02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور سرعین

شهر سرعین را همه با چشمه‌های آب گرم آن می‌شناسیم. این شهر سال‌هاست از مقاصد گردشگری کشور و همچنین یک منطقه تفریحی و زیبا برای سفری آرامش‌بخش، درمانی و در عین حال هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رود. سرعین دشتی سرسبز، خرم و پر از گل، آبشار ودرهای‌های زیبا در دامنه‌های سبلان و در منطقه آذربایجان است. این شهر به‌دلیل تنوع گونه‌های گیاهی‌اش، خاستگاه گیاه‌های دارویی کشور نیز به‌شمار می‌رود. همچنین در گوشه و کنار آن تعداد زیادی کندوی عسل به‌چشم می‌خورد و عسل سرعین از لذیذترین و محبوب‌ترین عسل‌های ایرانی است. گشت‌وگذار در این شهر زیبای آذری زبان به مراکز آب گرم آن خلاصه نمی‌شود و تور سرعین می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سفرهای داخلی باشد. بیایید کمی بیشتر با این منطقه آشنا شویم.

آشنایی با شهر سرعین

شهر سرعین در شمال غربی کشور و بخش غربی استان اردبیل واقع شده است. این شهر تا مرکز استان یعنی شهر اردبیل، حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. سرعین از کوچک‌ترین و کم جمعیت‌ترین شهرهای ایران است. گفته می‌شود این منطقه بین ۵ تا ۶ هزار نفر جمعیت دارد؛ البته در سال‌های اخیر به‌دلیل آب‌وهوای مساعدی که این شهر دارد، مهاجرت به آن افزایش پیدا کرده است.مردم سرعین آذری زبان و عموما شیعه هستند. اهالی این شهر سنتی و مذهبی‌اند و شغل عمده آن‌ها، کشاورزی و زنبورداری است. کسب درآمد از صنعت گردشگری نیز یکی از دیگر منابع اصلی درآمد مردم سرعین به‌شمار می‌رود.در منطقه آذربایجان و میان رشته کوه‌های سهند و سبلان، به‌دلیل وجود چین خوردگی‌های متعدد و نفوذ ماگما میان لایه‌های زمین، چشمه‌های فراوان شکل گرفته است. همچنین توده‌های آتش‌فشانی موجود در این منطقه نیز سبب پیدایش چشمه‌های آب گرم شده‌اند.

تاریخچه شهر سرعین

در رابطه با نام این شهر در کتب تاریخی کشورمان در گذشته از عبارت‌های ساری‌قیه، سرائین، سارقین و سرقین نیز یاد استفاده شده است.گفته می‌شود منطقه سرعین امروزی، بخشی از سرزمین زیکرتو و ساگارتی در استان اردبیل بوده که پس از حمله اعراب به خاک ایران، این منطقه تقریبا به فراموشی سپرده شد.شواهد تاریخی موجود حاکی از این است و در دوره صفویان، بناها و آرامگاه‌های متعددی در این ناحیه ساخته شده و این موضوع نشان از اهمیت شهر سرعین در دوره حکومت صفویه است. طبق شواهد تاریخی در ۵۰۰ سال گذشته، این شهر از توابع روستای «اردی موسی» در استان اردبیل بوده و از زمان دقیق تبدیل شدن آن به شهر اطلاعاتی در دست نیست.اما از اواخر دهه چهل، برای سرعین شهردار انتخاب شد و این موضوع آغاز تبدیل شدن این شهر به یک منطقه توریستی بود. در همین زمان ساخت هتل‌ها و مسافرخانه‌های در سرعین آغاز شد و این شهر امروز یکی از شهرهای توریستی محبوب برای گردشگران خارجی و داخلی است.

آب و هوای سرعین

همان‌طور که اشاره کردیم سرعین در بخش کوهستانی منطقه آذربایجان قرار گرفته و آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. زمستان‌های این شهر عموما بسیار سرد و برفی هستند و فصل پاییز سرعین در بیشتر روزها بارانی است. فصل تابستان در این منطقه هوا معتدل و خنک بوده و بهارهای آن هوایی دلپذیر دارد (بیشینه دمای تابستان در سرعین ۱۵ درجه سانتی‌گراد است). این شهر از معدود شهرهای سرد ایران به‌شمار می‌رود که هوای آن مرطوب بوده و خشک نیست (ارتفاع از سطح دریای سرعین، ۱۶۵۰ مترمربع است).
باتوجه به شرایط آب‌وهوایی، بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل‌های تابستان و بهار است؛ اما در فصل‌های سرد سال نیز رفتن به مراکز آب گرم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

جاهای دیدنی سرعین

مراکز آب گرم سرعین تنها جاذبه‌های گردشگری این شهر نیستند. گفتیم که این منطقه طبیعتی بسیار زیبا و جذاب دارد و جاذبه‌های طبیعی متعددی برای گشت‌وگذار در آن یافت می‌شود. در کنار این جاذبه‌های طبیعی، بازدید از بناهای باستانی سرعین نیز می‌تواند جذابیت سفر به این شهر را چند برابر کند.
تپه باستانی آناهیتا (تپه سرعین)
تله کابین و پیست اسکی الوارس
دره جنگلی ایردموسی
دهکده صخره‌ای و باستانی ویند کلخوران
صخره‌های قدیمی و آبشار ورگه سران
چشمه گورگو
دره گلستان
مردان بولاغی
تورش سویی
آتشکده آذرفریق سرعین (روستای آتشگاه)
میدان قارتال

علاوه‌بر این‌ها در اطراف شهر زیبای سرعین روستاهای بسیاری وجود دارد که هرکدام می‌توانند یک منطقه ییلاقی جذاب برای گشت‌وگذار و تفریح باشند. روستاهایی مثل آق قلعه، چاقور چوقر، سامانلوی بزرگ، شایق، الوارس، کنزق، بیله‌درق (ویلا دره)، تازه‌کند سبلان، درآباد، سئین، آلوچه سبلان، ارجستان، اسب مرز، الداشین، اندراب، اوجور، بنمارسبلان و… از جمله روستاهای اطراف این شهر هستند.فراموش نکنید که هنگام گشت‌وگذار در این روستاها به حریم شخصی و آداب و رسوم اهالی آن‌ها احترام بگذارید و آرامش محیط را حفظ کنید.

مجتمع‌های آب گرم سرعین

چشمه‌های آب گرم، خاصیت درمانی بسیار دارند. کاهش التهابات پوستی، استحکام استخوان‌ها، کاهش درد عضلات و مفاصل، افزایش و بهبود جریان خون و…، گوشه‌ای از خواص درمانی آب گرم هستند. در تمام دنیا این شرایط را در مراکزی به‌نام اسپا به‌صورت مصنوعی ایجاد می‌کنند؛ اما سرعین منبع چشمه‌های آب گرم طبیعی با خواص چند برابری است.این شهر ۹ چشمه آب گرم اصلی دارد که همگی از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند. مجتمع‌های آب درمانی سرعین با آب این چشمه‌های تغذیه می‌شوند.
مرکز آب گرم گاومیش گلی
مرکز آب گرم سبلان
مرکز آب گرم پهنه لو (هتل ارشاد)
مرکز آب گرم رویال پارک
مرکز آب گرم سبلان
مرکز آب گرم دره‌لر سویی
مرکز آب گرم ایرانیان
مرکز آب گرم قره سو (اعصاب سویی)
مرکز آب گرم ژنرال سرعین
مرکز آب گرم مدرن شهر آفتاب
مرکز آب گرم قهوه سویی
مرکز آب گرم ۹ چشمه

هتل‌های سرعین

هتل لاله سرعین
هتل رضوان خلیج فارس
هتل ارشاد سرعین
هتل بوستان سرعین
هتل رویال پارک سرعین
هتل پدرام سرعین
هتل آپارتمان قهوه سوئی
هتل آپارتمان دریا
هتل آپارتمان اترک

غذاهای سنتی سرعین

آش دوغ سرعین و کاسه کباب اردبیل معروف‌ترین و لذیذترین غذاها برای تور سرعین هستند. اما این شهر چند غذای محلی لذیذ دیگر نیز دارد.
آش یارما: یکی دیگر از آش‌های سنتی این شهر که با بلغور گندم، گوجه فرنگی، لوبیا قرمز، سبزی آش، آبگوشت، آبغوره، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم‌کرده، پخته می‌شود.
پیچاق قیمه: یک خورشت مقوی و پر پروتئین که با برنج سرو می‌شود. ترکیبات این خورشت گوشت گوسفندی، خلال بادام، پیاز، رب گوجه فرنگی، زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و آبغوره است. هنگام سرو پیچاق قیمه روی پرس‌های آن یک تخم مرغ نیمرو شده هم می‌گذارند.
چیغیرتما: یک املت سنتی است که با تخم مرغ، سینه مرغ یا بوقلمون نگینی شده، کره، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، زعفران دم‌کرده، سبزی جعفری خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه پخته می‌شود.

بهترین رستوران‌های سرعین

رستوران عدل مینائی
رستوران اطمینان
رستوران حقیقت
رستوران سنتی آلوارس مهرگان
رستوران سنتی آذربایجان
رستوران فرزاد
رستوران آلاچیق ساحل سرعین
رستوران اترک
فودکورت محتشم

سوغاتی سرعین

قبل‌تر اشاره کردیم که سرعین را می‌توان خاستگاه گیاهان دارویی کشور دانست؛ پس یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های این شهر داروهای گیاهی هستند. پس از آن‌ها هم عسل لذیذ و فوق‌العاده شهر سرعین یک سوغات عالی از این منطقه به‌شمار می‌رود. حلوا سیاه اردبیل نیز یکی از شیرینی‌های لذیذ ایرانی است که می‌توانید از سرعین سوغات بیاورید.گلیم و جاجیم، جوراب‌های پشمی و محصولات نمدی هم از صنایع دستی این منطقه کشور به‌شمار می‌روند که می‌توانند هدایای خوبی از سفر با تور سرعین باشند. در آخر هم می‌توانید به‌عنوان یک هدیه شیرین از این شهر، شیرینی محلی رسته را به سوغات بیاورید.

سفر با تور سرعین

برای سفر هوایی به سرعین مقصد شما فرودگاه اردبیل است.
۶ ماه از سال امکان اسکی کردن در پیست اسکی سرعین فراهم است. 
وسایل نقلیه عمومی این شهر تاکسی و اتوبوس هستند.
تور سرعین یک سفر ارزان و مقرون به صرفه است.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ