02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد جامع تفلیس

مسجد جامع تفلیس

کشور گرجستان در ناحیه قفقاز واقع شده است و قبل از استقلال فروپاشی شوروی یکی از ایالات آن شمرده می شد. این کشور قبل از انضمام به خاک روسیه در طول چند قرن میان ایران و عثمانی دست به دست می شد. بنابر هنگامی که به شهر تفلیس پایتخت این کشور سفر می کنید می توانید یادگارهای تاریخی از دوران سلطه ایران و امپراطوری عثمانی را در آن پیدا کنید که امروزه جزو جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می روند.

TbilisiGrandMosque1

یکی از این جاذبه های تاریخی مسجد جامع تفلیس است که شما را به بازدید از آن دعوت می کنیم. در مورد بنای این مسجد و ساخت آن روایات مختلف و گاه متناقضی ذکر شده است. در بعضی منابع اولین مسجد جامع تفلیس را سلطان عثمانی بر روی بنای کلیسایی بنا کرد که بنای آن به روش مسلمانان سنی ساخته شد، بعد از آن در زمان سلطه ایران در تفلیس، نادر شاه افشار آن را خراب کرده و مسجدی با معماری شیعی ساخته شد.

TbilisiGrandMosque2منابعی دیگر ذکر می کنند که این مسجد در طول حکومت صفویه ساخته شد و بعد از آن و در زمان سلطه عثمانی مجددا به سبک معماری اسلامی سنی باز طراحی شده است.آنچه مشخص است این مسجد در طول تاریخ چند صد ساله خود چندین بار ساخته و ویران شده است و در طول قرن ها و عوض شدن حکومت هایی که بر گرجستان سلطه می یافتند محل مناقشه شیعه و سنی بوده است. به هر حال این مسجد از پش چندین بار تخریب و بنای مجدد هم اکنون در میان شهر تفلیس خودنمایی می کند و به یک اثر تاریخی اسلامی در تقلیس مبدل شده است.

در زمانی که شوروی این کشور را به زیر سلطه خود در آورد بیشتر آثار اسلامی از بین رفتند امام مسجد جامع تفلیس از معدود بناهای دوره اسلامی بود که از این خطر جان سالم به در برد.معماری بیرونی مسجد جامع تفلیس یاد آور معماری ایرانی است و شبستان و مناره های زیبای آن یادآور شکوه مساجد ایرانی است هر چند به قدرت مساجدی که در ایران است نخواهد رسید ولی معماری آن قابل توجه است. فضای داخلی مسجد به دلیل استفاده بیشتر مسلمانان اهل سنت بیشتر به سبک معماری مساجد اهل سنت زینت داده شده است.

TbilisiGrandMosque3یکی از ویژگی های جالب توجه این مسجد داشتن دو محراب در داخل نمازخانه آن است. یک محراب مختص شیعیان و دیگری مختص اهل سنت ساخته شده است و به دلیل اختلاف این دو طیف مسلمان دو محراب در نظر گرفته شد که هر کدام جداگانه نماز بخوانند و حتی در گذشته ای نزدیک بین این محراب پرده ای نیز کشیده شده بود که کاملا نمازگزاران شیعه و سنی را از هم جدا می کرد. اما امروزه این پرده نیز برداشته شده است و فقط یک ستون در بین این دو محراب قرار گرفته است . شیعه و سنی در یک محل نماز می خوانند و می توان اتحاد شیعه و سنی را به وضوح در این مسجد دید. همین طور در کنار این مسجد کلیسای مسیحیان و کنیسه یهودیان نیز قرار دارد و می توان آزادی ادیان الاهی را به وضوح مشاهده کرد.حضور در این مسجد فقط مختص مسلمانان نیست و همه مردم می توانند از این مسجد زیبا بازدید کنند.

TbilisiGrandMosque4

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ