02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کوه سنگی

کوه سنگی مشهد

مرکز خراسان‌رضوی، شهر مشهد در زمان سلسله ی افشاریان پایتخت ایران محسوب می شد. از لحاظ وسعت، شهر مشهد دومین شهر پهناور، در کشور ایران می باشد. یکی از جاذبه های این شهر، حرم مطهر امام رضا می باشد که سالانه بیش از ۲۶ میلیون نفر برای زیارت از حرم امام رضا، به این شهر سفر می کنند. حدود ۹۳ درصد از مردم آن، فارسی زبان هستند و تراکم‌ جمعیت در آن به بیش از ۹ هزار نفر در هر مترمربع می رسد. از سال ۱۳۸۸ شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می شود. این شهر دارای مکان های توریستی بسیاری می باشد. آبشار ارتکند، هفت حوض، گنبد هارونیه، آرامگاه نادر شاه، مسجد هفتاد و دو تن، پارک ملت، کوه سنگی مشهد و ... نمونه هایی از جاذبه های تفریحی و گردشگری شهر مشهد هستند.

kohsangimashhad

معرفی کوه سنگی مشهد و ویژگی های آن

کوه سنگی کجاست ؟

کوه سنگی یکی از جاذبه های شهر مشهد محسوب می شود که در مقایسه با سایر جاذبه های گردشگری این شهر از قدمت بیشتری برخوردار است. کوه سنگی مشهد شهرت بسیاری دارد. این جاذبه گردشگری یکی از زیباترین پارک های ایران به حساب می آید. کوه سنگی مشهد دارای یک استخر بسیار زیبا نیز می باشد. این پارک به دلیل داشتن منظره کوه سنگی، یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری شهر مشهد به حساب می آید. ساختمان موزه خراسان در این مجموعه واقع شده است. معماری این ساختمان، الگوبرداری شده از معماری کاخ کلات نادر است، به همین علت ساختمان موزه خراسان از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است. شهر مشهد به عنوان پایتخت حکومت نادر شاه افشار شناخته می شود. به همین علت برای ساخت مقبره او، از سنگ های گرانیت کوه سنگی استفاده شده است. نام دیگر ‌سنگ های گرانیت کوهسنگی، سنگ های هرکاره می باشد.

کوه سنگی مشهد، دومین پارک بزرگ در شهر مشهد محسوب می شود. اولین پارک بزرگ شهر مشهد پارک ملت می باشد و بعد از آن  کوه سنگی در رتبه دوم قرار گرفته است. این پارک یکی از مجموعه های تفریحی در مشهد به حساب می آید به همین علت هر ساله، افراد زیادی جهت تفریح و گردش به این پارک مراجعه می کنند. در فصل تابستان به علت تعطیلات، حجم گردشگرانی که به کوه سنگی می روند، بسیار زیاد است. کوه سنگی مشهد از نظر جذب گردشگر ، رتبه سوم را در شهر مشهد در اختیار دارد. حرم مطهر رتبه اول را به خود اختصاص داده است و پس از آن، رتبه دوم در اختیار آرامگاه فردوسی می باشد. کوه سنگی در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. در هر چهار فصل می توانید به این پارک مراجعه کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید.  نقشه کوه سنگی مشهد به شکل مثلث می باشد. علت نامگذاری این مجموعه، دو کوه سنگی کم ارتفاعی است که در آن وجود دارند. در قسمت بالایی کوه سنگی مشهد، حرم مطهر امام رضا و باغ وحش شهر مشهد قابل مشاهده است. در کوه سنگی، امکانات رفاهی بسیار قابل توجهی وجود دارد.از مجموعه های رفاهی که در این پارک وجود دارد می توان به باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، رستوران های متعدد، دریاچه، شهربازی، باغ ورزشی و ... اشاره کرد.

kohsangimashhadkojast

تاریخچه کوه سنگی مشهد

مراسم تاج گذاری شاه عباس در کوه سنگی انجام شده است. شاه عباس در ۱۶ سالگی به پادشاهی رسیده است و مراسم تاج گذاری ایشان توسط مرشد قلی خان استادجلو انجام شده است. در زمان حکومت شاه صفی، میرزا ابراهیم رضوی برای خود مقبره ای در این منطقه ساخت. در سال ۱۲۸۴ ناصرالدین شاه به مشهد سفر کرد و از این مقبره که در کوه سنگی قرار داشت، دیدن کرد.  در این مقبره، اجداد میرزا ابراهیم به خاک سپرده شده اند. هفت قبر دیگر در کنار قبر میرزا رضوی وجود دارد. از مهم ترین آرامگاه هایی که در این مقبره وجود دارد می‌ توان، آرامگاه شیخ اسدالله یزدی، فقیه ربانی شیخ سیف الله ایسی، آقا میرزا عسگری رضوی و غیره اشاره کرد. ساختار طبیعی کوه سنگی مشهد تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی حفظ شده بود. این مکان به عنوان منطقه ییلاقی با جاذبه های طبیعی بسیار زیبا در بین مردمان محلی شناخته می شد. از جاذبه های طبیعی آن می توان به کوه های سهل اصعود، باغ های زیبا، اقامتگاه سیاحتی و چشم انداز های طبیعی اشاره کرد. در سال ۱۳۱۰ این کوه سنگی را وسعت دادند و برخی امکانات سیاحتی مانند استخر و قنات به آن اضافه کردند.

mashhadkohsangi

در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی، یک ساختمان دو طبقه توسط مهندس های آلمانی در این مجموعه ساخته شد. ‌تغییرات دیگری مانند گلکاری، نرده کشی و ... نیز در این مجموعه به وجود آمده است. در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی، شهر مشهد گسترش پیدا کرد و بعد از گسترش پیدا کردن این شهر، خیابان کوه سنگی به خیابان اصلی آن وصل شد. در چند سال متوالی، خیابان کوه سنگی از خیابان های برتر شهر مشهد محسوب می شد. کوه سنگی مشهد در زمان پهلوی مکانی بسیار معروف برای خوشگذرانی محسوب می شد. تعدادی رستوران و تالار در آن وجود داشت که بیشتر ثروتمندان شهر، از آنها استفاده می کردند. در قسمت غربی کوه سنگی مشهد، اولین باغ وحش این شهر ساخته شده بود. بعد از انقلاب این مکان از باغ وحش به یک آسمان خراش زیبا تبدیل شد.

به شما توصیه می کنیم قبل از سفر به این شهر به وسیله تور مشهد راز آسمان پایتخت و تور لحظه آخری مشهد و ... حتما سری به مجله آسمان پایتخت بزنید. با مراجعه به مجله آسمان پایتخت میتوانید با اکثر جاذبه های گردشگری و توریستی شهر مشهد، کیش، استانبول و ... آشنا شوید.

kohsangimhd

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ