02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تجربه گردشگری متفاوت در کویر پُرآب ورزنه

13 آبان ، 1402
راز آسمان پایتخت

کویر ورزنه اصفهان

با قاطعیت می توان عنوان کرد کویر گردی یکی از لذت بخش ترین تفریحات در ایران می باشد. همانطور که می دانید کشور ایران به دلیل ویژگی هایی که دارد به کشور چهار فصل شهرت دارد. وجود کویر، جنگل دریا و کوه در کنار یک دیگر یکی از عجایب و ویژگی های فوق العاده از کشور ایران می باشد. با شروع فصل سرد سال و فروکش هوای گرم، سفر به کویر، متقاضیان بسیاری پیدا می کند و سالانه افراد بسیار زیادی به دنبال  سفر به این مکان فوق العاده هستند. با قاطعیت می توان بیان کرد کویر ورزنه بهترین کویر برای سفر می باشد. با حضور در این کویر می توانید بر روی ماسه های داغ راه بروید و تجربه ای بی نظیر را کسب کنید. کویر ورزنه در شهری با نام خودش قرار دارد. با حضور در این شهر می توانید شاهد تالاب گاوخونی و پوشش گیاهی و جانوری کمیابی باشید. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص این کویر زیبا را در اختیارتان قرار خواهیم داد. 

VarzanehDesert

محل دقیق کویر فوق العاده ورزنه

این کویر در بخش شرقی استان اصفهان قرار دارد. برای سفر به کویر زیبای ورزنه می توانید از سمت یزد و اصفهان به این کویر زیبا سفر کنید وسعت آن تا 17 هزار هکتار می باشد. کویر ورزنه با شهر ورزنه 10 کیلومتر فاصله دارد. این کویر در جنوب غربی تالاب گاوخونی قرار دارد و به همین دلیل به این کویر، کویر پر آب نیز گفته می شود. یکی از ویژگی های کویر جذاب ورزنه که آن را با سایر کویر ها متمایز می کند، وجود باد های متفاوت می باشد. وجود این باد های متفاوت، فرم های خارق العاده و زیبایی را بر روی ماسه های کویر ایجاد می کند. بعضی از ماسه های موجود در کویر ارتفاعشان تا 100 متر نیز می رسد. 

فاصله کویر ورزنه تا تهران 

برای سفر از تهران به سفر کویر ورزنه لازم است تا 530 کیلومتر را طی کنید. این کویر در شرق استان اصفهان و مرکز ایران قرار دارد. دسترسی به این کویر از طریق شهر های اطراف اصفهان نیز امکان پذیر می باشد. 

VarzanehDesert

کویر زیبای ورزنه و یا خارا

در زمان های گذشته این منطقه را به عنوان بیابان خارا می شناختند. شاید برایتان جالب باشد بدانید ریگزار ها در ایام قدیم، زیر مجموعه مناطق بیابانی بوده است. امروزه این منطقه را به دلیل تفاوت هایی که دارد به دو قسمت مختلف تقسیم کرده اند. کویر ورزنه نزدیک به شهری هم نام خود قرار دارد و کویر خارا در نزدیکی روستای خارا قرار دارد. تپه های خارا، حدودا 40 کیلومتر دور تر از کویر ورزنه می باشند. این کویر یعنی کویر خارا به دلیل داشتن شن ها سست مکانی مناسب برای کویر گردی نیست و رفتن به آن جا پیشنهاد نمی شود. کویر ورزنه با رمل و تپه های زیبا این کویر را به بزرگترین و زیبا ترین کویر در ایران تبدیل کرده است. این کویر را امروزه با نام کویر حسن آباد نیز می شناسند. علت نامگذاری آن به علت دسترسی از طریق جاده حسن آباد می باشد. 

پوشش گیاهی و جانوری در کویر زیبای ورزنه

پوشش گیاهی و جانوری در این کویر بسیار متنوع می باشد. علت تنوع بالای گیاهی و جانوری در این منطقه به دلیل وجود تالاب گاوخونی می باشد. از گیاهان نادری که در کویر ورزنه وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

گیاه اسکنبیل: این گیاه نادر در مناطق بیایانی رویش پیدا می کند و جزو دسته گیاهان هفت بند می باشد. معمولا رویش این گیاه از اسفند ماه شروع می شود و تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد. 

گیاه تاغ: این گیاه زیر مجموعه درختچه های تاج خروسی می باشد. این گیاه در برابر گرما و سختی بسیار مقاوم می باشد. یکی از ویژگی های آن، بیان زدا بودن این گیاه می باشد. به دلیل ریشه های گسترده ای که دارد، معروف به گیاه بیابان زدا می باشد. 

گیاه نسی: معمولا این گیاه در خاک های آهک دار و رسی رویش پیدا می کند. گیاه نسی از تیره گندمیان می باشد و این گیاه نیز برای بیابان زدایی بسیار مفید می باشد. یکی از ویژگی های فوق العاده گیاه نسی، غلاف شن دانه ای است که در نزدیکی ریشه آن وجود دارد. وجود این غلاف باعث می شود گیاه در مواقع کم آبی بسیار مقاوم عمل کند.

VarzanehDesert

اما در خصوص پوشش جانوری نیز این کویر بسیار غنی می باشد. حیوانی مانند روباه شنی، در این منطقه به وفور یافت می شود. این حیوان در کمتر کویری وجود دارد و همین مورد یکی از ویژگی های فوق العاده کویر ورزنه می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید روباه شنی از روباه معمولی کوچک تر می باشد و گوش های نسبتا بزرگی دارد. این روباه به قدری زیبا است که در نگاه اول توجه هر بیننده ای را به سمت خود جلب می کند. 

پامسواکی: پامسواکی نوعی موش است که دارای جثه و چشم های درشتی می باشد. این حیوان مانند روباه شنی کف پایی پر از مو دارد تا بتواند به راحتی در میان شن ها حرکت کند. این حیوان معمولا شب گرد است. 

سارگپه: سارگپه پرنده هایی با پاهای بلند هستند. این پرنده زیر مجموعه پرنده های شکاری می باشد. تعداد اندکی از این پرنده شکاری وجود دارد. محل زندگی این پرنده بر روی زمین و یا درختان می باشد و لازم است بدانید این پرنده جزو پرندگان تحت حمایت محیط زیست می باشد. 

VarzanehDesert

تفریحات کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از جاذبه های زیبا در استان اصفهان می باشد. این کویر به تازگی رونق گرفته است و بخش های مختلفی به این کویر اضافه شده است. بخش هایی نظیر:

موتور چهار چرخ
شتر سواری
شربت خانه
کمپینگ
پاراگلایدر و غیره. 

پیاده روی بر روی رمل ها: به راستی که هیچ چیز بهتر است پیاده روی در کویر نیست. باید این کار را انجام دهید تا متوجه حس فوق العاده آن شوید. 

تماشای آسمان: با قاطعیت می توان عنوان کرد یکی از کار هایی که در کویر باید انجام شود تماشای ماه و ستارگان می باشد. 

VarzanehDesert

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ