02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

آرامگاه نادر شاه افشار

14 مهر ، 1401
راز آسمان پایتخت

آرامگاه نادر شاه افشار یکی از جاذبه های گردشگری مشهد

در این مقاله به معرفی آرامگاه نادر شاه افشار یکی از مهیج ترین جاذبه های گردشگری تاریخی شهر مشهد می پردازیم. آرامگاه نادر شاه افشار از نظر معماری، قدمت تاریخی و ... بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم هنگام سفر به شهر مقدس مشهد با تور لحظه آخری مشهد، در کنار بازدید از مراکز خرید بزرگ این شهر، پارک های آبی و ... سری هم به آرامگاه نادر شاه افشار بزنید تا از شکوه و زیبایی آن لذت ببرید و بتوانید با تاریخ دوره صفویه، قاجاریه، دوران حکومت نادر شاه بر ایران و ... بیشتر آشنا شوید.

gravenadershahafshar

آشنایی با نادر شاه و تاریخچه ساخت آرامگاه نادر شاه افشار

نادر شاه افشار بی شک یکی از مشهور ترین پادشاهان ایران است که در سال ۱۱۴۸ هجری قمری بر تخت پادشاهی ایران زمین نشست. نادر شاه افشار پس از سقوط و از بین رفتن سلسله صفویان و شروع حکومت محمود افغان بر بخش هایی از ایران، از خراسان قیام کرد و توانست بسیاری از حکومت های وقت و مدعیان را شکست دهد. همچنین توانست حکومت عثمانی را نیز سرکوب کند و به طور رسمی به عنوان پادشاهی ایران دست یابد. از نادر شاه افشار به عنوان اسکندر دوم و آخرین جهان گشادی شرق یاد می شود. نادر پس از بر تخت نشستن عازم هند شد و توانست غنیمت های بی نظیری از حمله به هند به دست آورد.

نادرشاه افشار در طول دوران حیات خود، ۳ آرامگاه مختلف برای خود ساخت و در نهایت پیکر بی سر او در یکی از آنها به خاک سپرده شد. اما سال ها بعد جسد نادرشاه توسط آقا محمدخان قاجار به شهر تهران و پایتخت قاجاریه منتقل شد. قدمت ۳ آرامگاه دیگر ساخته شده توسط نادر شاه به سال های حیات او، یعنی بین سال های ۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ هجری قمری باز می گردد. اما تاریخ ساخت این مجموعه به سال های ۱۳۳۶ الی ۱۳۴۲ هجری شمس باز می گردد.

aramgahnadershahafshar

معماری آرامگاه نادر شاه افشار

همانطور که گفته شد، آرامگاه نادر شاه افشار دارای یک معماری و نمای بیرونی بسیار زیبا و مهیج می باشد. شما میتوانید با مراجعه به این مکان، معنی واژه های مثل حماسه، تاریخ و ... را درک نمایید. این مقبره در یک باغ بسیار زیبا با مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع قرار دارد. در اطراف این مقبره ۱۶ ستون سنگی با ارتفاع بیش از ۲۶ متر قرار گرفته است. درون این مقبره شما میتوانید یک سکوی بلند، یک پوشش خیمه مانند بر بالای مقبره، مجسمه ی نادر شاه افشار و ... را مشاهده فرمایید. همچنین دو تالار بسیار بزرگ نیز درون این مجموعه وجود دارد که امروزه از آنها به عنوان موزه تجهیزات جنگی استفاده می شود. تبدیل تالار های موجود در مقبره به موزه، معماری باشکوه مجموعه و ... همگی دست به دست هم داده اند تا آرامگاه نادر شاه افشار را به یکی از زیبا ترین و محبوب ترین جاذبه های دیدنی شهر مشهد تبدیل کنند. به علاوه حیاط و فضای بیرونی این باغ نیز بسیار زیبا و پر از حوض، حوضچه، جویبار و ... می باشد که زیبایی این مکان را دو چندان کرده اند.

nadershahgraveinmashhad

موزه قرار گرفته در آرامگاه نادر شاه افشار

این موزه که با نام موزه نادری خطاب میشود دارای ۲ تالار یا ۲ بخش می باشد. در تالار اول انواع سلاح ها و تجهیزات جنگی مربوط به زمان نادر شاه افشار و قبل از آن،  دو عدد شمشیر متعلق به نادر، چند عدد کتاب تاریخی خطی، وسایل مربوط به سوارکاری و ... وجود دارد. به علاوه دیوار های این تالار نیز با نقاشی ها و آثار هنری بسیار زیبایی پوشیده شده است. نقاشی ها و تابلو های موجود در دیوار های این تالار، اغلب نبرد های نادر را به تصویر کشیده اند. اما در تالار دوم سکه های باستانی، ظروف قدیمی، اشیایی باستانی با قدمت های بسیار زیاد و ... نگهداری میشود.

تالار دوم این مجموعه در سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرده است. در درب ورودی این تالار ها نیز از ارابه های جنگی، توپ های قدیمی جنگی و ... نگهداری می شوند. قرارگیری این موزه های بی نظیر در کنار آرامگاه نادر شاه افشار باعث شده اند که این مجموعه به یک جاذبه تاریخی کامل و بی نظیر در شهر مشهد تبدیل شود. به شما توصیه میکنیم اگر به تاریخ معاصر و تاریخ حکومت صفویه و ... علاقه مند هستید، برنامه بازدید از آرامگاه نادر شاه افشار را لیست برنامه های تور مشهد خود قرار دهید.

nadershahafshar

بازدید از آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار در فاصله بسیار کمی از حرم مطهر امام رضا (ع)، در خیابان شیرازی و در چهار راه شهدا قرار گرفته است. شما میتوانید در تمام روز های هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر از این مجموعه تاریخی بی نظیر بازدید فرمایید. آرامگاه نادر شاه افشار تنها در روز ها ۹ و ۱۰ محرم ماه هر سال بسته می باشد و به غیر از آن ،در تمامی روزهای سال حتی جمعه به فعالیت خود ادامه میدهد.  برای ورود به این مجموعه باید مبلغی بسیار اندک و حدود ۵ هزار تومان پرداخت کنید تا بتوانید بلیط ورود به آرامگاه نادر شاه افشار را دریافت نمایید.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سایر جاذبه های تاریخی شهر مشهد، جاذبه های تفریحی، پارک های آبی مشهد، بهترین رستوران ها، بزرگترین مراکز خرید، بهترین پارک های مشهد و ... به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ