02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

گنبد نمکی

گنبد نمکی قشم

گنبد های نمکی یکی از پدیده های جذاب زمین شناسی هستند. در مناطق خاصی از کشور مان که بیشتر آنها بیابانی هستند در زیر لایه های زمین بستری از نمک وجود دارد . گاهی در اثر ناپایداری های خاص لایه های زمین این بستر نمکی در مناطقی به سمت سطح زمین بالا می آید و شکلی گنبد مانند ایجاد می کند که به این پدیده زمین شناختی گنبد نمکی قشم می گویند که گاها تعداد زیادی از این گنبد ها در یک مسیر شگل می گیرند.

gonbadnamakigheshm

بیشتر این گنبد ها در جنوب ایران استان هرمز گان و فارس و همین طور در سمنان دیده می شود. یکی از جذابترین آنها در جزیره قشم قرار دارد. این گنبد نمکی در فاصله 110 کیلومتری جنوب قشم واقع شده است. ارتفاع مجموعه گنبد نکی قشم حدود 240 متر است که بلنترین ارتفاعات قشم نیز می باشد. این گنبدها در درون خود غارهایی به هم پیوسته ای ایجاد کرده اند که در پی تحقیقات اخیر و توسط غارشناسان بین المللی طولی بیشتر از 6 کیلومتر دارند و طولانی ترین غار نمکی جهان می باشند. سن نمک‌های این غار به‌ دوره پیش از کامبرین مربوط می گردد و بنابر این  بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند. این غار های نمکی قشم را مردم محلی به نام غار نمکدان نام نهاده اند.

gonbadnamakiqeshm

گنبد های نمکی از جنبه اقتصادی نیز حائز اهمیت هستند . این گنبها حاوی بلور های خالص نمک هستند که در پی تبخیر آب شوری که از گنبد ها خارج می شود ایجاد می شوند و همین طور بیشتر این گنبدها در کنار خود دارای مخازنی از مواد معدنی مختلف و همین طور گاز طبیعی می باشد.

گنبد نمکی قشم به جز اینکه از لحاظ بصری بسیار جذاب است به واسطه غارهای نمکی نیز طبیعت گردان بسیاری را به سمت خود جلب می کند. داخل غار های نمکی از اشکال طبیعی جذابی تشکیل شده و سنگ نمک و سنگ های معدنی به مرور زمان و با رسوب خاک دیواره غار را با نقوش جالبی تزئین کرده اند . علاوه بر این بلور های نمکی روی دیوار و کف غار با انعکاس نور باعث شکل گرفتن نقوش بسیار شگفت انگیزی در این غار شده اند .

gheshmgonbadnamaki

هوای داخل این غارهای نمکی سرشار از نمک می باشد و طبق تحقیقات انجام گرفته تنفس در آن برای بیماران تنفسی و افرادی که آسم دارند مفید می باشد و روند بهبودی را در این بیماران تسریع می کند. اگر به جزیره قشم سفر کردید علاوه بر جاذبه های نزدیک شهر کمی هم به مناطق بکر و دوردست این جزیره بروید و از جاذبه های طبیعی و منحصر به فردی مانند گنبد و غارهای نمکی قشم دیدن نمایید.

qeshmnamakigonbad

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ