02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

قلعه ناریکالا تفلیس

21 شهریور ، 1402
راز آسمان پایتخت

قلعه‌ی ناریکالا تفلیس کجاست ؟

قلعه ناریکالا تفلیس یکی از این بناها ست که در قرن ۴ میلادی و در نزدیکی پایتخت این کشور ساخته شده. این قلعه در گذشته با هدف استفاده های نظامی ساخته شده به همین علت است که به روی یک تپه شیب دار واقع  شده تا دشمنان به آسونی نتونن به اون دسترسی داشته باشن.در سال ۱۹۹۶ بعد از این که کلیسایی که در این منطقه وجود داشت در پی یک آتش سوزی از بین رفت، کلیسای سنت نیکلاس رو در حیاط این قلعه بنا کردن.گرجستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که دارد در طول سالیان و ادوار گذشته میزبان فرهنگ ها و تمدن ها و بخصوص لشکرکشی های اقوامی بوده که به این سرزمین رو آوردن. اون چیزی که از گرجستان امروز می بینیم کشوریه که جای جای اون پره از بناهای تاریخی با ارزش که امروزه به جاذبه های دیدنی  و تفریحی  تبدیل شدن.

naricalacastel1

قلعه ناریکالا در کجا قرار دارد

قلعه ناریکالا در پایتخت گرجستان یعنی در مرکز  شهر تفلیس و در محله ی آبانتوبانی واقع شده. این قلعه دیده بانی دارای معماری پارسی هستش که زمانی دژ اشک آور نام داشته. این مکان بارها و بارها توسط اقوام و ملت های مختلفی ویران و بازسازی شده به همین جهت امروزه مقدار اندکی از بنا به سبک پارسی و ایرانی باقی مونده. مثلا در قرن هفتم میلادی مسلمانان این منطقه رو تصرف کردن و در بازسازی بنا سبک معماری اسلامی رو با سبک ایرانی ادغام کردن. گنبد مخروطی شکل، بنا یادگار معماری اصیل ایرانی هستش که تا به امروز استوار و پابرجا بر بالای بنای اصلی خودنمایی می کنه.

naricalacastle2

تاریخچه قلعه ناریکالا

پایتخت کشور گرجستان و بسیاری از مناطق دیگه ی این کشور زمانی جزیی از خاک ایران بودن. در واقع قلعه ناریکالا بنایی هست که توسط ایرانی ها ساخته شده. این قلعه یادگار عهد ساسانیان و یک سازه کاملا ایرانی هست که ۱۶۰۰ سال عمر داره. این بنا در شهر تفلیس و در میان افراد بومی به نام قلعه مادر و قلعه انتقام شهرت داره. قبل از حمله قوم مغول به ایران این قلعه شوریس سیخه نام داشته که به عنوان یک دژ محکم و برای دفاع از مرزهای ایران بزرگ در این منطقه ساخته شده.

البته بخش هایی در درون  قلعه وجود داره که گمان میره از اون ها به عنوان سیاه چاله و زندان استفاده شدن. بعد از وارد شدن مغول ها به این منطقه، قلعه و البته شهر تفلیس به تصرف شان  در اومد و نام اونو واسه همیشه تغییر دادن. مغول ها نام این دژ رو نارین قلعه گذاشتن که بعد ها با تغییر گویش مردمان این سرزمین به ناریکالا تغییر کرد. لازم به ذکر است که این بنای ایرانی در طول این ۱۶۰۰ سال بارها مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته. در حال حاضر این دژ شامل دو بخشه که به وسیله دیوارهای بلند در بر گرفته شده.

naricalacastle3

کلیسای سنت نیکلاس 

در زمان سلطنت شاه وایت چهارم و در قرن دوازدهم میلادی کلیسای کوچکی در حیاط قلعه  بنا شده که اونو کلیسای سنت نیکلاس نام گذاری کردن. بعدها یک زلزله مهیب در این منطقه روی داد که باعث آتش سوزی در این کلیسا شد و قسمتی از دیوارهای اون تخریب شد. در سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ کلیسا رو دوباره بازسازی کردن. در حال حاضر این بنا دارای سه ورودی در سه جهت هست. فضای داخلی بنا و دیوارهای اون حکاکی های جالبی داره که زیبایی خاصی به اون بخشیده همچنین وجود دو ناقوس قدیمی و زیبا جذابیت این مکان رو دو صد چندان کرده.

naricalacastle4

جاذبه های نزدیک به قلعه ناریکالا

به دلیل قرار گیری قلعه ناریکالا در مرکز شهر چهار جهت این بنا، بناها و جاذبه های دیگه ی دیدنی و گردشگری شهر قرار دارن که فاصله چندانی با قلعه ندارن. مهم ترین این بناها شامل: مسجد جامع تفلیس و حمام های گوگردی با فاصله ۴۰۰ متری، کلیسای ارمنی سنت جرج با فاصله ۸۷ متر، باغ گیاه شناسی ملی ۱ کیلومتر، مجسمه مادر یا کاتلیس ددا ۵/۳ کیلومتر.

بهترین و مناسب ترین زمان واسه بازدید از ناریکالا

قلعه ناریکالا در منطقه ای قرار گرفته که دارای آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب هست و به دلیل قرار گیری این منطقه در نیم کره شمالی و جنوب منطقه قفقاز و همچنین مجاور بودن با دریا و کوهستان تمام فصل های سال معتدل هستن. بنابراین در هر زمانی که تمایل داشته باشید می تونید از قلعه دیدن کنید.‌

چگونه به قلعه ناریکالا بریم

واسه رفتن به این دژ هیچ گونه دردسر و مشکلی نخواهید داشت چون این بنای تاریخی با شکوه دقیقا در مرکز شهر و بر روی تپه ای به اسم متاتسمیندا واقع شده. با توجه به این مسئله، در هر نقطه از شهر انواع وسایل نقلیه واسه رفتن به این تپه مهیاست. کافیه در یکی از ایستگاه های اتوبوس و یا تاکسی سوار یک ماشین شوید و نام قلعه رو به زبون بیارید تا در کم ترین زمان ممکن شما رو به این منطقه هدایت کنن. علاوه بر دیدنی های خود بنا، محل قرار گیری اون هم تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته. با رفتن به این مکان و قرار گرفتن به روی تپه نمایی زیبا از شهر تفلیس در پیش چشمانتون نمایان میشه. لازمه بدونید هیچ هزینه ای بابت بازدید از این مکان تاریخی از شما دریافت نمیشه.

naricalacastle5

نکته

واسه دیدن این قلعه زیبا روز خاصی در نظر گرفته نشده، به طوری که در تمام روزهای هفته و به صورت ۲۴ ساعته درهای این جاذبه تاریخی واسه بازدید عموم بازه. مدت زمان لازم واسه بازدید از قلعه بین ۱ تا ۲ ساعت است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ