02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه قشم

جزیره قشم به عنوان یکی از مهم‌ترین جزایر توریستی جنوب کشور هر سال میزبان تعداد زیادی از توریست‌های خارجی است. این جزیره زیبا آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی زیبا و تماشایی دارد. در سفرتان به قشم با تور لحظه آخری قشم می‌توانید پدیده‌های طبیعی منحصربه‌فردی را ببینید. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم است. این تنگه مناظر طبیعی بی‌نظیری دارد که در کمتر جایی می‌توانید مشابه آن‌ها را پیدا کنید. ما در ادامه این مطلب سفری کوتاه به تنگه چاهکوه قشم خواهیم داشت و به بررسی بخش‌های مختلف این منطقه دیدنی خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه شوید.

chahkoh1

تنگه چاهکوه قشم؛ زیبا، منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز

اگر تا به حال به قشم سفر کرده‌اید و تنگه چاهکوه قشم را از نزدیک دیده‌اید؛ حتماً می‌دانید که پیدا کردن یک واژه برای توصیف این منطقه بسیار دشوار است. این تنگه صخره‌هایی عمیق با ظاهری عجیب دارد. عمق برخی از صخره‌ها به 100 متر می‌رسد. ظاهر شگفت‌انگیز صخره‌ها نیز به خاطر پدیده‌های طبیعی است که در این منطقه رخ می‌دهند. ورزش باد و باران همراه با تابش نور خورشید این صخره‌ها را صیقل داده و به شکل کنونی درآورده است.

chahkoh2

تنگه چاهکوه در کجاست

در واقع طبیعت با آرامشی کم‌نظیر هر بخش از این دره را طراحی کرده و صخره‌هایی خارق‌العاده ساخته است. یکی دیگر از شگفتی‌های تنگه چاهکوه قشم صخره‌ای در قسمت ورودی دره است که به «سه سر نگهبان» معروف شده است. پس از عبور از این صخره به چهار چاه پر آب خواهید رسید. چاه‌هایی که در گذشته آب آشامیدنی مردم منطقه را تأمین می‌کرده‌اند. بسیاری از مردم محلی جزیره قشم این صخره‌های را مقدس می‌دانند. بر اساس باورهای قدیمی، آب تنگه چاهکوه خاصیتی شفابخش داشته و در گذشته بیماران را شفا می‌داده است.

chahkoh3

چاهکوه به چه معناست؟

اگر کنجکاوید که بدانید چرا به این تنگه چاهکوه می‌گویند؟ بهتر است بدانید که چاهکوه از ترکیب دو واژه چاه و کوه تشکیل شده است. معنای این دو واژه به تنهایی کاملاً مشخص است اما چرا چاهکوه؟! دلیل این نام‌گذاری چاه‌هایی هستند که در داخل کوه‌های این تنگه وجود دارند. این چاه‌ها مانند مخزنی آب باران را در خود جمع می‌کنند. همان‌طور که گفتیم در گذشته چاه‌های داخل این تنگه آب شیرین مورد نیاز مردم محلی را تأمین می‌کرده‌اند. البته هنوز هم این چاه‌ها پر آب هستند و آب باران در آن‌ها ذخیره می‌شود.

chahkoh4

اگر با دقت مسیر رسیدن به تنگه چاهکوه قشم را نگاه کنید متوجه خواهید شد که کانال‌های باریکی وجود دارند که به چاه‌ها متصل هستند. با بررسی‌های انجام شده معلوم شد که قدمت برخی از این کانال‌ها به بیش از 400 سال پیش بازمی‌گردد. اگر شما هم دوست دارید که طعم آب داخل چاه‌های چاهکوه را بچشید؛ باید بدانید که در اغلب اوقات نگهبانی در نزدیکی چاه‌ها ایستاده است که با خوش‌رویی مقداری از آب چاه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

چه چیزهای در تنگه چاهکوه قشم در انتظارتان است؟

در این بخش به‌طور مفصل به بررسی بخش‌های مختلف تنگه چاهکوه قشم می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که در طول سفرتان به این تنگه چه چیزهایی انتظارتان را می‌کشد. یکی از دلایل ایجاد تنگه چاهکوه، شکستگی طاقدیس است. طاقدیس چین‌خوردگی بخشی از زمین است. این شکستگی باعث به وجود آمدن تنگه چاهکوه شده است. اگر از بالا به این تنگه نگاه کنید متوجه می‌شوید که این تنگه از یک دره اصلی و یک دره عمود بر آن تشکیل شده است. این تنگه به چهار قسمت تقسیم می‌شود. از هر چهار طرف می‌توانید وارد تنگه شوید و بخش‌های مختلف آن را بگردید.

chahkoh5

بخشی از تنگه چاهکوه به شکل حرف v است. در این بخش دیواره‌های باریک‌تر می‌شوند و تنگه تاریک‌تر به نظر می‌رسد؛ اما هنوز هم می‌توانید از این قسمت آسمان را ببینید. صخره‌ها و دیواره‌های این تنگه پر از حفره هستند. دلیل ایجاد این حفره‌ها جنس صخره‌ها است. البته فرسایش مداوم به وسیله آب باران نیز در به وجود آمدن این حفره‌ها بی‌تأثیر نبوده است. اطراف تنگه نیز پوشش گیاهی خاصی نداشته و مانند سایر مناطق بیابانی از تعدادی درختچه و درخت کوتاه‌قامت تشکیل شده است. حیوانات مختلفی در تنگه چاهکوه و اطرافش زندگی می‌کنند. برای مثال نوعی غزال در این تنگه زندگی می‌کند که جزو گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض محسوب می‌شود.

چگونه به تنگه چاهکوه قشم برویم؟

تنگه چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم است. فاصله تنگه چاهکوه تا فرودگاه قشم حدود 42 کیلومتر بوده و تا بندر لافت کمتر از 50 کیلومتر فاصله دارد. این تنگه در نزدیکی سواحل شمالی جزیره قرار دارد و نزدیک روستای چاهوی شرقی است. برای بازدید از تنگه چاهکوه باید به جزیره قشم بروید. اگر با هواپیما به جزیره قشم سفر کنید؛ با تاکسی یا اتومبیل اجاره‌ای می‌توانید به راحتی در کمتر از نیم ساعت به تنگه دسترسی داشته باشید. کسانی هم که با اتومبیل شخصی‌شان به قشم سفر می‌کنند می‌توانند از طریق بندر لافت به تنگه بروند. فاصله بندر لافت تا تنگه کمتر از یک ساعت است.

chahkoh6

چه زمانی از تنگه چاهکوه بازدید کنیم؟

تنگه چاهکوه در جزیره قشم قرار دارد؛ بنابراین شاید تابستان از نظر آب و هوایی زمان مناسبی برای سفر به این جزیره نباشد. در تابستان هوای قشم شرجی و گرم است. در نیمه دوم سال هوا کمی خنک‌تر بوده بنابراین اگر آب و هوا برای شما در اولویت قرار دارد بهتر است در فصل پاییز و یا اوایل بهار به قشم سفر کنید. علاقمندان به بازدید از تنگه چاهکوه قشم می‌توانند هر روز از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر به این منطقه بروند. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که ساعات اولیه روز را برای دیدن این تنگه انتخاب کنید زیرا با تاریک شدن هوا، فضای تنگه قدری دلهره‌آور خواهد شد.برای بازدید از تنگه چاهکوه نیازی به خرید بلیت یا پرداخت هزینه ندارید. همچنین سه ساعت زمان مناسبی برای بازدید از بخش‌های مختلف تنگه است. توجه داشته باشید که مسیر تنگه هموار نیست؛ بنابراین یک کفش کوهنوردی مناسب بپوشید و یک قمقمه آب، مقداری خوراکی سبک و یک چراغ‌قوه همراه خود داشته باشید.

chahkoh7

در آخر

جزیره زیبای قشم انتخاب جذابی برای تعطیلات خانوادگی است. اگر می‌خواهید برای مدتی از فضای شهر دور باشید و به یک منطقه زیبا با آب و هوای ساحلی بروید؛ ما به شما تورهای قشم را پیشنهاد می‌کنیم. آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت با برگزاری تور قشم و سایر مراکز استان‌ها، بهترین انتخاب برای کسانی است که می‌خواهند بهترین تورهای داخلی و خارجی را کمترین قیمت بخرند و یک سفر لذت‌بخش را تجربه کنند.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ