02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

غار خربس

غار خربس قشم

جزیره قشم در جنوب کشور مان و در میان آب های نیلگون خلیج فارس با زیبایی بی نظیرش و جاذبه های بسیار دیدنی یکی از مقاصد مهم گردشگری کشورمان می باشد. اگر قصد سفربا تور لحظه آخری قشم را دارید ماه های آبان تا فروردین بهترین ایام سفر به این جزیره شگفت انگیز است. جزیره قشم جاذبه های بی نظیری دارد  که یکی از آنها غارهای شگفت انگیز خربس است. این غار در فاصله 10 کیلومتری از شهر قشم واقع شده است. غار خربس از اصل مجموعه ای از چندین دالان مختلف است که به یکدیکر راه دارند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید غارهای خبس دست کن می باشند و ساخته دست بشر است.

gheshmgharekhorbas

گفتیم که این غارها مجموعه از دالان های پیچ در پیچ است و این دالان ها در محوطه ای که به هم می رسند یک صحن بزرگ را تشکیل می دهند که به عنوان تالار اجتماعات استفاده می شده است. در پایین این غارها هم برای استفاده ساکنان برکه ای ساخته شده که آب باران را در آن نگاه می داشتند. این غار در نزدیکی شهر قشم و در کنار روستای خربس واقع شده است که امروز از این روستا خرابه ای بیش نمانده است. روستای خربس به عصر ساسانی بر میگردد که در آن دوره بسیار پر رونق بود ه است. هر چند خود غار و پیدایشش به زمان مادها و حضور آنها در این منطقه از ایران بر می گردد.

khorbasghesmghar

غارهای خربس در ارتفاع حدود 30 متری از زمین و در دل کوه کنده شده اند و از دو طرف کوه با مسیری کم عرض و پر پیچ و خم می توان به دهانه آن رسید. دالان های غار هر کدام در حدود 5 متر عرض دارند. این غارها در طول زمان و با حضور تمدن های مختلف دچار دگرگونی های زیادی شده اند که شما با حضور در آنها می توانید آثارشان را به خوبی ببینید.

به طور کلی دلیل ساخت این غارها را می توان پناه گاهی برای مردم محلی دانست که به دنبال راهی برای فرار از دست دزدان و راه زنان بودند . هر چند باستان شناشان روایتی دیگری دارند و این غار را نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی می دانند و معتقدند این ساختار تو در تو محلی برای پرستش آناهیتا (خدای آب) بوده است؛ اما این تنها یک نظریه است حرف و سخن پیرامون این غار بسیار است.  در این غار شما می توانید زیارت گاه و محل هایی برای سکونت افراد را ببینید.

khorbasgheshm

گفتیم که غارهای خربس دست کن و ساخته دست بشر است اما جالب است بدانید این مجموعه غارها قبل از حضور انسان هم به صورت حفره هایی در دل کوه وجود داشتند و بعداها انسان سکن منطقه آنها را بیشتر حفر کردند و دالان هایی در دل کوه به وجود آوردند. این حفره های اولیه در زمان بسیار دور گذشته شکل گرفت. در گذشته این منطقه در زیر آب بوده است و به مروز با فروکش کردن آب و تغییرات زمین و فرسایش به شکل حفره هایی نمایان گردید.

عمده عامل جذابیت این غارها راهرو های تو در تو و مرموز آن است که به مانند هزار تو می ماند و شما را در خود گم می کند. این مجموعه غار دارای 6 روزنه در بالای آن و 2 روزنه در قسمت میانی کوه و یک روزنه در پایین است. البته برای گردشگران ورود از روزنه ابتدایی و خروج از روزنه انتایی آن فراهم است. در بازدید از این غارها شما می توانیید بر روی دیواره ها نقش  نگارهایی از دوره های مختلف را ببینید که هنرمندان هر عصر بر روی دیوار های غار نقاشی کرده اند.

gheshmkhorbasghar

امیدواریم که با بازدید از این غارهای شگفت انگیز در سفر به قشم لذت کامل ببرید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ