02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

دره تندیس ها قشم

دره تندیس های قشم کجاست؟

آثار باستانی، تفریحگاه‌ها، اقامتگاه‌های متنوع و تنها ژئوپارک خاورمیانه، قشم را به نگینی درخشان در خلیج همیشه فارس تبدیل کرده است. دره تندیس‌های قشم یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم است که شباهت بسیار زیادی به دره ستارگان دارد. این دره حاصل پدیده‌های رسوبی است که در این منطقه رخ ‌داده‌اند. اگر قرار است به زودی به جزیره قشم با تور قشم سفر کنید یا درباره این مکان شگفت‌انگیز کنجکاو هستید؛ با ما همراه شوید. ما در ادامه به طور مفصل به بررسی دره تندیس‌ها قشم و ویژگی‌های منحصر به فردش می‌پردازیم.

daretandisha1

قدمت دره تندیس‌ها قشم چقدر است؟

زمین شناسان بسیاری این دره را مورد بررسی قرار داده‌اند و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند. بر اساس این تحقیقات، دره تندیس‌ها قشم میلیون‌ها سال قدمت دارد. آن‌ها معتقدند که این دره قبل از اینکه جزیره از دریا بیرون بیاید وجود داشته است. یکی از دلایل مهم به وجود آمدن دره تندیس‌ها فرسایش خاک است.محققان بر این باورند که آب حاصل از بارندگی باعث فرسایش زمین شده و این پدیده زمین‌شناسی را به وجود آورده است. البته عوامل دیگری مانند جنس خاک، اختلاف مقاومت لایه‌های مختلف خاک در این منطقه و تحرکات درونی زمین از دیگر عوامل مؤثر در دگرگونی شکل این دره بوده‌اند. در واقع تعدادی از پدیده‌های زمین‌شناسی دست به دست هم داده‌اند و دره تندیس‌های قشم را به وجود آورده‌اند.

daretandisha2

چرا به این منطقه دره تندیس‌ها قشم می‌گویند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا این منطقه به دره تندیس‌ها قشم مشهور شده است و این نام‌گذاری چه دلیلی دارد؟ اگر تا به حال به این منطقه سفر کرده باشید؛ حتماً به خوبی از دلیل نام‌گذاری این منطقه آگاه هستید؛ اما اگر تا به حال دره تندیس‌ها را ندیده‌اید؛ شاید تماشا کردن عکس‌های مختلف این دره دلیل نام‌گذاری این منطقه به دره تندیس‌ها را برای شما مشخص کند.همان‌طور که در عکس‌ها می‌بینید؛ سنگ‌های این منطقه از جزیره قشم شبیه به مجسمه‌هایی از صورت انسان‌ها و حیوانات هستند. البته که شباهت صخره‌ها به چنین چیزهایی کاملاً تصادفی است. در واقع این قدرت تخیل ذهن ماست که باعث می‌شود شباهتی میان یک تکه سنگ و مثلاً صورت انسان ببینیم.

daretandisha3

چرا باید از دره تندیس‌ها دیدن کنیم؟

این دره در میان گردشگران ایرانی و خارجی به دلیل شکل ظاهری سنگ‌ها و صخره‌هایش محبوب شده است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم؛ این منطقه هنر دست طبیعت است. باد، آب و خاک دست به دست هم داده‌اند و چنین اثر زیبایی را خلق کرده‌اند. انسان‌ها کوچک‌ترین نقشی در ایجاد دره تندیس‌ها نداشته‌اند. در مورد شباهت این منطقه با دره ستارگان قشم نیز باید بدانید که دره تندیس‌ها وسیع‌تر بوده و تراکم صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های بزرگ در این منطقه بسیار بیشتر از دره ستارگان است. همچنین دره تندیس‌ها قشم در غرب جزیره قرار گرفته و دره ستارگان درست در قسمت مخالف آن یعنی شرق جزیره واقع شده است.

daretandisha4

در هر صورت بازدید از هر دوی آن‌ها خالی از لطف نیست. دره تندیس‌ها یک ویژگی منحصر به فرد دیگر نیز دارد. به دلیل اینکه دره تندیس‌ها روزگاری در داخل آب قرار داشته، شما اکنون می‌توانید در بخش‌های مختلف دره صدف‌های دو کفه یا آثار به جای مانده از آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین در این منطقه ترک‌های گلی بسیاری به چشم می‌خورد. این ترک‌ها حاصل پدیده‌های زمین‌شناسی هستند. همه این‌ها باعث شده که بازدید از دره تندیس‌ها قشم جزو یکی از برنامه‌های اصلی بسیاری از مسافرانی باشد که به قشم سفر می‌کنند.

در دره تندیس‌ها چه کار کنیم؟

آيا فقط به دره تندیس‌ها قشم می‌رویم و تعدادی صخره مجسمه‌مانند می‌بینیم و برمی‌گردیم؟! این سؤال یکی از پرتکرارترین پرسش‌های مسافران از راهنمایان تور لحظه آخری قشم است. البته که فقط بازدید از دره تندیس‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و هیجان‌انگیز باشد زیرا دیگر منطقه‌ای با چنین خصوصیاتی در هیچ کجای ایران وجود ندارد. با این حال کمپ زدن در نزدیکی دره تندیس‌ها، خرید صنایع‌دستی مردم محلی که اغلب از صدف‌ها یا گوش‌ماهی‌ها ساخته شده‌اند و همین‌طور قدم زدن در هنگام غروب، تماشای آسمان پرستاره و دیدن شترها بخش دیگری از تفریحاتی هستند که می‌توانید در دره تندیس‌ها تجربه کنید. همچنین اگر کمی در عکاسی مهارت داشته باشید می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری از سفرتان به این دره ثبت کنید. فضای این منطقه کاملاً برای ثبت عکس‌های پانوراما و عکس‌های هنری مناسب است.

چگونه به دره تندیس‌ها قشم برویم؟

دره تندیس‌ها در استان هرمزگان و در جزیره قشم قرار دارد. این دره شگفت‌انگیز در فاصله 5/5 کیلومتری روستایی به نام روستای طبل و در قسمت جنوبی جنگل‌های حرا واقع شده است. برای رسیدن به این منطقه باید به قشم بروید و به وسیله ماشین شخصی یا تاکسی عازم این دره شوید. فاصله دره تندیس‌ها تا فرودگاه بین‌المللی قشم کمتر از نیم ساعت است. دره تندیس‌ها قشم در سال 2006 به ثبت یونسکو رسید و نامش در کنار ژئوپارک‌های کشورهایی مانند چین، ژاپن، ویتنام و مالزی قرار گرفت. ایران ششمین کشور آسیایی است که ژئوپارک دارد.

معرفی اقامتگاه‌های بومگردی نزدیک به دره تندیس‌ها

مسافران برای اقامت در قشم سه گزینه پیش رویشان دارند. شما می‌توانید هتل رزرو کنید، به اقامتگاه‌های بومگردی بروید یا خانه‌های بومی‌های جزیره را اجاره کنید. اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت در سفرتان به جزیره قشم هستید؛ ما به شما اقامتگاه‌های بومگردی را پیشنهاد می‌کنیم. در این جزیره توریستی، اقامتگاه‌های بومگردی مختلفی وجود دارند که امکانات و خدمات خوبی به مسافران ارائه می‌دهند. اقامتگاه‌های بومگردی علیشاهی، درشه، پرویز، باغ آيین‌های زینت و باغ هنر تعدادی از مشهورترین اقامتگاه‌های بومگردی قشم هستند.

daretandisha6

چه زمانی به دره تندیس‌ها قشم برویم؟

آب و هوای جزیره قشم گرم و شرجی است؛ بنابراین دمای هوا از اوایل تیر تا اواخر مردادماه کمی غیرقابل تحمل می‌شود. اگر در این ماه‌ها به جزیره قشم سفر می‌کنید؛ بهتر است عصر را برای بازدید از دره تندیس‌ها قشم انتخاب کنید. اوایل دی‌ماه تا اواخر بهمن نیز هوا خنک است و دمای هوا در سردترین حالت ممکن قرار دارد. اگر در این روزها قصد بازدید از دره تندیس‌ها را داشتید؛ صبح‌ها تا نزدیک ظهر نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای بازدید از دره باشد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بخش‌هایی از دره تندیس‌ها در هنگام بارش باران حالت باتلاقی پیدا می‌کند. بهتر است در چنین مواقعی از بازدید دره منصرف شوید و زمان دیگری را برای بازدید انتخاب کنید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ