02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی باکو

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان همسایه شمالی کشورمان است مرز زمینی و دریایی ایران و باکو راه رسیدن مسافران ایرانی را به این شهر بسیار کوتاه کرده است. اگر دراین چند سال اخیر به باکو سفر کرده باشید از مدرن شدن این شهر و گسترش آن بسیار تعجب خواهید کرد. به واقع باکو امروزه اروپای کوچکی در نزدیکی کشورمان است. خیابان های این شهر امروزه بسیار به خود توریست می بیند و یکی از مقاصد پر طرفدار ما ایرانیان با تور باکو نیز هست. یکی از خیابان های مرکزی باکو که بسیار معروف و زبانزد است و همین طور بسیار پر رفت و آمد نیز هست امروزه خیابان نظامی گنجوی نام دارد. البته که نظامی شاعری ایرانی است برای همیشه در تاریخ، ولی خب از بد روزگار امروزه آذربایجان این نام را ثبت جهانی کرده و از نام وی استفاده می کند.

nizamistreetbaku

خیابان نظامی در گذشته و در زمانی که آذربایجان یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بود به نام خیابان ترگوایا نامیده می شد. شما می توانید تغییرات ساختار شهری باکو را در تاریخ این خیابان ببینید.طراحی خیابان نظامی در طول 3 دوره تغییر کرده است تا امروزه که به شکل فعلی دیده می شود. این طراحی را به صورت گسترده می توان به کل شهر باکو نیز تعمیم داد. دوره اول در دهه 50 میلادی که سبک شهری به صورت معماری اروپایی بالاخص معماری دوره رنسانس و سبک گوتیک انجام شد که با روح نظام کومونیستی سازگار نبود و بنابر در دهه 70 با معماری استالینی تغییر داده شد که این نوع معماری را می توانید در شهرهای ایروان و تفلیس نیز ببینید.

nizamistreetazerbaijanbaku

در طول ریاست جمهوری سابق آذربایجان ، حیدر علی اف سعی شد باکو به سمت مدرنیته حرکت کند این امر در طول حکومت الهام علی اف فرزند وی با شدت بیشتری پییگری شد . در نتیجه این نوسازی ها وقتی در خیابان نظامی قدم می زنید کاملا می توانید معماری مدرن شهر باکو و ساختمان ها را که زمان زیادی از آن نمی گذرد ببینید.نام خیابان نیز پس از چندین بار تغییر به نام شاعر بزرگ ایرانی نظامی گنجوی تغییر پیدا کرد. و امروز این خیابان خیابان اصلی شهر باکو با ساختمان هایی مدرن و زیبا در اطرافش و مغازه های لوکس و مجتمع هایی تجاری است که مملو از جمعیت است و توریست هایی که با باکو می روند اولین محل بازدیدشان این خیابان است به طوری که این خیابان همپای خیابان های معروف نیویورک و پاریس قرار دارد و از بسیاری از برندهای معروف جهانی میزبانی می  کند.

bakunizamistreet

خیابان نظامی با سنگ فرشی زیبا و با کیفیت مفروش شده و با وجود ردیف درختان سر سبز محلی بسیار مناسب برای قدم زدن و خرید و تفریح است. با پیاده روی در این خیابان همزمان می توانید از فروشگاه های برند و لوکس خرید کنید و در رستوران های بسیار زیاد موجود از غذاهای بین المللی و سنتی باکو لذت ببرید.البته یادتان نرود که خرید کردن در این خیابان جیب پر پول می خواهد پس مراقب هزینه هایتان باشید البته اگر هم قصد خرید ندارید باز هم وقت گذرانی در خیابان نظامی باکو لطف خود را دارد و بازدید از آن در سفر به باکو یکی از واجبات است.

khiabannezamibaku

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ