02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

آتشگاه باکو

آتشگاه باکو

شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان امروز یکی از زیباترین شهر های منطقه قفقاز به شمار می رود که با داشتن منابع بسیار زیاد گاز و نفت و ثروتی که از این منابع به دست می آید هر چه بیشتر به سمت آبادانی و عمران پیش می رود . با پیشرفت و مدرنیسمی که دولت آذربایجان برنامه ریزی کرده است باکو تبدیل به شهری شده که توریست های بسیاری را به سمت خود می کشاند . به دلیل اینکه کشورمان مرز زمینی و دریایی مشترک با آذربایجان دارد. همه روزه بسیار از مسافران ایرانی به باکو سفر می کنند و علاوه بر تفریح از جاذبه های دیدنی این شهر نیز  بازدید می کنند.

BakuFireplace1

گفتیم که آذربایجان دارای منابع گاز و نفت زیادی است. در گذشته در مناطقی از این شهر گاز به صورت طبیعی خارج می شد و آتش می گرفت یک از جاذبه های طبیعی دیدنی باکو نیز همین آتشی است که طبیعی از دل زمین بیرون می آید.یکی از این مناطق که آتش طبیعی دارند و در 30 کیلومتری شهر باکو قرار گرفته است  به نام آتش گاه معروف شده است. در گذشته که آذربایجان جزوی از خاک ایران بود و دین ایرانیان نیز زرتشتی بوده است، آتش برای زرتشتیان بسیار مقدس به شمار می رفت و در معابدی که برای عبادت زرتشتیان ساخته می شد همیشه آتشی به صورت دائم روشن می گردید.

BakuFireplaceazerbaijan

در محل آتشگاه باکو هفت چاه گاز به طور طبیعی وجود داشت که به واسطه آتش آنها در این محل معبدی برای زیارت زرتشتیان ساخته شد. معبد آتش گاه به صورت پنج ظلعی ساخته شد و درون آن محرابی با چهار ستون قرار داشت. این معبد بعد ها و در زمان حمله اعراب به ایران به دست آنها ویران گشت و زرتشتیان باکو به اجبار به هندوستان مهاجردت کردند. بعد ها مجددا توسط ماجران زرتشتی که برای زیارت به این آتشگاه سفر می کردند معبدی برای زیارت ساخته شد.

azerbaijanBakuFireplace

البته امروزه در این آتشگاه دیگر گاز طبیعی خارج نمی شود . اما به دلیل جاذبه گردشگری و جلب توریست در سال 1985 میلادی معبد آتشگاه مورد بازسازی قرار گرفت و برای بازدید علاقه مندان به موزه تبدیل شد . در نهایت گاز به وسیله لوله این به آتشگاه انتقال یافت تا آتشی همیشه روشن در این محل باستانی و مذهبی روشن باشد تا تاریخ جذاب آن را برای علاقه مندان زنده نگه دارد. لغت آتشگاه واژه ای فارسی است و امروزه نیز در آذربایجان به همین لفظ مورد استفاده قرار می گیرد که نشان دهنده تاریخ ایرانی این کشور دارد.

BakuFireplace4

امیدواریم در سفر به باکو با تور باکو علاوه بر تفریح از منطقه آتشگاه بازدید نمایید و با تاریخ مشترک ایران و آذربایجان بیشتر آشنا شوید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ