02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

سفر به باتومی 

یکی از شهرهای توریستی کشور گرجستان و منطقه قفقاز، شهر ساحلی باتومی در حاشیه دریای سیاه است. باتومی را می‌توان یک مجموعه رویایی از باغ‌های زیبا و سرسبز، کلکسیون‌های گیاهان عجیب در دنیا، مزارع چای، باغ‌های مرکبات، امکانات تفریحی، تفریحات ساحلی، فستیوال‌ها و کنسرت‌های بین‌المللی و…، دانست. فاصله این شهر با کشور ما چندان زیاد نیست؛ همین موضوع سبب شده در سال‌های اخیر بسیاری از هم‌وطنان ما برای یک سفر جذاب و هیجان‌انگیز، با تور باتومی به این شهر سفر می‌کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این سفر هستید، بیایید کمی بیشتر با این منطقه جذاب ساحلی آشنا شویم.

آشنایی با شهر باتومی

باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان و مرکز یا پایتخت منطقه خودمختار آجاراست. این شهر در ساحل دریای سیاه و بخش جنوب غربی کشور گرجستان قرار دارد. باتومی شهری بسیار کهن است و اولین نشنه‌های زندگی و تمدن شهری در این منطقه به قرن هشتم میلادی باز‌می‌گردد. این منطقه حدود ۱۹۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و طبق آخرین سرشماری‌ها جمعیت آن بیش از ۱۶۰‌هزار نفر ثبت شده است. تا چند سال گذشته، عمده درآمد مردم این کشور از صنعت توریست بود؛ اما طی سال‌های اخیر صنایع کشتی‌سازی،‌ فراورده‌های غذایی، ماشین‌سازی و صنعت مبلمان به‌ویژه روکش مبل در این شهر گسترش یافت. امروزه باتومی یک بندر مهم در حاشیه دریای سیاه بوده و یک مرکز کلیدی حمل‌ونقل دریایی در جهان و منطقه قفقاز به‌شمار می‌رود.

عمده جمعیت این شهر زیبای ساحلی را گرجستانی‌ها تشکیل می‌دهند؛ اما نژاد‌های ارمنی، روس، آذربایجانی، اوست، یونانی، آبخازی و…، نیز در آن زندگی می‌کنند. همچنین اکثریت ساکنین این شهر پیرو کلیسای ارتدوکس گرجستان‌اند؛ اما پیروان اسلام، کلیسای ارتدکس روسی، رسولی ارمنی، کاتولیک و یهودی نیز در باتومی ساکن‌اند. همان‌طور که گفتیم باتومی شهری کهن است و معماری ساختمان‌های قدیمی آن شبیه بناهای دوران قرون وسطی اروپاست. در کنار این ساختمان‌ها، آپارتمان‌های مسکونی ساخته شده به سبک کمونیست در دوره شوروی نیز در گوشه و کنار این شهر به‌چشم می‌خورد. اما درسال‌های اخیر هتل‌ها، مراکز خرید و سایر اماکن این‌چنینی با ساختاری کاملا مدرن و امروزی در کنار بناهای تاریخی باتومی ساخته شده‌اند.

تاریخچه شهر باتومی

شهر باتومی را می‌توان دروازه دریایی کشور گرجستان دانست. این شهر کهن و استراتژیک حدود دو هزار سال تاریخ دارد (شواهد تاریخی نشان می‌دهد، سکونت مردم در باتومی مربوط به هزاره اول تا دوم پیش از میلاد است). اولین نوشته‌ها و اسناد تاریخی موجود از این منطقه به آثار به‌جای مانده از ارسطو فیلسوف قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد. در قرن پانزدهم پادشاهی گرجستان از هم پاشید و شهر باتومی به پادشاهان گوریلی رسید. اما در سال ۱۵۴۷ میلادی عثمانی‌های این شهر را ضمیمه قلمرو خود کردند. گرجی‌ها این تصرف را تاب نیاوردند و چندین بار باتومی را پس گرفتند (سال‌ها ۱۵۶۴ و ۱۶۰۹)؛ اما در سال ۱۷۲۳ این منطقه مجددا به تصرف ترک‌های عثمانی درآمد.

پس از این فرازو‌نشیب‌ها در سال ۱۸۷۸ شهر باتومی یا به‌عبارت دقیق‌تر منطقه آجارا طبق معاهده «سن استفانو» به امپراتوری روسیه ملحق شد. این بندر تا سال ۱۸۷۸ یک منطقه آزاد بود؛ اما پس از انقلاب بلشویکی در روسیه، به‌عنوان یکی از اعضای اتحاد جماهیر شوروی شناخته شد. پس از فروپاشی این اتحاد نامیمون و در سال ۱۹۸۹ باتومی به‌عنوان عضو جدایی ناپذیر کشور گرجستان، اعلام استقلال کرد (این استقلال مربوط به بخش آجارا بود). 

بهترین زمان برای سفر به باتومی

باتومی یک شهر نیمه گرمسیری است که آب‌وهوای معتدل و مرطوب دارد. در این شهر ساحلی خبری از سرما یا گرمای شدید نیست.اوج گرمای باتومی در ماه‌های مرداد و شهریور (با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد) و بیشترین سرما متعلق به ماه‌های دی و بهمن (با کمینه دمای ۵ تا ۷ درجه سانتی‌گراد) است. اما همان‌طور که اشاره کردیم این شهر یک منطقه ساحلی و بندرگاهی تفریحی به‌شمار می‌رود. بنابراین مانند تمامی شهرهای ساحلی دنیا، ماه‌های گرم سال که تفریحات و ورزش‌های آبی و ساحلی در درسترس‌اند، بهترین زمان برای تور باتومی است (از اواخر خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه).

ایرانی‌ها با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما می‌توانند به باتومی سفر کنند.اتوبوس، تاکسی، مینی‌بوس و تاکسی‌ها آنلاین (Taximaxim و Yandex)، وسایل نقلیه عمومی این شهر هستند.واحد پولی که در تور باتومی به آن نیاز دارید، لاری گرجستان است. اما به‌دلیل آن‌که این پول در ایران کم پیدا می‌شود، صراف‌ها با قیمت چند برابری لاری را حساب می‌کنند.  بهتر است به جای آن دلار بخرید و در گرجستان آن را خرج کرده یا تبدیل به لاری کنید.

جاهای دیدنی باتومی

این بندرگاه کشور گرجستان علاوه‌بر این‌که یک شهر جذاب ساحلی مخصوص تفریحات هیجان‌انگیز آبی و محلی برای برگزاری کنسرت‌ها و فتسیوال‌های بی‌نظیر به‌شمار می‌رود؛ جاذبه‌های گردشگری جذابی نیز برای بازدید دارد.

مجسمه علی و نینو (مجسمه عشق)
کلیسای جامع مادر مقدس
دلفیناریوم باتومی (پارک دلفین‌ها)
بلوار باتومی
تله کابین آرگو
میدان پیازا باتومی
باغ ژاپنی
تئاتر تابستانی باتومی
باغ گیاه شناسی باتومی
برج باتومی
آکواریوم باتومی
پارک ۶ می
دریاچه نوریگل
باغ وحش باتومی
موزه هنر آجارا
کلیسای جامع
موزه باستان شناسی باتومی
میدان تفلیس

اما همان‌طور که اشاره کردیم و می‌دانید باتومی شهری برای تفریحات آبی، کنسرت و فستیوال، کلوپ شبانه و سایر تفریحات این‌چنینی است. مسیرهای رفتینگ جذاب، پارک آبی بی‌نظیر آکوا پارک، پاراشوت و امکانات تمامی ورزش‌ها و تفریحات آبی و ساحلی در این شهر زیبا در اختیار گردشگران قرار دارد.

سواحل تفریحی باتومی

ساحل ایوریا
ساحل آکوا پارک
ساحل کواریاتی
ساحل بهشت سبز

محله‌های معروف شهر باتومی کجاست؟

هرچند باتومی شهری سراسر زیبایی و تفریح است، اما برخی مناطق آن جذابیت بیشتری برای گردشگران دارند و توریست بیشتری جذب می‌کنند.

منطقه ساحلی باتومی

این منطقه درواقع همان محل مخصوص تفریحات جذاب ساحلی است. در این منطقه کافه، بار و رستوران‌های بسیاری وجود دارد. همچنین اینجا مکانی مناسب برای دوچرخه‌سواری به‌شمار می‌رود. بلوار باتومی نیز در این منطقه واقع شده و چند ساختمان و نماد معروف شهر هم در اینجا قرار دارند. بلوار مشهور باتومی با درختان سرسبز و فضایی پرجنب‌وجوش‌اش درست در امتداد ساحل دریای سیاه گرفته و فواره‌های موزیکال آن بسیار زیبا هستند. 

خیابان روستاولی باتومی

منطقه روستاولی جمعیت و جنب‌وجوش زیادی نسبت به سایر مناطق این شهر دارد. تعدادی از مشهورترین هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های باتومی در خیابان روستاولی قرار دارند. فاصله روستاولی با ساحل چندان زیاد نیست و مانند بلوار باتومی در امتداد ساحل دریای سیاه ساخته شده است. دلفیناریوم باتومی و پارک زیبای ۶ می نیز در در این خیابان قرار گرفته‌اند.

منطقه گرگی لادزه (Gorgiladze)

منطقه یا همان خیابان زوراب گرگی لادزه نیز منطقه‌ای شلوغ و پرجنب‌وجوش در شهر باتومی است. این منطقه به‌دلیل وجود بوتیک‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های فست‌فود مدرن، چهره‌ای مدرن و امروزی دارد. دریاچه نورگیل در بخش شرقی این محله قرار گرفته و فاصله دلفیناریوم باتومی با خیابان گرگی لادزه بسیار کم است. فاصله این خیابان با ساحل نیز حدود یک کیلومتر بوده و باغ وحش و موزه هنر آجارا در این منطقه واقع شده‌اند.

منطقه چاوچاوادزه (Chavchavadze)

خیابان چاوچاوادزه، مرکز شهر باتومی به‌شمار می‌رود. این محله همواره شلوغ، پر جنب‌وجوش و پرسرو‌صداست. جاذبه‌های گردشگری مختلفی مانند کلیسای جامع، موزه باستان شناسی باتومی و میدان تفلیس در این خیابان قرار گرفته‌اند. در خیابان چاوچاوادزه، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری وجود دارد. فاصله این خیابان با ساحل و دریا، حدود ۲۰ دقیقه است. 

منطقه پارک آبی باتومی

محله‌ای دور از مرکز شهر اما نزدیک به ساحل و تفریح‌گاه‌های ساحلی باتومی. این منطقه را می‌توان مناسب‌ترین مکان برای اقامت کسانی دانست که صرفا برای یک سفر تفریحی و هیجان‌اگیز با تور باتومی راهی این شهر زیبا شده‌اند. همان‌طور که از نامش مشخص است، پارک آبی باتومی نیز در اینجاست. این منطقه نیز کافه‌، بار و رستوران‌های متعددی دارد و رستوران مشهور خانه وارونه باتومی نیز در این مکان قرار گرفته است.

غذاهای سنتی باتومی

گردشگران تور باتومی در این شهر علاوه‌بر آن‌که می‌توانند از غذاهای لذیذ دریایی لذت ببرند، امکان آشنایی با فرهنگ غذاهای سنتی گرجی را نیز دارند.

خینکالی: غذایی به شکل لقمه گوشت است.
اوستری: نوعی خوراک گوشت است.
لوبیو: نوعی خوراک لوبیا است.
خاچاپوری: صبحانه سنتی گرجستان که تخم‌مرغ را در داخل نان‌های قایقی شکل سرو می‌کنند.
پی‌خالی: توپک‌های خمیری و سبز رنگ هستند که با سبزیجات معطر، گردو با ادویه مخصوص تهیه می‌شوند. یک پیش‌غذای سنتی گرجی است.
چخ بیلی: نوعی سوپ گوشت گاو یا مرغ که داخل آن سبزیجات تازه مانند ترخون می‌ریزند. نام این غذا از عبارت «خوخوبی» به‌معنای قرقاول گرفته شده است.
چاناخی: یک خوراک شبیه به تاس کباب که با گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات، سیر و گوشت بره تیه می‌شود.
چاکاپولی: خوراکی تهیه شده از گوشت بره یا گوساله همراه با سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و چندین سبزی تازه مانند جعفری، نعناع، شوید، گشنیز و ادویه‌های مخصوص است. 

بهترین هتل‌های شهر باتومی

هتل اسوان آپارتمان
هتل الگانت باتومی
هتل آپارتمان فریدا
هتل هیلتون رزیدنس باتومی
هتل قصر بزرگ ریکسوس
هتل پرستیژ باتومی
هتل گلدن استار
هتل مارانی باتومی 

مراکز خرید معروف باتومی

قطعا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری خرید است. در سفر به شهر باتومی نیز می‌توانید از بازار و مراکز خرید مشهور آن دیدن کنید. البته باید بدانید باتومی شهری چندان مناسب برای یک خرید کامل نیست و تعداد مراکز خرید آن تقریبا محدود است.

بازار پوشاک هوکا
باتومی مال
مرکز خرید متروسیتی
مرکز خرید باتومی پلازا

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ