02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

شهر کاریز کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش

جزیره کیش بدون اغراق توریستی ترین ناحیه ایران است امکانات زیاد و زیر ساخت های مناسب باعث شده است که در بیشتر ایام سال و به خصوص شش ماه دوم سال که هوا مناسب تر و مطبوع است مسافران بسیاری برای چند روزی استراحت و تفریح به کیش سفر می کنند. جزیره کیش امکانات زیادی برای تفریح و گردشگری دارد. حتما شما هم در سفر به این جزیره از تفریحات آبی و ساحل زیبای کیش لذت برده اید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جزیره کیش علاوه بر امکانات گردشگری تفریحی دارای جاذبه های طبیعی قابل توجهی نیز می باشد. یکی از این جاذبه های شگفت انگیز که در جهان بی نظیر است ، شهر زیر زمینی کاریز کیش است.

karizcity

کاریز یا قنات کیش قدمت 2500 ساله دارد و در گذشته وظیفه آبرسانی به مردم و زمین های کشاورزی را به عهده داشته است . این قنات دارای عمقی برابر با 16 متر می باشد. سقف این کاریز زمانی بستر دریا بوده است و همین امر باعث شده است سقف آن مملو از صدف ها و مرجان و فسیل های موجودات دریایی باشد که می توانید آنها را به راحتی مشاهده کنید. قدمت برخی از این فسیل ها به پانصد میلیون سال پیش باز می گردد.

karizcitykish

آب این قنات حاصل بارندگی های فصلی بوده است که در طی مسیر خود از سرچشمه تا شهر زیر زمینی با مرجان ها و جلبک های مسیر تصفیه می شده است و نوعی تصفیه خانه طبیعی به شمار می آید. اگر به این شهر زیر زمین رفته باشید حتما هوای خنکی که در کاریز جریان دارد برایتان جالب توجه بوده است. نوع این کاریز و آبی که در آن جریان داد باعث شده است که هوای شهر زیر زمینی در تمامی فصول سال مطبوع و دلپذیر باشد.

karizkish
در دوره ای که آب آشامیدنی در دسترس قرار گرفت کاریز کیش اهمیت خود را از از دست داد به طوری که تا مدت ها به آن توجهی نمی شد. اما در دهه هفتاد خورشیدی بار دیگر اهمیت این قنات مورد توجه قرار گرفت و با سرمایه گذاری بخش خصوصی کاریز کیش احیا شد و مورد بازسازی قرار گرفت و با ساخت امکانات گردشگری در آن این بار در قامت یک شهر زیر زمینی خود را نمایان کرد و به یکی از جاذبه های مهم گردشگری جزیره کیش تبدیل شد.

shahrzirzaminikarizkish
در طول بازسازی دوباره منابع آبی قنات به گونه ای محافظت گردید که آسیبی به کیفیت آب شیرین آن وارد نشود و بتوان از آب استفاده کرد. در طول مسیر این قنات امکانات گردشگری مانند رستوران ، موزه ، بازارچه با طراحی سنتی ایرانی ساخته شد تا گردشگران از بازدید این شهر زیرزمینی شگفت انگیز خاطرات شیرینی با خود به یادگار ببرند. امیدواریم در سفر به جزیره زیبای کیش از این شهر زیر زمینی جالب بازدید نمایید و لذت ببرید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ