02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

روستای جاغرق مشهد

روستای جاغرق

در اطراف شهر مشهد مرکز خراسان رضوی که تقریبا همه آن را با نام زیارت و حرم امام رضا می‌شناسیم، مناطق خوش آب‌وهوای ییلاقی متعددی وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری مطرح این شهر به‌شمار می‌روند. بسیاری از گردشگران تور لحظه آخری مشهد طی سفر خود حتما به یکی از این مناطق ییلاقی سر می‌زنند. برخی از این نواحی روستاهای نزدیک شهر مشهد هستند که امروزه تبدیل به منطقه‌ای توریستی در اطراف آن شده‌اند. یکی از روستاهای دیدنی در نزدیکی مشهد، روستای جاغرق است. روستای جاغرق مشهد در نزدیکی منطقه ییلاقی طرقبه قرار دارد. جاغرق مکانی خوش آب‌وهوا با شرایط جغرافیایی کوهستانی و بسیار سرسبز است.

Jaghargh

آشنایی با روستای جاغرق مشهد

نام روستای جاغرق مشهد از ترکیب و عبارت «جا» و «غرق» تشکیل شده است. دلیل نام‌گذاری این روستا وجود چشمه‌های جوشان، آبشارهای متعدد، رودخانه‌های فصلی پرآب (نام رودخانه فصلی این روستا «جاغرق بهاین» است) و چندین رشته قنات بوده؛ به‌عبارت دیگر این منطقه را غرق آب می‌دانند و به آن جاغرق به‌معنای زیر آب می‌گویند. در گذشته این روستا را با نام‌های «جاغرگ» و «جغرگ» نیز می‌شناختند. در لغت‌نامه دهخدا نیز از این این منطقه با نام «جغرک» یاد شده است. 

جاغرق یک ناحیه کاملا کوهستانی با انبوهی از درخت‌های میوه و دره‌های سرسبز که در شهرستان بینالود واقع شده است. این روستا در دره‌های حاصل از رشته کوه بینالود قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۰۰ متر است. نزدیکی این منطقه با رشته کوه بینالود باعث شده سالانه بسیاری از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی به جاغرق سفر کنند. این منطقه باغ‌های گیلاس، سیب و آلبالوی بسیاری دارد و جمعیت آن حدود ۲۵۰۰ نفر اعلام شده است.

Jaghargh

دیدنی‌های روستای جاغرق مشهد

روستای زیبا جاغرق مشهد علاوه‌بر ‌آن‌که یک منطقه جذاب ییلاقی برای کمپینگ، طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌شمار می‌رود، جاذبه‌های گردشگری مختلفی نیز دارد. قدمت تاریخی این جاغرق بسیار زیاد است و حاصل آن چندین اثر تاریخی در گوشه‌و‌کنار روستاست که گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند

Jaghargh

قبرستان تاریخی جاغرق

یکی از مشهورترین جاذبه‌‌های گردشگری روستای جاغرق قبرستان تاریخی آن است. در این روستای سرسبز و زیبا یک قبرستان تاریخی قرار دارد. این گورستان مربوط به  اواخر دوره تیموریان (سال‌های ۷۵۰ تا ۸۸۶ هجری شمسی) تا دوران قاجاریه (سال‌های ۱۱۷۴ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی) است. قبرستان جاغرق در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۹۴۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

چنار روستای جاغرق مشهد

درست در بخش مرکزی روستای جاغرق یک درخت چنار کهن قرار گرفته که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و قطر آن به ۲ متر می‌رسد. این درخت نماد طبیعی روستا و نشان‌دهنده قدمت آن محسوب می‌شود.

غار قنبر کوه روستای جاغرق

این غار در شرق روستای جاغرق قرار گرفته است. قدیمی‌های این منطقه می‌گفتند که غلام معروف امام علی به‌نام قنبر در این غار به‌خاک سپرده شده به‌همین خاطر ساکنان قدیمی این روستا، غار قنبرکوه را متبرک می‌دانستند.

عمارت سفیر انگلستان در روستای جاغرق

در منطقه‌ای از روستای جاغرق که «هوادره» نام دارد، یک بنای تاریخی به‌چشم می‌خورد که امروزه تنها بخشی از آن باقی‌مانده است. این بنا به‌عنوان استراحت‌گاه سفیر انگلستان در گذشته استفاده می‌شده و امروز از جاذبه‌های تاریخی روستا به‌شمار می‌رود. به این بنا «عمارت هوادره» نیز گفته می‌شود.

کتیبه باستانی روستای جاغرق مشهد

در این روستا یک کتیبه باستانی وجود دارد که اطلاعات چندانی از آن در دسترس نیست و مسافران تور مشهد برای بازدید از این اثر باید باید با ساکنین روستا گفتگو کنند؛ آن‌ها گردشگران را برای بازدید از این کتیبه راهنمایی می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها یک آسیاب آبی قدیمی و رباط‌های عباسی نیز در این روستا قرار دارند که بازدید از این بناهای تاریخی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

Jaghargh

روستای جاغرق مشهد کجاست؟

گفتیم که روستای جاغرق در نزدیکی شهر مشهد قرار دارد و گردشگران برای رسیدن به آن باید به سمت منطقه ییلاقی طرقبه حرکت کنند. به‌طور دقیق جاغرق در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد و ۷ کیلومتری جنوب غربی منطقه طرقبه قرار دارد. روستاهای عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز نیز در این بخش قرار گرفته‌اند. گر با تور مشهد به این شهر سفر کردید و قصد بازدید از این روستا را داشتید باید از سمت بلوار وکیل‌آباد به سمت طرقبه یا شاندیز حرکت کنید. برای رفتن به این روستا می‌توانید از تاکسی‌های شهری استفاد کنید. با تاکسی و خودروی شخصی از مشهد تا جاغرق حدود نیم ساعت فاصله است. همچنین در انتهای بلوار وکیل‌آباد یک ایستگاه اتوبوس وجود دارد که امکان سفر به جاغرق با اتوبوس‌های این پایانه نیز برای گردشگران فراهم است.

Jaghargh

مسیر این روستا کاملا ماشین‌رو بوده و برای گشت‌وگذار در آن نیازی به پیاده‌روی طولانی مدت نیست. در گوشه و کنار آن نیز رستوران‌ها، چای‌خانه‌های سنتی و چرخ‌ها و دکه‌های فروش خوراکی به‌چشم می‌خورد. همچنین گردشگران می‌توانند برای اقامت در منطقه جاغرق از بومی‌های روستا خانه اجاره کنند. فراموش نکنید که جاغرق یک روستاست و هنگام گشت‌وگذار در دل آن باید به آداب، رسوم و فرهنگ ساکنان آن توجه کرد. همچنین به‌خاطر داشته باشید که هنگام کمپینگ، پیک‌نیک و طبیعت‌گردی در این منطقه و تمامی مناطق طبیعی کشور از ریختن زباله و آسیب به محیط زیست جدا خودداری کنید. در آخر این‌که روستای جاغرق نیز مانند تمامی مناطق طبیعی کشورمان زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف است و این را باید بدانید که شما وارد حریم زندگی آن‌ها می‌شوید؛‌ بنابراین مراقب امنیت و آرامش جانوران روستا نیز باشید.

بهترین زمان برای رفتن به روستای جاغرق مشهد

همان‌طور که اشاره کردیم روستای جاغرق مشهد یک منطقه کوهستانی است که در شش ماه دوم سال یعنی پاییز و زمستان آب‌وهوایی سرد، همراه با بارش برف و باران دارد. بنابراین طبیعت‌گردی و کمپینگ در این فصل‌ها در دل طبیعت جاغرق چندان ساده نیست و شاید لذت‌بخش نباشد. ما فصل‌های بهار و تابستان این روستا سراسر سرسبزی و زیبایی می‌شود و آب‌وهوای آن نیز مطلوب و مناسب پیک‌نیک و گشت‌وگذار است. بنابراین بهترین زمان برای رفتن به روستای جاغرق را می‌توان شش ماهه اول سال دانست. اما اگر از علاقه‌مندان به سرما، برف و باران هستید، باید بدانید که این روستای دیدنی در فصل‌های سرد سال نیز بسیار جذاب است. با همه این‌ها ماه اردیبهشت رویایی‌ترین زمان برای سفر به روستای جاغرق مشهد محسوب می‌شود.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ