکیب دو عبارت «زو» و «اشک» به‌دست آمده و معنی آن چشمه جوشان است. دلیل نام‌گذاری این منطقه را نیز می‌توان چشمه‌های جوشان آن دانست. در کنار این‌ها زشک سراسر سرسبزی و باغ‌های میوه است (گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو) و یک رودخانه دائمی پر آب دارد. این در حالی است که رودخانه‌ها و چشمه‌های اطراف این منطقه تقریبا خشک هستند. این روستا در همجواری کوه‌های بینالود مشهد قرار گرفته و جمعیت آن محدود است؛ اما به‌دلیل آب‌وهوای مطلوبش در تمام طول سال گردشگران بسیاری در آن آمد‌وشد دارند.

همچنین به‌دلیل همجواری با کوه‌های بینالود این منطقه دارای مسیرهای کوه‌نوردی جذاب و پرطرفدار به‌سمت قله چمن (با ۲۰۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا) و قله شیر‌باد است (با ۳۰۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا). این موضوع باعث شده روستای زشک مشهد در تمام طول سال میزبان علاقه‌مندان به ورزش کوه‌نوردی باشد. شرایط آب‌وهوایی این منطقه سبب شده تا ساکنین آن باغ‌داری، دام‌پروری، پرورش شیلات و تاحدودی تولید صنایع دستی مشغول باشند. روستای زشک دارای سه بخش روستایی به‌نام‌های زشک علیا، محله زشک سفلی، استخرکاس است و نان‌های محلی آن بسیار معروف و لذیذ هستند.

Zoshk

دیدنی‌های روستای زشک

روستای زشک علاوه‌بر این‌که خود یک منطقه ییلاقی جذاب برای گشت‌وگذار مسافران تور لحظه آخری مشهد به‌شمار می‌رود؛ دیدنی‌های مختلفی دارد که گردشگران می‌توانند لحظات خوش و به‌یادماندنی را در آن‌ها سپری کنند.

رودخانه زشک: این رود از کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد و در شرایطی که رودها و چشمه‌های اطراف آن طی خشک‌سالی‌های اخیر تقریبا خشک شده‌اند، همچنان خروشان است. این رود به «کشف رود» مشهد می‌رسد و در مسیر کوه‌نوردی روستا قرار دارد.
تله‌کابین زشک: نخستین تله‌کابین شمال شرق کشور در روستای زشک ساخته شده و یکی از مجهزترین تلکه‌کابین‌های ایران به‌شمار می‌رود. تله‌کابین زشک قابلیت جابه‌جایی روزانه ۸ تا ۱۰‌هزار نفر را دارد.
چشمه قل‌قلی: این چشمه در ابتدای مسیر کوه‌نوردی روستا قرار دارد و چشمه‌ای بسیار جوشان و پرآب به‌شمار می‌رود. برای رسیدن به این چشمه از داخل روستا، باید یک مسیر ۴ کیلومتری خاکی را طی کنید.
قله شیرباد: قله شیرباد با ارتفاع حدودی ۳‌هزار و ۳۰متر، بلندترین قله رشته کوه بینالود مشهد به‌شمار می‌رود که مسیر صعود به آن از روستای زشک می‌گذرد. مسیر رسیدن به شیرباد از کنار رودخانه زشک عبور می‌کند. این قله علاوه‌بر آن‌که مرتفع‌ترین بخش رشته کوه بینالود است به‌عنوان بلندترین منطقه در میان سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی شناخته می‌شود؛ بنابراین به آن «بام خراسان» نیز می‌گویند.
قله چمن: ارتفاع قله چمن از شیرباد ۱۰۰۰متر کم‌تر است و دومین قله مرتفع در رشته کوه بینالود به‌شمار می‌‌رود. مسیر رسیدن به این قله شیب ملایمی دارد و برای صعود به آن، نیاز به تجهیزات خاص کوه‌نوردی و تخصص در این رشته نیست و عموم گردشگران امکان صعود به این مکان را دارند. البته توجه داشته باشید که قله چمن نیز مانند سایر بخش‌های کوهستانی سختی‌های مسیر را دارد و آمادگی بدنی برای رسیدن به آن نیاز است.
دره نهل: در دامنه شرقی قله مرتفع شیرباد، یک دره سرسبز دیده می‌شود که رودخانه خروشان زشک از این منطقه سرچشمه می‌گیرد به این دشت سرسبز، دره نهل می‌گویند. در این دره یک چشمه جوشان با همین نام نیز وجود دارد. چشمه نهل در یک بخش چمن‌زاری معروف به «چمن‌زار اولنگ» قرار گرفته است. دره نهل روستای زشک مکانی برای رویش گل‌های بابونه به‌شمار می‌رود و در سراسر منطقه این گل‌های زیبا به‌چشم می‌خورند.

Zoshk

روستای زشک کجاست؟

اگر با تور مشهد با قطار vip راهی این شهر شدید و قصد بازدید از روستای زشک را داشتید، باید از این شهر به‌سمت منطقه ییلاقی شاندیز حرکت کنید (از مسیر بلوار وکیل‌آباد). این روستا در ۱۵ کیلومتر شاندیز، ۲۰ کیلومتری شهر مشهد و امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود قرار گرفته است. روستای ابرده مشهد هم که یکی از مناطق ییلاقی جذاب در این منطقه به‌شمار می‌رود در مسیر میانی منطقه شاندیز و روستای زشک قرار دارد. تاکسی‌های شهری شما را به این منطقه می‌رسانند و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به زشک، ایستگاه متروی وکیل‌آباد است که در آنجا هم تاکسی‌ها گردشگران را به سمت روستا می‌برند. همچنین برای بازگشت به شهر همیشه تاکسی‌ها در نزدیکی این منطقه زشک حضور دارند.در این روستا علاوه‌بر دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی متعدد، رستوران‌ها و چای‌خانه‌های سنتی فراوانی وجود دارد که گردشگران می‌توانند از خدمات آن‌ها حین گشت‌وگذار در منطقه زشک بهره ببرند.

Zoshk

بهترین زمان برای رفتن به روستای زشک

به‌طور کلی شهر مشهد در زمستان‌های آب‌وهوای سردی دارد و در مناطق ییلاقی آن شش ماهه دوم سال یعنی پاییز و زمستان عموما شاهد بارش برف و باران هستیم. روستای زشک که یک منطقه ییلاقی و کوهستانی در اطراف این شهر است هم زمستان‌های سرد همراه با بارندگی دارد. بنابراین فصل‌های پاییز و زمستان، زمان مناسبی برای رفتن به این منطقه نیست. بهترین زمان برای رفتن به روستای زشک را می‌توان فصل بهار دانست که آب‌وهوای آن معتدل با بارش‌های دوست‌داشتی بهاره است. البته تابستان‌های زشک هم برای گشت‌وگذار طبیعت‌گردی زمان مناسبی به‌شمار می‌رود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ