02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد رستم پاشا

24 آبان ، 1400
راز آسمان پایتخت

مسجد رستم پاشا استانبول

شهر استانبول یکی از توریستی ترین شهر های خاورمیانه است که هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیا می باشد. این شهر زیبا و توریستی دارای مسجد های بسیار زیبا، بزرگ و با معماری های فوق العاده هیجان انگیزی می باشد به طوری که امروزه بسیاری از این مساجد به یک مکان توریستی تبدیل شده اند. ما در این مقاله به معرفی مسجد رستم پاشا یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین مسجد ها موجود در شهر ترکیه می پردازیم. از مسجد رستم پاشا به عنوان رقیب مسجد شیخ لطف الله در امر کاشی کاری یاد می شود.

rustempashaistanbul

تاریخچه مسجد رستم پاشا استانبول

رستم پاشا در واقع یکی از کارکنان قصر دربار پادشاه سلیمان بود که از طریق همسر پادشاه توانست با خرم سلطان دختر پادشاه سلیمان ازدواج کند و به مقام وزارت دست یابد. در سال ۱۵۴۴ میلادی رستم پاشا به مقام وزارت رسید و توانست با توطئه و پاپوش ولیعهد پادشاه سلیمان را از سر راه بردارد و به یکی از قدرتمند ترین افراد وقت امپراطوری عثمانی تبدیل شود. تاریخ مرگ رستم پاشا و تاریخ ساخت مسجد رستم پاشا هردو به سال ۱۵۶۱ میلادی باز می گردد. در نتیجه امروزه از مسجد رستم پاشا به عنوان یکی از مساجد قدیمی شهر استانبول و یکی از باشکوه ترین آن ها یاد می شود که به  شما توصیه می کنیم بازدید از این مسجد را در لیست برنامه های تور استانبول خود قرار دهید.

rustempashamasque

معماری بی نظیر و ساختمان مسجد رستم پاشا

همانطور که گفته شد این مسجد باشکوه در سال ۱۵۶۱ میلادی بنا گردیده است. مسجد رستم پاشا توسط سینان یکی از مشهور ترین و برجسته ترین معماران آن دوره طراحی و ساخته شده است.

مسجد رستم پاشا

معمار سینان یکی در آن سال ها جز بهترین معماران امپراطوری عثمانی محسوب می شده است و به عنوان معمار رسمی بسیاری از بزرگترین پادشاهان امپراتوری عثمانی از ان یاد می شود. به همین دلیل مسئولیت ساخت مسجد رستم پاشا به ایشان واگذار شد. معمار سینان وظیفه داشت که مسجد رستم پاشا در یکی از پر رفت و آمد ترین محله های وقت استانبول بنا کند تا این مسجد همیشه میزبان مسلمانان بسیار زیادی باشد. نقشه ی این مسجد بسیار باشکوه به طوری است که در زیر آن تعداد قابل توجهی مغازه ساخته شده است تا خرج و مخارج مسجد از طریق این مغازه کسب شود.

مسجد رستم پاشا بیشتر به خاطر معماری داخلی بی نظیری که دارد در بین توریستان و افراد بومی معروف شده است و ظاهر بیرونی ساختمان مسجد، از ویژگی یا مزیت بسیار قابل توجهی برخوردار نمی باشد. فضای داخلی مسجد رستم پاشا به وسیله سرامیک هایی با طرح های پیچک و دیگر طرح های بی نظیر سنتی تزیین شده است به علاوه این مسجد بی نظیر دارای کاشی کاری فوق العاده جذابی می باشد به طوری که از درون کاشی های این مسجد از طرح گل رز، گل لاله، گل میخک، گل زنبق و ... استفاده شده است.

rustempashamasqueistanbul

مسجد رستم پاشا، گوهر پنهان شهر استانبول

گوهر پنهان شهر استانبول عبارتی است که یکی از مجله های مشهور آمریکایی برای مسجد رستم پاشا ترکیه در نظر گرفت. همانطور که گفته ظاهر و نمای بیرونی این مسجد تفاوت قابل توجهی با سایر مسجد های قدیمی و سنتی موجود در شهر استانبول ندارد به همین دلیل بسیاری از توریستان و گردشگران، به سادگی از کنار این جاذبه تاریخی بی نظیر عبور می کنند.

اما مسجد رستم پاشا در واقع گوهر پنهان شده در قلب شهر استانبول است که نباید آن را از روی ظاهر قضاوت کرد زیرا معماری وطراحی داخلی این مسجد فوق العاده هیجان انگیز و بی نظیر است. از دیگر مزیت های این مسجد می توان به محله سنتی و زیبای اطراف آن اشاره کرد. مسجد رستم پاشا در خیابان ازون کارسی یکی از قدیمی ترین محله های شهر استانبول واقع شده است. این محله پر از مغازه های قدیمی است که شما میتوانید قبل یا بعد از مراجعه به مسجد رستم پاشا از آنها دیدن و خرید کنید.

rustempashaistanbulturkey

ویژگی ها مسجد رستم پاشا

1-  مکان قرار گیری و موقعیت جغرافیایی

همانطور که گفته شد این مسجد در یک محله قدیمی و در بالای یک بازار سنتی ساخته شده است. در دوران حکومت عثمانی ها ، محل قرارگیری مسجد یک مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت در بین پادشاهان و بزرگان بوده است. مسجد رستم پاشا از این نظر جز یکی از بهترین مساجد زمان خود محسوب می شود.

2-  مقاومت و پایداری

همانطور که گفته شد رستم پاشا یکی از ثروتمندان و قدرتمند ترین افراد زمان خود در حکومت عثمانی بوده است به همین دلیل خانواده وی بعد از مرگ رستم پاشا تاکید داشتند که بنای مسجد تا سالیان بسیار زیادی پا برجا بماند و در برابر زلزله و ... مقاوم باشد. در نتیجه این مسجد با بهترین معماری و مصالح در زمان خود ساخته شده است.

3-  معماری بی نظیر

4-  درامد قابل توجه و نقدینگی مسجد

در انتها شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جاذبه های گردشگری، توریستی، تاریخی و ... شهر استانبول و کشور ترکیه به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید. مسجد رستم پاشا در غرب شهر استانبول و داخل خیابان بسیار قدیمی اوزون کارسی مقابل بازار ادویه قرار دارد. خیابان اوزون کارسی از دوره بیزانس به جا مانده است و در اطراف مسجد، مغازه های قدیمی و سنتی بسیاری قابل مشاهده است. اگر شما قصد سفر به کشور زیبای ترکیه و شهر تاریخی استانبول را دارید، پیشنهاد می شود حتما از مسجد کهن و بسیار زیبای رستم پاشا دیدن کنید.

masjedrostampasha

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ