02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد اورتاکوی استانبول

25 آبان ، 1401
راز آسمان پایتخت

مسجد اورتاکوی استانبول کجاست؟

شهر استانبول که از آن به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه یاد می‌شود؛ هر ساله میزبان هزاران گردشگر خارجی تور استانبول است. به جز آب و هوای دلپذیر، مراکز خرید، هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس، جاذبه‌های گردشگری استانبول نیز یکی از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران خارجی به این شهر محسوب می‌شوند. شهر استانبول، تاریخی پر فراز و نشیب دارد؛ به همین دلیل شما می‌توانید آثار و بناهای تاریخی بی‌نظیری را در آن ببینید که از نظر معماری همتایی ندارند. مسجد اورتاکوی استانبول یکی از مساجد قدیمی و دیدنی این شهر است که ما در ادامه قصد داریم به طور مفصل به معرفی آن بپردازیم.

ortakoy1

مسجد اورتاکوی استانبول؛ میراث حکومت عثمانی

مسجد اورتاکوی استانبول که با نام مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید نیز در میان اهالی این شهر شناخته می‌شود، در سال 1854 ساخته شد. در آن زمان سلطان عبدالمجید به معماران دربار دستور داد که مسجدی زیبا و کم‌نظیر در کنار پل بغاز و در نزدیکی تنگه بسفر بسازند. جالب است بدانید که در کنار مسجد، اسکله‌ای به نام اورتاکوی وجود دارد به همین دلیل بیشتر مردم این مسجد را با نام مسجد اورتاکوی می‌شناسند. همچنین برخی از منابع تاریخی معتبر نشان می‌دهند که حدود صد سال قبل از ساخت مسجد بزرگ اورتاکوی، مسجد دیگری در نزدیکی آن وجود داشته است. این مسجد به دلیل شورش‌های داخلی از بین می‌رود. حدود صد سال بعد از این واقعه، سلطان عبدالمجید دستور ساخت مسجد جدیدی را به جای مسجد از بین رفته صادر می‌کند.

ortakoy2

مسجد کنار پل بغاز

ساخت بنای مسجد جدید بیش از دو سال طول می‌کشد و در این مدت معماران مشهوری مانند میکونوس بالیان در ساخت این مسجد مشارکت می‌کنند. البته بنای فعلی مسجد اورتاکوی استانبول با بنای اولیه کاملاً متفاوت است زیرا در سال 1984 آتش‌سوزی بزرگی در مسجد رخ می‌دهد. این آتش‌سوزی به قدری بزرگ بوده که مسجد به کلی از بین می‌رود. مدتی بعد از این اتفاق، بازسازی و مرمت بنای مسجد آغاز می‌شود. بنای فعلی مسجد اورتاکوی به سبک نئو باروک ساخته شده است. این سبک معماری فرانسوی، آمیزه‌ای از هنر و ساختمان‌سازی است که در ‌آن هنر نسبت به معماری ارجحیت دارد. شاید به همین دلیل است که وقتی به مسجد اورتاکوی نگاه می‌کنید، به جای یک مسجد معمولی یک شاهکار هنری می‌بینید.

ortakoy3

همه چیز درباره نمای بیرونی مسجد اورتاکوی استانبول

اولین چیزی که در هنگام بازدید از مسجد اورتاکوی استانبول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، سنگ‌های مرمری هستند که در نمای این مسجد به کار رفته‌اند. البته با نزدیک‌تر شدن به مسجد متوجه ظرافت نقش برجسته‌های روی سنگ‌ها خواهید شد. این مسجد زیبا نیز همانند سایر مساجد دوره عثمانی یک گنبد و دو مناره دارد. پنجره‌های بزرگ از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد اورتاکوی به شمار می‌روند. به لطف این پنجره‌ها شما می‌توانید مناظر بسیار زیبایی را از داخل مسجد مشاهده کنید.

ortakoy4

سنگ‌های مرمر، سنگ‌های آذرین و موزاییک‌ها، نمای بیرونی مسجد را تشکیل می‌دهند. گنبد و گلدسته‌های مسجد اورتاکوی جلوه‌ای سه‌بعدی دارند و از مرمر و کاشی‌های رنگی پوشیده شده‌اند. دو مناره مسجد با سنگ‌های مرمر تزيین شده‌اند و یکی از آن‌ها دارای قسمتی به نام شرفه است. شرفه محل قرار گرفتن مؤذن برای خواندن اذان است. شب‌ها با روشن شدن چراغ‌های اطراف، مسجد اورتاکوی همانند تکه‌ای جواهر زردرنگ در نزدیکی اسکله می‌درخشد.

معماری داخلی مسجد اورتاکوی؛ تجلی هنر باشکوه اسلامی

مسیرهای ورودی خانم‌ها و آقایان به داخل مسجد اورتاکوی از یکدیگر جداست. زمانی که وارد صحن اصلی مسجد می‌شوید باید از چند پله بالا بروید. از بالای پله‌ها می‌توانید چشم‌انداز بسیار زیبایی از مناظر اطراف را ببینید. محل نماز خواندن زنان و مردان نیز همانند مسجدهای دیگر از هم جدا هستند. سالن بزرگ مسجد که بخش اصلی مسجد اورتاکوی را تشکیل می‌دهد، ظاهری بسیار تجملاتی دارد. در این سالن لوسترهای بسیار بزرگی از سقف آویزان شده‌اند که در هنگام غروب، مسجد را غرق نور می‌کنند.

ortakoy5

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب مسجد اورتاکوی استانبول پنجره‌های هلالی شکل هستند. این پنجره‌ها حفاظ‌هایی فلزی دارند. به خاطر این پنجره‌های بزرگ، داخل مسجد روزها با نور طبیعی خورشید روشن می‌شود و فضایی روحانی را به وجود می‌آورد. قرمز، سبز، سفید و طلایی رنگ‌هایی هستند که در معماری داخلی مسجد به فراوانی استفاده شده‌اند. نقاشی‌ها و خطاطی‌های روی دیوار نیز ظاهر متفاوتی به مسجد بخشیده‌اند. همچنین در داخل مسجد چندین کتیبه سنگی وجود دارد که بر روی آن اسامی خدا و خلفای راشدین نوشته شده‌اند.

بهترین زمان بازدید از مسجد اورتاکوی

بازدید از مسجد اورتاکوی استانبول می‌تواند به یکی از خاطره‌های شیرین سفرتان به استانبول تبدیل شود. اگر با تور 8 روزه استانبول به این شهر سفر کردید؛ حتماً فرصت بازدید از تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری استانبول را خواهید داشت. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم زمانی را به بازدید از این مسجد اختصاص بدهید و از تماشای بنای بی‌نظیر آن لذت ببرید. مسجد اورتاکوی به روی گردشگران باز است و مسلمانان و غیرمسلمانان می‌توانند از آن بازدید کنند. با این حال بازدید از این مسجد تاریخی آداب و رسومی دارد.

ortakoy6

خانم‌ها و آقایان باید پوشش اسلامی را رعایت کنند. در قسمت ورودی مسجد، لباس‌هایی قرار داده شده که گردشگران خارجی می‌توانند از آن‌ها برای پوشاندن بدنشان استفاده کنند. همچنین گردشگران در هنگام اذان اجازه بازدید از مسجد را ندارند؛ بنابراین زمانی به مسجد اورتاکوی بروید که مدتی از اذان گذشته باشد. گردشگران می‌توانند در تمام روزهای هفته بین ساعات نه صبح تا شش عصر به جز در هنگام اذان ظهر و عصر از مسجد دیدن کنند. همچنین بهتر است بدانید که برای بازدید از مسجد اورتاکوی استانبول نیازی به تهیه بلیت یا پرداخت پول نیست. با این حال اگر بخواهید می‌توانید مبلغی را به داخل صندوق‌های خیریه داخل مسجد بریزید.

مسجد اورتاکوی استانبول کجاست؟

مسجد اورتاکوی در منطقه بشیکتاش و در قسمت غربی تنگه بسفر استانبول قرار دارد. این منطقه جزو مناطق گردشگری شهر استانبول است به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی با انواع وسایل نقلیه عمومی به مسجد دسترسی داشته باشید. برای مثال اگر در نزدیکی میدان تکسیم استانبول اقامت دارید یا پس از بازدید از این میدان می‌خواهید به دیدن مسجد اورتاکوی بروید؛ اتوبوس‌های خطوط ۴۰T یا ۴۲T شما را به مسجد اورتاکوی خواهند برد. در ضمن مناظر اطراف این مسجد نیز بسیار زیبا و دیدنی هستند. اگر هنگام اذان به مسجد رسیدید می‌توانید کمی قدم بزنید و از منظره‌ها لذت ببرید تا نماز تمام شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ