02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

باغ موزه نادری مشهد

13 اسفند ، 1401
راز آسمان پایتخت

باغ موزه نادری مشهد کجاست؟

باغ موزه نادری مشهد از بناهای تاریخی و گردشگری این شهر به شمار می رود که در واقع آرامگاه نادر شاه افشار است. نادرشاه افشار از مهمترین پادشاهان ایران است که موجب افزایش قلمرو این سرزمین تا مرز های هندوستان شد. همچنین در اواخر دوران صفوی که روس ها و عثمانی در پی تجزیه ایران بودند، موجب حفظ تمامیت ارضی ایران شد و آن را از خطر تجزیه و نابودی نجات داد.

trevi1

مورخان به نادرشاه لقت ناپلئون ایران را داده اند. این پادشاه جهانگشا پس از فتوحات بسیار و به دست آوردن گنجینه های فراوان، در میانسالی در توطئه ای که افسران سپاه اش برپا کردند، کشته شد. وی قبل از مرگش، دستور ساخت آرامگاه و مقبره خویش را داده بود. پس از مرگ وی، پیکر او را به شهر مشهد منتقل کرده و در آرامگاه ساخته شده، دفن کردند. آرامگاه وی به مساحت 545 متر مربع در باغ بزرگی ساخته شده بود که متاسفانه مورد حمله و تخریب دشمنان قرار گرفته و بعد از مدتی نابود گردید.

باغ موزه نادری مشهد

پس از تخریب آرامگاه نادر شاه، برای اولین بار، تیمورتاش در دوران رضاشاه پهلوی، طرح بازسازی این آرامگاه را ارائه داد. پس از تصویب این طرح، قوام السلطنه که والی خراسان بود، آرامگاه جدیدی را در همان باغ احداث کرد و بقایای جسد نادرشاه که شامل استخوان های وی بود را به مکان و آرامگاه جدید منتقل کرد. آرامگاه جدید که در سال 1296 ساخته شده بود تا سال 1335 شمسی پابرجا بود. این آرامگاه هم دوام چندانی نداشت تا اینکه در سال 1338 مقبره باشکوه برای نادرشاه ساخته شد و بقایای جسد وی به این مکان انتقال یافت . همچنین این آرامگاه در همان سال جز آثار ملی ایران ثبت گردید.

trevi2

معماری آرامگاه نادر شاه و باغ موزه نادری مشهد

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، باغ موزه نادری مشهد و آرامگاه نادرشاه پس از فراز و فرود هایی که داشت، سرانجام در دهه 1330 شمسی مقبره و آرامگاه نادرشاه در باغ موزه نادری به صورت دائم و باشکوه تاسیس گردید. ساخت مقبره با الهام از چادر های عشایری که نادرشاه در آن متولد شد و مرگ او نیز در همان چادر ها اتفاق افتاد، صورت گرفته است. معمار این بنا هوشنگ سیحون است که بنا را در ارتفاع دو متری سطح زمین ساخته است. مجسمه های بنا نیز توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. مجسمه ها در واقع تصویر نادرشاه به همراه چند تن از سربازان را به نمایش می گذارد. جنس مجسمه از سنگ خارا است و به نحوی طراحی شده که حالتی پویا دارد. این مجسمه در ایتالیا ساخته و بعد به ایران آورده شده است.

trevi3

محوطه باغ موزه نادری مشهد

شکل هندسی باغ موزه نادری مشهد به صورت یک شش ضلعی است که تداعی کننده خیمه نادرشاه است. ستون های بنا نیز با الهام از کلاه سربازان سپاه نادر ساخته و پرداخته شده است. سنگ قبر نادرشاه نیز با طراحی از الماس هایی که وی از لشکرکشی به هندوستان به عنوان غنیمت آورده بوده، ساخته شده است.

بخش های دیدنی باغ موزه نادری مشهد

آرامگاه نادر، اصلی ترین بخش باغ موزه نادری مشهد است. در اطراف مزار پادشاه، دو تالار اصلی وجود دارد. یکی از این تالار ها برای نمایش اسلحه های باستانی استفاده شده است. سلاح های جنگی که در این موزه قرار دارد مربوط به دوره های مختلف تاریخی است. از مهم ترین سلاح های این موزه می توان به شمشیر های طلاکوب نادر شاه اشاره کرد که به صورت آخته در معرض دید عموم قرار دارد. نادر شاه با این شمشیر ها بسیاری از دشمنان را گردن زده است. علاوه بر سلاح ها، در این تالار نقاشی ها و آثار نفیسی دیگری مانند تاریخ جهانگشای نادری که مربوط به دوره افشاریه است نگهداری می گردد.

trevi4

تالار دیگر مربوط به نگهداری وسایل و آثار مخصوص دوره افشاریه و نادرشاه است مانند لباس های جنگی، چکمه ها، سپر ها و ... می باشد.فضای بیرونی آرامگاه که در واقع محوطه اصلی باغ موزه ی نادری مشهد است، فضای سبزی را ایجاد کرده که دارای گیاهان زیبایی است و فضای مناسب برای نشستن می باشد. در قسمتی از این فضا یک توپ جنگی قرار دارد که در جنگ با پرتقال غنیمت گرفته شده است. قدمت این توپ مربوط به زمان سلطنت فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا است. در باغ موزه نادری مشهد، آرامگاه محمد تقی خان پسیان، از سرداران و دلاوران خراسانی نیز وجود دارد. طراحی آرامگاه این دلاور ایرانی که در ضلع شمال باغ قرار دارد نیز توسط مهندس هوشنگ سیحون انجام شده است.

اشیا نگهداری شده در موزه نادری مشهد

علاوه بر این، در قسمت های دیگر باغ موزه نادری مشهد، کتابخانه، گلخانه، کافه و سرویس بهداشتی قرار دارد که امکانات لازم را برای گردش یک روزه از باغ موزه نادری فراهم می کند. همچنین وجود عکاسخانه در این مکان به بازدید کنندگان این امکان را می دهد تا با لباس های زمان افشاریه عکس های یادگاری ثبت کنند.

trevi5

موقعیت مکانی باغ موزه نادری مشهد

باغ موزه نادری مشهد در اطراف حرم امام رضا قرار داشته و دسترسی آن با انواع وسایل نقلیه مانند اتوبوس، تاکسی، مترو وسیله شخصی آسان است. این باغ موزه در خیابان شیرازی و در ضلع غربی چهارراه شهدا واقع شده است. فاصله سایر اماکن مذهبی، تاریخی و گردشگری مانند حرم امام رضا، مسجد گوهرشاد، موزه مردم شناسی مشهد تا این باغ موزه، یک کیلومتر بوده و با سایر مکان ها مانند خانه تاریخی داروغه مجتمع گردشگری بابا قدرت حدود 2 کیلومتر فاصله دارد.

trevi6

فصل مناسب برای بازدید از مکان تاریخی و دیدنی به علت فضای سبز و مفرح بودن آن ، معمولا فصل بهار است. زیرا باغ موزه نادری مشهد در این فصل طراوت و تازگی مناسبی داشته و هوای خنک و مطبوعی نیز دارد. اگر قصد سفر به مشهد و بازدید از این مکان تاریخی را دارید، می توانید تور مشهد با قطار Vip را از آژانس گردشگری آسمان پایتخت انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ