02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور مالزی

در سال‌های اخیر کشور مالزی به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان تبدیل شده است. علاوه‌بر ایرانی‌ها سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا این کشور آسیایی را برای سفری جذاب و به‌یاد ماندنی انتخاب می‌کنند. مالزی ترکیبی از طبیعتی بسیار زیبا، ساختمان‌سازی و زندگی مدرن در کنار زندگی بومی اهالی آن است.در سفر با تور مالزی، جذابیت‌های متعددی مثل جزایر و سواحل رویایی با امکانات ورزش‌ها و تفریحات آبی و از همه مهم‌تر غواصی، رستوران‌های مشهور، آسمان‌های خراش مدرن و دیدنی، پارک‌های بسیار زیبا، مزارع سرسبز چای، در کنار زندگی بومی مردم جنوب شرق آسیا و طبیعت بی‌نظیر و بکر این منطقه، پیش روی گردشگران خواهد بود. بیایید کمی بیشتر با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مردمان این کشور آشنا شویم.

آشنایی با کشور مالزی

مالزی یک شبه جزیره است که در منطقه جنوب شرقی آسیا قرار دارد. شهر کوالالامپور به‌عنوان پایتخت سیاسی و شهر پوتراجایا به‌عنوان پایتخت اداری مالزی انتخاب شده‌اند.این کشور به‌عنوان پل تجاری میان چین و خاورمیانه شناخته می‌شود؛ به‌همین دلیل به آن شبه جزیره طلایی نیز می‌گویند. مالزی طبیعتی بسیار زیبا دارد و سراسر آن با تپه‌های سرسبز پوشیده شده است. این کشور با تایلند مرز آبی و خاکی و با کشورهای سنگاپور، ویتنام، فیلیپین و اندونزی مرز آبی دارد. دریای چین مالزی را به دو نیم تقسیم کرده است (دو بخش شرقی و غربی).کشور مالزی کنونی فرازو‌نشیب‌های تاریخی متعددی را پشت سر گذاشته؛ اولین حکومت در این منطقه در قرن دهم میلادی شکل گرفت. تاریخچه شبه جزیره مالایی که امروزه آن را با نام مالزی می‌شناسیم به قبل از میلاد مسیح باز‌می‌گردد و شواهد غارنشینی در این منطقه مربوط به ۴۰ هزار سال پیش است.مالزی امروزی در دوره‌های مختلف تحت تصرف مسلمانان، بودائی‌ها و هندوها بوده و هرکدام از این حکومت‌ها، تاثیرات مذهبی و فرهنگی متفاوتی از خود در این منطقه به‌جا گذاشته‌اند. در سال ۱۸۲۶، انگلستان این ناحیه را تحت استعمار خود درآورد. در زمان جنگ جهانی دوم ژاپن بر این منطقه حاکم شد. در نهایت مالزی در سال ۱۹۶۵ از کشور سنگاپور استقلال یافت؛ در این زمان فدراسیون مالایا، سنگاپور، صباح و ساراواک یک اتحادیه متشکل از ۱۴ ایالت تشکیل داده و نام مالزی را برای آن انتخاب کردند.در حال حاضر این کشور را می‌توان یک کشور در‌حال توسعه دانست که توانسته با رشد اقتصادی در زمینه‌های مختلف، شرایط به سامانی برای مردمانش فراهم کند. امروزه نام مالزی در فهرست ۵ کشور برتر آسیایی قرار دارد.واحد پول مالزی رینگیت (Ringgit) است که با نماد MYR و RM شناخته می‌شود. پول خرد این کشور سنت یا سن (Sen) است؛ هر ۱۰۰ سن برابر با یک رینگیت است.سیستم حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی مالزی بسیار مدرن است و این کشور را می‌توان یکی از قطب‌های تحصیلی جهان دانست.

زبان و فرهنگ مردم مالزی

مالزی ۱۴ ایالت و ۳ منطقه فدرالی (خودمختار) دارد؛ همان‌طور که اشاره کردیم مالزی فرازو‌نشیب تاریخی متعددی داشته و فرهنگ‌ها، ادیان و اقوام مختلفی در آن حکومت داشته‌اند. در‌حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مردم این کشور را قوم مالایی تشکیل می‌دهند. اما اقوام هندی و چینی نیز بخش زیادی از جمعیت مالزی هستند.از لحاظ دین و مذهب در این کشور آزادی کامل وجود دارد؛ اما بیشتر جمعیت آن مسلمان و دین رسمی مالزی، اسلام است. آیین‌های بودا، مسیحیت و هندو نیز در مالزی حامیان قابل توجهی دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت این کشور از لحاظ تنوع فرهنگ و مذهب بسیار غنی است.مردم مالزی به زبان مالایی یا «باهاسا مالایو» صحبت می‌کنند. الفبای نوشتاری آن‌ها لاتین و زبان دوم کشورشان انگلیسی است. زبان‌های چینی و هندی نیز در مالزی تاحدودی رایج‌اند. در آخرین سرشماری جمعیت این کشور بیش از ۳۱ میلیون نفر گزارش شده است.

آب و هوای مالزی

گفتیم که شبه جزیره مالزی در آسیای جنوب شرقی قرار گرفته و آب‌وهوای آن کاملا استوایی و شرجی است. در تمام طول سال این کشور آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد.مالزی همواره تحت تاثیر بادهای موسمی بوده و سطح بارندگی سالانه در این منطقه بسیار زیاد و تابش آفتاب کاملا مستقیم است. اما در بخش‌های کوهستانی این کشور هوا معتدل‌تر، خنک‌تر و تقریبا بهاری است. اما به‌طور کلی سطح رطوبت در مالزی بسیار بالاست و میزان آن به ارقامی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.تابستان‌های این کشور گرم، پاییز و زمستان پر باران و بهار بهترین زمان برای سفر با تور مالزی است. اما توجه داشته باشید که انتخاب زمان مناسب برای سفر به این کشور، بستگی به شهر یا جزیره مقصد شما نیز دارد.

پایتخت مالزی

قبل‌تر اشاره کردیم که پایتخت رسمی مالزی کوالالامپور و پایتخت اداری آن شهر پوتراجایاست. کوالالامپور امروزه یکی از مدرن‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود. در سال‌ها آسمان خراش‌های فوق‌العاده با به‌روزترین فناوری‌ها در این شهر بنا شده‌اند.کوالالامپور شهری جذاب برای سفر، زندگی و تحصیل است و از شهرهای توریستی شبه جزیره مالزی محسوب می‌شود.

جاذبه های گردشگری کوالالامپور

سالانه گردشگران بسیاری برای یک سفر فراموش نشدنی با تور مالزی راهی پایتخت این کشور می‌شوند. کوالالامپور جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که در کنار جذابیت‌های یک شهر مدرن و زیبا، بسیار دیدنی هستند.
برج‌های دوقلوی پتروناس (نماد مالزی)
موزه ملی مالزی (ساختمان بومی آن بسیار زیباست)
برج KL (پنجمین سازه مرتفع جهان)
بوکیت بینتانگ (پاتوق غذاهای خیابانی)
آکواریوم کوالالامپور
بازار مرکزی کوالالامپور
پارک موضوعی سانوی لاگون
پارک پروانه
محله چینی‌ها
محله جالان دامانسارا
پارک تمن نگارا (پارک ملی کوالالامپور)

جاهای دیدنی مالزی

اما کوالالامپور تنها شهر توریستی مالزی نیست. این کشور شهرهای توریستی دیگر مثل پنانگ، لنکاوی، جوهور باهرو و کوتاکینابالو با جاذبه‌های گردشگری متعدد دارد.پارک ملی گونونگ مولو (Gunung Mulu National Park)، جنگل بارانی بورنئو (کهن‌ترین جنگل‌های بارانی جهان)، رودخانه کیناباتانگان، کوه کینابالو، منطقه کامرون هایلندز (مزارع چای)، منطقه باتو فرینگی، معبد کک لوک سی، منطقه جورج تاون، مجسمه ایستاده هندو، پل آسمان، طولانی‌ترین غار آسیای جنوب شرقی و…،‌ تنها بخشی از جاهای دیدنی مالزی هستد.

جزیره‌های توریستی مالزی

همان‌طور که اشاره کردیم کشور مالزی به‌طور کلی یک شبه جزیره است که جزایر متعددی نیز دارد. این جزایر همگی زیبا و جذاب هستند اما برخی از آن‌ها تبدیل به قطب گردشگری این کشور شده‌اند.
جزیره لنکاوی
جزیره پرهنتیان
جزیره پنانگ
جزایر صباح و ساراواک
جزیره پانگکور
جزیره سیپادان
جزیره Mantanani
جزیره ردانگ
جزیره مانوکان
جزیره پولائو تیومن (تیومان)

غذاهای محلی مالزی

فرهنگ غذایی مالزی مانند سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا ترکیبی از برنج، انواع گوشت و سبزیجات و مقدار زیادی ادویه است. از طرفی چون یک کشور ساحلی محسوب می‌شود، گوشت ماهی و سایر جانوران دریایی جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه‌های مالزیایی دارند.
ناسی لماک: یعنی برنج چرب؛ این غذا را غذای پادشاهی مالایی می‌دانند و بین مردم این کشور بسیار محبوب است. ناسی لماک را با شیر نارگیل می‌پزند. سپس با آنچوی سرخ می‌شود و با سس تند مالزیایی به نام سمبل، برش‌های خیار، تخم‌مرغ آب‌پز و روغن بادام زمینی، داخل برگ موز سرو می‌کنند.
ساتای: گوشت (مرغ، گاو، ماهی و گوسفند) خوابانده شده در سسی مخصوص زردچوبه، شیره نارگیل و ادویه‌های مخصوص است که روی زغال کباب می‌شود. ساتای از معروف‌ترین غذاهای مالزی است.
آسام پداس: نام آن به معنی تند و ترش است و مواد اولیه اصلی آن ماهی خال‌خالی اسپانیایی و برنج هستند. از فلفل، موسیر و تمبرهندی نیز برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌شود. 
رندانگ: یک غذای پر ادویه و تند، مخصوص جشن‌ها و مهمانی‌هاست. برای تهیه این غذا برنج را با انواع ادویه‌های مالزیایی می‌پزند.
نودل سرخ شده: که بسیار تند است و با تکه‌های مرغ یا میگو سرو می‌شود.
روجاک: نوعی سالاد میوه و سبزیجات است. این سالاد ترکیبی از ساقه لوبیا، خیار خرد شده، چغندر، کیک آردی‌، تخم‌مرغ سفت پخته شده، پودر میگو، ادویه بادام زمینی و گاهی سیب زمینی پخته شده و گریپ فروت است. از سس شکلات هم برای شیرین کردن این سالاد استفاده می کنند
روتی کانای: یک نان معروف مالزیایی و کاملا شبیه به پنکیک است. با خوراک کاری و سس‌های محلی سرو می‌شود.
لاکسا: این غذا ترکیبی از نودل برنج یا رشته ‌فرنگی برنج با گوشت مرغ، میگو یا ماهی به‌همراه ادویه‌‌های تند است. برای طبخ این غذا از شیره نارگیل یا «آسام ترش» که از تمبرهندی و میوه‌ای به‌نام گلوکور تهیه می‌شود نیز استفاده می‌کنند.
ناسی کرابو: یک صبحانه محبوب محلی است. برای تهیه آن برنج را در لیمو و طعم‌دهنده‌ای محلی به‌نام کلیتوریا ترناتئا می‌خوابانند تا رنگ آن تغییر کند. سپس برنج را پخته و باتکه‌‌های ماهی، مرغ یا گوشت قرمز طعم‌دار شده، نارگیل رنده شده‌، سس نارگیل، تخم‌مرغ پخته و چیپس میگو سرو می‌کنند.

قوانین کشور مالزی

از ساختمان‌های خاص (نظامی و دولتی و…) عکس‌برداری نکنید.
برای سوار شدن روی حیوان‌ها از پلیس اجازه بگیرید (ترجیحا این کار را نکنید؛ حیوان‌آزاری محسوب می‌شود).
از جمع‌آوری گیاه‌هان در این کشور بدون مجوزهای لازم خودداری کنید. این کار غیر‌قانونی است.
اشیا و اجسام روی سر افراد را به‌هیچ عنوان لمس نکنید.
از دعوا و درگیری با افراد جدا خودداری کنید.
به بانوان این کشور احترام بگذارید و حریم شخصی آن‌ها را حفظ کنید (در همه کشورها این موضوع را رعایت کنید).
هنگام ورود به این کشور باید ویزای شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
برای ورود به مالزی، باید ۱۰۰۰ دلار وجه نقد داشته باشید.
همراه داشتن دارو‌های مسکن و خواب‌آور در این کشور ممنوع است.ایرانی‌های برای سفر با تور مالزی نیاز به ویزا ندارند.

فرودگاه‌های کشور مالزی

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور
فرودگاه بین‌المللی پنانگ
فرودگاه بین‌المللی لنکاوی

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ