02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تور موریس

جزیره موریس یک منطقه گردشگری جذاب و زیبا در دل اقیانوس هند و نزدیکی قاره آفریقاست. سواحل زیبای شنی، آب‌های درخشان، صخره‌های مرجانی جذاب، درختان نخل و نارگیل، رودخانه‌ها و آبشارهای خروشان، مرداب‌های آرام، جنگل‌های انبوه بارانی در کنار آب‌وهوایی همیشه بهاره را می‌توان مشخصه‌های اصلی این جزیره دانست. موریس شاید مثل بالی یک جزیره شناخته شده و پرطرفدار نباشد، اما از لحاظ زیبایی طبیعی و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری غنی و کامل است. به‌همین دلیل در سال‌های اخیر تعداد گردشگران این جزیره به‌طور قابل‌توجهی افزایش داشته؛ بسیاری از هم‌وطنان ما نیز برای سفرهای آرامش‌بخش و درعین حال هیجان‌انگیز خارجی خود با تور موریس به این کشور زیبا، سفر می‌کنند.«مارک تواین» نویسنده مشهور آمریکایی درباره این جزیره نوشت: «اول موریس آفریده شد و بعد از آن بهشت به تقلید از این جزیره زیبای به‌وجود آمد». بیایید کمی بیشتر با این منطقه رویایی که به بهشت تشبیه شده، آشنا شویم.

آشنایی به جزیره موریس

موریس کشوری جزیره‌ای و آتش‌فشانی در جنوب غربی اقیانوس هند است. این جزیره در نزدیکی قاره آفریقا (۲۰۰۰ کیلومتری) و جزیره مشهور ماداگاسکار (۱۱۳۰ کیلومتری) قرار دارد و یکی از زیباترین جزایر اقیانوس هند به‌شمار می‌رود. این کشور یا همان جزیره زیبا، حدود ۷ تا ۱۰ میلیون سال قبل در اثر فوران یک آتشفشان پدید آمد.نام موریس برای ایرانی‌ها کاملا آشناست؛ زیرا در زمان جنگ جهانی دوم پس از حمله متفقین به خاک ایران و رسیدن آن‌ها به تهران، فشارها روی پادشاه وقت کشور، رضا شاه پهلوی افزایش یافت (سال ۱۳۲۰ هجری شمسی). در این زمان انگلستان، پادشاه ایران را مجبور به استعفا کرد و تصمیم به تبعید او گرفت. ابتدا تصمیم بر آن شد تا رضا شاه به بمبئی تبعید شود؛ اما در بندر این شهر یکی از مستشاران انگلیسی متوجه شد که آنجا مکانی مناسب برای تبعید او نیست. بنابراین پادشاه ایران را روانه جزیره موریس کردند. رضا شاه ۵ ماه در این جزیره خوش آب‌وهوا و زیبا زندگی کرد. هرچند این مکان برای او زیبا و جذاب نبود و جز اندوه دوری از کشور و سلطنتش چیزی برایش نداشت.جزیره موریس در قرن دهم میلادی توسط دریانوردان مالایی کشف شد؛ اما گفته می‌شود اولین ساکنان آن در قرون وسطی اعراب بودند که این جزیره را «دینا آروبی» را می‌نامیدند.موریس تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. در قرن ۱۵ میلادی، پرتغالی‌ها بر این منطقه تسلط پیدا کردند؛ سپس در قرن ۱۶ میلادی به‌دست هلندی‌ها افتاد. گفته می‌شود نام کنونی این جزیره را نیز هلندی‌ها انتخاب کرده‌اند؛ آن‌ها نام پادشاه خود «موریس ناساو» را روی این جزیره گذاشتند.در دوره ناپلئون بناپارت فرانسوی، نیروهای این فرمانده توانستند این جزیره را تصرف کنند (سال ۱۷۱۵ میلادی). پس از فرانسوی‌های نیز بریتانیایی‌ها این منطقه زیبا را استعمار کردند (سال ۱۸۱۰ میلادی).اما پس از همه این کش‌و‌قوس‌ها، سرانجام در سال ۱۹۶۸ موریس توانست اعلام استقلال کند و امروزه یک کشور مستقل به‌شمار می‌رود. حکومت این ناحیه جمهوری دموکراتیک است.

دین و فرهنگ مردم جزیره موریس

درآمد این کشور مستقل از توریست و تجارت دریایی تامین می‌شود. به‌دلیل آن‌که قوم‌های مختلفی در موریس حکم‌رانی کرده‌اند، این جزیره در‌حال حاضر یک منطقه چند فرهنگی است. موریس بین یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آن‌ها را اقوام هندی، چینی و آفریقایی تشکیل می‌دهند. نزدیک به ۵۰ درصد موریسی‌ها هندو هستند. بعد از هندوها مسیحیان کاتولیک بیشترین جمعیت را در این کشور دارند. مسلمانان و سایر شاخه‌های مسیحیت سایر مردمان این کشور را تشکیل می‌دهند.واحد پول این جزیره «روپیه موریس» است. موریس ۲ زبان رسمی دارد؛ انگلیسی و فرانسوی. اما زبانی به‌نام «کریول» که گفته می‌شود در زمان استعمار فرانسه میان بردگان برای حرف زدن با ارباب‌هایشان رایج شده بود، به‌عنوان زبان بومی موریسی‌ها شناخته می‌شود.خاستگاه پرنده «دودو» یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض جهان، جزیره موریس است که به‌عنوان نماد ملی آن نیز شناخته می‌شود. چای این منطقه نیز شهرت بسیاری دارد. در مناطق مرتفع موریس، مزارع متعددی وجود دارد که محصول آن‌ها چایی بسیار مرغوب و معطر است.

آب و هوای جزیره موریس

جزیره موریس در نیم‌کره جنوبی زمین قرار گرفته و فصل‌های سرد و گرم آن با کشور ما که در نیم‌کره شمالی قرار دارد، متفاوت است. یعنی پاییز و زمستان این جزیره در فصل‌های بهار و تابستان ماست و وقتی ما در فصول سرد سال هستیم، جزیره موریس تابستانی است.البته آب‌وهوای آن در تمام فصل‌ها تقریبا گرم، معتدل و مرطوب است و فقط در فصل سرما میزان بارندگی در این منطقه بالاست. به‌طور کلی میانگین دمای موریس در تمام طول سال، روزها بین ۲۱ تا ۲۰ درجه و شب‌ها بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.بنابراین نیمه دوم سال که این جزیره سطح بارندگی پایین‌تری دارد، فصلی مناسب برای تفریحات و ورزش‌های آبی و گشت‌وگذار در میان زیبایی‌های طبیعی این جزیره خواهد بود. موریس به‌عنوان دومین منطقه هوای پاک جهان شناخته می‌شود.برخی از مناطق خالی از سکنه این کشور جزیره‌ای در دل آب‌های آبی اقیانوس هند به‌عنوان محلی برای نگهداری و حفاظت از گونه‌های جانوری ناشناخته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایتخت جزیره موریس

شهر پورت لوئیس پایتخت کشور جمهوری موریس و بندر اصلی آن است. این شهر بندری در سال ۱۷۳۵ میلادی بنا شد. در گوشه و کنار آن ساختمان‌ها و بناهای تاریخی ساخته شده به‌دست فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها به‌چشم می‌خورد. معماری خانه‌های در این شهر تاحد زیادی شبیه به معماری کشور فرانسه است.پورت لوئیس تقریبا فرهنگ و شکل و شمایل چینی دارد. یک بازار بسیار شلوغ در کنار اسکله‌ای مدرن، شاخصه‌های اصلی آن هستند. اطراف این شهر را یک رشته کوه زیبا به‌نام «پورت لوئیس موکا» احاطه کرده است.

جاذبه‌های گردشگری پورت لوئیس

کودان واترفرانت
بازار پورت لوئیس
محله چینی‌های موریس
تئاتر قدیمی شهر
موزه بلو پنی
موزه تاریخ ملی موریس

جاهای دیدنی موریس

در ابتدا اشاراه کردیم که جزیره موریس جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.
باغ پرندگان
پارک لاک‌پشت‌های غول پیکر 
پارک ماجراجویی زیپ لاینر
منطقه حفاظت شده بلک ریور
پارک ملی بلک ریور گورجس
پارک جنگلی موریس
باغ گیاه شناسی سلطنتی
معبد گانگا تالئو
مجسمه شیوا 
کشتی تاماران
قصر یوفکا
مسجد جوماه موریس
خانه یوریکا
دهانه سرفس
گرند باسین
پارک چامارل
جزیره آیگرتس
جزیره گابریل
سواحل مرجانی
آبشارهای جزیره موریس 
(آبشار تاماریند، آبشار شاماتل، آبشار الکساندرا، آبشار یوریکا، آبشار گرند ریور ساوث ایست و آبشار بلک ریور گورجس)
آکواریوم موریس
جزیره دس دیوکس کوکوس
دهکده Grand-Baie
دریاچه‌ای مقدس به‌نام Grand Bassin
علاوه‌بر این‌ها در جزیره موریس امکانات تمامی ورزش‌ها و تفریحات آبی و ساحلی فراهم است. همچنین قدم زدن در محوطه شیرها و امکان لمس آن‌ها از دیگر تفریحات و هیجان‌انگیز در این جزیره به‌شمار می‌رود.قدم زدن زیر اقیانوس، سافاری در اقیانوس، شنا با دلفین‌ها و نهنگ‌ها، سفر با زیر‌دریایی، دره‌نوردی و کوه‌نوردی و…، سایر تفریحات هیجان‌انگیزی است که در سفر با تور موریس پیش‌روی گردشگران قرار دارد.

سفر به جزیره موریس

یکی از معدود کشورهایی که برای سفر به جزیره موریس نیاز به ویزا دارد، ایران است. هم‌وطنان ما برای سفر با تور موریس باید ویزا دریافت کنند.
برای سفر به این جزیره از کشور ما، بهترین راه فرودگاه دبی است. موریس از ایران پرواز مستقیم ندارد.
موریس کشوری بسیار امن است.
در سفر به این شهر بهترین وسیله حمل‌ونقل درون شهری، اتوبوس خواهد بود؛ زیرا بلیط اتوبوس‌های جزیره بسیار ارزان هستند. ساعت کاری ناوگان اتوبوس‌رانی موریس از ۶ صبح تا ۱۸:۳۰ دقیقه عصر است. البته تاکسی‌ها نیز برای گشت‌وگذار در شهرهای موریس در اختیار گردشگران قرار دارند و امکان کرایه خودرو در این کشور فراهم است.
تور هلیکوپتر در جزیره برای گردشگران بسیار جذاب است.
موریس تنها یک فرودگاه بین‌المللی دارد.
فرهنگ غذایی کشور این کشور ترکیبی از غذاهای هندی، چینی و اروپایی است.
نودل و غذاهای پرادویه در این جزیره بسیار محبوب‌اند.

بهترین هتل‌های جزیره موریس 

اوشن وی (OCEAN V)
رادیسون بلو (RADISSON BLU)
پرل بیچ (PEARLE BEACH)
سو سافیتل (SO SOFITEL)
سافیتل ایمپریال (SOFITEL IMPERIAL)
شانگریلا له (SHANGRI-LA LE)
مارادیوا (MARADIVA)

مراکز خرید معروف جزیره موریس

مرکز خرید فونکس
مرکز خرید باگاتل
مرکز خرید چائودان
بازار مرکزی در پورت لوئیس
بازار Flacq maeket
بزرگترین فروشگاه هوای آزاد (روزهای چهارشنبه و یکشنبه)
فروشگاه Mahebourg (روزهای دوشنبه)
برج اورچاد (دهکده فروشگاهی)

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ