02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی کجاست

آرامگاه فردوسی، شاعر و بزرگترین حماسه سرای ایرانی در توس و در منطقه دوازدهه مشهد واقع شده است. ابوالقاسم فردوسی طوسی زاده دهد پاژ واقع شده در شهر تاریخی توس و استان خراسان رضوی می باشد. این شاعر متولد سال ۳۲۹ هجری است که در سال ۳۸۴ شاهنامه تکمیل و در سال ۴۱۶ قمری از دنیا رفت. به علت شیعه بودن فردوسی اجاره دفن وی در قبرستان شهر داده نشد و آرامگاه فردوسی در واقع در حیاط خانه ایشان در شهر تابران توس قرار دارد. در طول سال های متوالی، آرامگاه ایشان به یک مکان تجمع و زیارتگاه برای شاعران، فرهیختگان و... تبدیل شده بود. همچنین این آرامگاه بارها توسط افراد مختلف تخریب و بازسازی شده است. مقبره ی فردوسی امروزه به یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیار محبوب مشهد تبدیل شده است که در ادامه به بررسی ویژگی های آن می پردازیم.

aramgaheferdosi

آرامگاه فردوسی

معماری بی نظیر و ویژگی های آرامگاه فردوسی

معماری بیرون آرامگاه فردوسی دارای یک نمای چهار گوشه و بسیار با شکوه است می باشد. مساحت این مقبره به بیش از ۱۰۰۰ متر مربع می رسد و چهار گوشه ی آن دارای پلکان می باشد. ارتفاع ساختمان این مقبره ی باشکوه ۱۸ متر است.آرامگاه فردوسی در مشهد دارای ساختمانی مکعب شکل می باشد که بر روی این مکعب ها اشعاری از شاهنامه، کتیبه ای از گزارش ساخت مقبره، نشان فروهر و ... قرار دارد. در معماری ستون های این مکان از سبک معماری باستانی ایرانی و مربوط به زمان هخامنشیان الهام گرفته شده است.

اما معماری درونی آرامگاه از نمای بیرونی آن نیز زیباتر و جذاب تر می باشد. بر در و دیوار راهرو ها، دیوار ها و ... آرامگاه، قصه های مختلفی از شاهنامه مثل رستم و سهراب، جنگ دلاوران ایران و توران، نبرد های رستم و ... نقش بسته است.  همچنین در نقاط مختلف این آرامگاه میتوانید نقش برجسته هایی الهام گرفته از قصه های شاهنامه مثل نبرد زال و شیر، زال در پناه سیمرغ و .... وجود دارد.

ferdosishrine

معماری و طراحی درونی داخل آرامگاه به شکلی است که در دیوار های هر بخش، یک داستان از شاهنامه به شکل کاشی کاری، نقش برجسته و ... وجود دارد. معماری بی نظیر آرامگاه فردوسی توانسته است آن را به یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری مشهد تبدیل کند و هر ساله تعداد بسیار زیادی از علاقه مندان با تاریخ، شعر، معماری باستانی ایرانی و .... به این مکان مراجعه کنند.

پیشینه تاریخی ساخت و بازسازی آرامگاه

همانطور که گفته شد معماری داخلی این مقبره پر از کاشی کاری ها، کنده کاری ها، نقش برجسته های بسیار زیبا و داستان سرایی های فوق العاده هیجان انگیز می باشد. اما این بنا و مقبره کنونی در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی ساخته و به بهره برداری رسیده است. قبل از آن، آرامگاه فردوسی در طی دوره های مختلف شکل های مختلفی داشته است و بارها نیزبرای تخریب آن اقدام شده است. به عنوان مثال این آرامگاه بارها توسط پادشاهان مغول تخریب شده استو  آثار و شواهدی وجود دارد که در ۲۰۰ سال گذشته، زمین های اطراف آرامگاه به زمین های کشاورزی و گندم زار تبدیل شده بودند و ساختمان آرامگاه نیز بسیار محقر و کوچک بوده است.

حتی گزارش ها و سفر نامه های متعددی نیز جهانگردان مختلف وجود دارد که ثابت میکند آرامگاه فردوسی بسیار کوچک و محقر بوده است. اما سرانجام با شروع سده چهاردهم هجری شمسی، ملی گرایی اندیشمندان و مسئولان باعث شد که آرامگاه فردوسی به یک مجموعه با شکوه از نظر معماری، امکانات رفاهی و ... تبدیل شود. افرادی همچون ملک الشعرا بهار، تیمورتاش، شیخ الرئیس افسر و ... جز اولین افرادی هستند که برای ساخت این مجموعه باشکوه پیشگام شدند.

ferdosishrinemashhad

امکانات و جایگاه امروزی آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی مشهد امروز به یک مجموعه فرهنگی و تاریخی تبدیل شده است. این آرامگاه با شهر مشهد حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. امروزه مساحت این آرامگاه حدود هکتار می باشد و امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی در محوطه آرامگاه قرار داده شده است. درون محوطه آرامگاه فردوسی شهر مشهد استخر، مجسمه یادبود فردوسی، باغ آرامگاه و ... قرار دارد به علاوه مقبره محمد رضا شجریان، اخوان ثالث و ... نیز درون محوطه این آرامگاه قرار دارد.

ferdosimashhadshrine

هنگام بازدید از این مجموعه می توانید از امکاناتی نظیر کتابخانه، موزه و ... نیز استفاده نمایید. رو به رو درب ورودی آرامگاه یک استخر بسیار زیبا ساخته شده است که درون این استخر سی عدد فواره بسیار زیبا به نشانه ی سی سال زحمت و رنج فردوسی برای نوشتن شاهنامه قرار داده شده است. تمام امکانات رفاهی موجود در اطراف آرامگاه فردوسی توانسته اند این مجموعه را به یکی از پرطرفدار ترین مکان های دیدنی شهر مشهد و استان خراسان رضوی تبدیل کنند. به شما توصیه میکنیم در صورت سفر به این شهر با تور لحظه آخری مشهد، حتما از آرامگاه فردوسی بزرگ بازدید کنید. روستای باستانی طوس، روستای تاریخی سفلی ، شهر تاریخی تابران، پاژ ( زادگاه فردوسی ) و ... همگی جز نقاط تاریخی واقع شده در نزدیکی آرامگاه فردوسی می باشند که شما میتوانید بعد از بازدید از مقبره فردوسی، از این جاذبه های تاریخی بسیار زیبا نیز مراجعه کنید.

بازدید از آرامگاه فردوسی در تمام فصول سال امکان پذیر می باشد اما توجه داشته باشید که در زمان برگزاری تور های نوروزی مشهد این  مجموعه بسیار شلوغ است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آرامگاه فردوسی، جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر مشهد، تور مشهد با قطار vip و ... به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید.

ferdosimashhadaramgah

      
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ