02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

برج خلیفه

20 آذر ، 1400
راز آسمان پایتخت

برج خلیفه دبی

برج خلیفه بزرگترین و بلندترین ساختمان دنیاست. این مکان یکی از مکان های دیدنی شهر دبی هست که ساخت اون ۶ سال به طول انجامیده. این سازه ۸۲۸ متر ارتفاع داره و طراحان و معمارانی که ساخت این سازه عظیم را بر عهده داشتن از پیشرفته ترین و مدرن ترین فناوری های جهان برای ساخت آن استفاده کرده اند. این سازه منحصر به فرد نمونه ای شگفت انگیز از برترین معماری جهان به شمار میاد. عظمت و بزرگی این سازه سبب شده که بسیاری اون رو شهر عمود بنامند. صدها آپارتمان خصوصی و ده ها فروشگاه و سوپر مارکت بزرگ، مسجد و باشگاه ورزشی و استخر در این برج جای گرفته اند که اون رو هر چه بیشتر به یک شهرشبیه کرده. این سازه دارای ۱۶۳ طبقه هست که با تلفیقی از تاثیرات فرهنگی و فناوری های مدرن طراحی و ساخته شده. فناوری های به کار رفته در طراحی این برج باعث شده تا سازه مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دبی داشته باشد.

khailfatowerdubai

علت نام گذاری سازه به نام برج خلیفه

برج نام برده ابتدا برج دبی نام داشت اما در زمان افتتاح به نام خلیفه تغییر کرد. واژه خلیفه از نام خلیفه بن زاید آل مکتوم حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی  گرفته شده. چون در زمان ساخت این برج، دبی با رکود اقتصادی شدیدی روبرو بود و همین امر باعث شد چندین بار پروژه تا مرز تعطیلی پیش بره. در این زمان بود که حاکم امارات به کمک این پروژه اومد و خدمات زیادی برای ساخت و اتمام اون انجام داد و به همین دلیل نام این سازه رو به خلیفه تغییر دادن.

borjkhalifedubai

هدف از ساخت برج خلیفه

دولت دبی تصمیم گرفت بلندترین برج دنیا را رو با مشخصات خاص و منحصر به فرد بسازه و از ساخت اون اهدافی رو در نظر داشت که این اهداف شامل موارد زیر می باشن :

۱: دولت دبی در پی کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت بود. بنابراین به وسیله ساخت این برج می خواست صنعت گردشگری کشور رو توسعه بده.
۲: هویت بخشیدن به شهر دبی و مشهور شدن اون به وسیله این برج باشکوه.
۳: بازگرداندن عنوان بزرگترین ساختمان جهان به خاورمیانه.
۴: حاکم دبی در زمان بازدید از ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک به شدت تحت تاثیر قرار گرفت به همین خاطر، تصمیم به ساخت چنین سازه ای گرفت.

towerkhalifedubai

ساخت برج خلیفه

این سازه شگفت انگیز به دست آدریان اسمیت که معماری بود از شرکت اسکیدمور، اوینگز، مریل در شیکاگو طراحی شد. این معمار توانا سابقه ساخت پروژه های جالبی مانند برج جین مائو مرکز گرینلند ووهان چین و برج جده در عربستان را در کارنامه خود داره. شرکت اعمار که یک شرکت املاک و مستغلات محلی هست، وظیفه توسعه دادن این سازه رو بر عهده گرفت. شرکت مورد نظر هم اکنون روی بلندترین برج دنیا معروف به برج کریک دبی فعالیت می کند. همچنین شرکت سامسونگ کانستراکشن که زیر مجموعه گروه سامسونگ هست، پیمانکار ساخت این برج بود.

شرکت ها و پیمان کارهایی که در ساخت این پروژه مشارکت داشتن عبارتند از: گروه اماراتی Arabtec  و گروه بلژیکی Besix . لازم به ذکر است که، شرکت ساخت و ساز ترنر مدیریت پروژه رو بر عهده داشت. در ساخت برج خلیفه افراد زیادی از جنوب آسیا به عنوان کارگر فعالیت داشتن. این کارگران اغلب در شرایط نامساعد معیشتی و کاری فعالیت می کردن که باعث مرگ و از کار افتادگی بسیاری از آنها شد.

khalifaborjdobai

برج خلیفه در کجا قرار داره

این برج با شکوه در شهر دبی و در بلوار شیخ محمد بن راشد یک، و در کنار دست دبی مال و در مرکز شهر واقع شده. این منطقه محلی هست که در امتداد جاده شیخ زاید قرار داره که تعداد زیادی از برج ها و آسمان خراش های شهر در این منطقه واقع هستن. فاصله این سازه تا دریا ۳/۳ کیلومتر است. دریاچه و رودخانه های دست ساز و همچنین فضاهای سبز زیادی محوطه و اطراف این برج را پوشش دادن و باعث ایجاد نمایی زیبا و هیجان انگیز شدن.

پروسه ساخت برج خلیفه

ساخت برج خلیفه در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۰۵ زیربنای اون به اتمام رسید و ساختمان شروع به بالارفتن کرد. بعد از این مرحله و در عرض یک سال ۳۰ طبقه از سازه ساخته شد. و در اوایل سال ۲۰۰۷ سازه به یک ساختمان منحصر به فرد مبدل شد. در این سال بالغ بر ۱۰۰ طبقه از سازه رو به اتمام رسوندن.در اوایل سال ۲۰۰۷ ارتفاع برج از تمام ساختمان های بلند جهان پیشی گرفت ولی همچنان به پیشرفت خود ادامه می داد. اما در سال ۲۰۰۸ به دلیل بحران های اقتصادی مراحل تکمیل آن متوقف شد. علاوه بر این مشکلات دیگری هم در رابطه با مسئله دکوراسیون اون پیش اومد. در نهایت در سال ۲۰۱۰ پایان پروژه اعلام شد. هزینه ای که برای ساخت این آسمان خراش صرف شد، برابر با ۵/۱میلیارد دلار بود. تقریبا ۱ میلیارد از کل هزینه، صرف ساخت برج سازه شد.

borjkhalifedubai

کاربردهای برج خلیفه

برج خلیفه کاربردهای متنوعی داره که، از مهم ترین این کاربردها بخش های اداری و مسکونی، هتل و رستوران، سکوی تماشا و ارتباطات هست.از طبقه های زیرین تا طبقه ۳۹ به عنوان هتل استفاده میشه. از طبقه های ۳۹ تا ۱۰۸ معمولا بخش مسکونی ست و در کل شامل ۹۰۰ آپارتمان خصوصی میشه. این آپارتمان ها از استودیو ها و سوئیت های یک و دو و سه و چهار خوابه تشکیل میشه. لابی های اختصاصی که در طبقه های ۴۳ و ۷۶ و ۱۲۳ وجود دارن پیشرفته ترین و مدرن ترین امکانات ورزشی و استخرهای روباز و سرپوشیده و جکوزی رو شامل میشن. طبقه های ۱۰۸ تا ۱۵۴ به بخش های اداری تعلق داره البته طبقه های ۱۲۴ و ۱۲۵ و ۱۴۸سکوی تماشا هستن و طبقه ۱۲۲ نیز به عنوان یک رستوران فعالیت داره و همچنین استخرهای سازه در طبقه های ۴۳ و ۷۶ قرار دارن. از لحاظ فنی این ساختمان دارای ۲۰۹ طبقه هست که، بسیاری از این طبقه ها به تاسیسات برج اختصاص پیدا کرده.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ