02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

برج ساعت تفلیس

برج ساعت تفلیس کجاست ؟

برج ساعت تفلیس سازه ای عجیب و در نگاه اول اندکی نامتعارف هست که، توجه هر بیننده ای رو برای چندین دقیقه به خودش جلب می کنه. طراحی و نمای آن به گونه ایی ست  که، آدم رو به تعجب وا میداره به گونه ای که این سوال در ذهن بیننده به وجود میاد که دلیل ساخت این ساعت با این سبک و طراحی چی میتونه باشه. جالبه که بدونید همین شکل و ظاهر عجیبه که، باعث شهرت و آوازه این سازه شده.

borjsaattiblisi

سازنده برج ساعت تفلیس

طراحی و ساخت این بنای زیبا و اندکی عجیب توسط فیلمنامه نویس و استاد نمایش های عروسکی گرجستانی، ریزو گابریادزه انجام گرفته. تمام پیکره این سازه از  کاشی های دست سازی پوشیده ست که، توسط ریزو گابریادزه ساخته شدن. طرح کلی برج ساعت تفلیس به این صورته که با نگاه کردن به اون تصور میشه چند شی ء نامتقارن بر روی هم قرار داده شدن که، هر لحظه امکان داره از روی هم لیز بخورن و پایین بریزن. این ایده زمانی به ذهن ریزو گابریادزه رسید که مشغول تماشای بنایی بود که بر اثر زلزله در حال فرو ریختن بود و تنها یک تیرچه آهنی اونو به شکلی لغزان سرپا نگه داشته بود.

borjsaattiblisi

قسمت های متنوع برج ساعت تفلیس

طراحی برج ساعت تفلیس به شکلیه که، تصور میشه چندین قسمت مختلف به صورت جدا جدا ساخته و سپس به روی هم دیگه سوار شدن. در این بنا کاشی ها و سنگ ها به سبک تلفیقی در کنار هم چیده و هماهنگ شدن. صفحه اصلی ساعت، در نیمه بالایی بنا قرار گرفته که با اعداد رومی و به وسیله عقربه های بزرگ طلایی تزیین شده. جالبه بدونید علاوه بر ظاهر عجیب این ساعت، ساختار و نوع عملکرد اون هم هیجان انگیز و جالبه هست زیرا هر روز و در یک ساعت مشخص فرشته ای از دریچه بالایی ساعت بیرون میاد و با وسیله ای که در دستش داره به روی یک صفحه ضربه میزنه که این ضربه باعث ایجاد صدایی جالب و شنیدنی میشه. 

این ویژگی مهم ترین مشخصه این سازه ست که، بیشتر از هر چیز دیگه ای توجه بازدید کننده ها رو به خودش جلب می کنه. علاوه بر این هر روز راس ساعت ۱۲ ظهر و ۷ بعد از ظهر، موزیکی از ساعت پخش می شه که به نام چرخه زندگی مشهوره. این موزیک با تصاویر جالبی از دوره های مختلف زندگی به نمایش گذاشته میشن که در نوع خودش جالب و دیدنیه. نمایش تصاویری از دیدار پسر و دختر،  ازدواج، زایمان و تشییع جنازه به همراه موسیقی زیبا، شاهکاری رو پدید آوردن که در نوع خودش بی نظیره. بسیاری بر این عقیده هستن که برج ساعت تفلیس جدای از این که یک بنای زیبا و دیدنی ست، یک نوع اعتراض هم هست. 

borjsaattiblisi
اعتراض و فریادی بلند برای مخالفت با مدرنیزه سازی فضای کسل کننده و بی روح شهری که، در حال حاضر در کل جهان در حال انجام شدن هستش. در کشور گرجستان هر چند تلاش های زیادی واسه بازسازی و مرمت بافت ها و بناهای قدیمی انجام گرفته اما به نظر می رسه دولت و مسئولان این کشور بیشتر علاقمند به مدرن کردن و امروزی کردن شهر ها هستن تا ماندن در میان بناهای قدیمی و تاریخی. به هر حال این برج شگفت انگیز، سالانه پذیرای عده زیادی بازدید کننده از سراسر دنیاست که برای دیدن جذابیت های این مکان، ساعت های متمادی در کنار اون می ایستند و اونو مورد تحسین قرار میدن. برای لذت بردن از تماشای این سازه در قسمت روبه روی اون، نیمکت هایی برای نشستن افراد قرار داده شده تا بازدید کننده با خیالی آسوده به تماشای این بنای خارق العاده بشیند.

borjsaattiblisi

امکانات رفاهی تعبیه شده در اطراف برج ساعت تفلیس

در کنار برج ساعت تفلیس رستوران ها و کافی شاپ های مختلفی قرار دارن که، انواع نوشیدنی و خوراکی های گرجی رو برای مشتری ها ی خودشون آماده می کنن. اکثر افرادی که برای بازدید این بنا میان، در یکی از این مکان ها به استراحت می پردازن. علاوه بر این یک کلیسا و یک سالن نمایش زیبا در نزدیکی های برج قرار دارن که، در طول روز افراد زیادی از آنها دیدن می کنن. امکان نداره از برج ساعت حرف بزنیم و سالن نمایش رو فراموش کنیم. ساختمان سالن نمایش هم به دست سازنده ساعت یعنی رزو گابریا دزه ساخته شده. ظرفیت و گنجایش این تئاتر حدود ۱۰۰ نفره و هر نمایش، تقریبا ۹۰ دقیقه طول میکشه. نمایش هایی که در این سالن نمایش داده میشن تنها مخصوص بزرگسالان هستن و به زبان روسی اجرا میشن. 

البته در قسمت بالای مانیتور ترجمه محتوای نمایش رو به زبان انگلیسی قرار میدن تا، توریست ها هم اونو بهتر بفهمن و از اجرای اون لذت ببرن. این سالن نمایش، یکی از بهترین سالن های نمایش عروسکی در کل دنیا ست و همان طور که قبلا گفته شد در مجاورت برج ساعت واقع شده. با انتخاب تور تفلیس به دلیل نزدیکی خیابان شاوتلی به برج ساعت، بازدید کننده ها میتونن بعد از دیدن اون در اطراف خیابان قدم بزنن و از بافت زیبای ساختمان ها و سایر بناها لذت ببرن و همچنین این مکان بهترین سوژه ها رو واسه عکاسی دارد.

borjsaattiblis

آدرس دقیق برج ساعت تفلیس

برج ساعت تفلیس در خیابان شاوتلی واقع شده. بنابراین برای رفتن به این خیابان، بهتره اول وارد خیابون ارکل دوم شد و بعد تا رسیدن به برج، پیاده روی کرد. این بنا در نزدیکی سایر مکان های گردشگری شهر واقع شده و به راحتی میشه به تمام نقاط دیدنی دسترسی پیدا کرد. مثلا فاصله این بنا تا پل صلح با پای پیاده تنها ۱۵ دقیقه است.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ